Megsemmisítették a pótlóbusztendert
A hatóság honlapján szerdán közzétett határozat szerint a jogorvoslati eljárásban megállapították, hogy az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért a döntőbizottság megsemmisíti a június 15-e után született előzetes tájékoztatót és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során ez után keletkezett dokumentumot és döntést. Emellett a KDB negyvenmillió forint bírságot szabott ki az ajánlatkérőre. A vizsgálatot egyébként Seszták Miklós fejlesztési miniszter kezdeményezte az egyik pályázó, a Volánbusz érdekében. A cég ugyanis csak úgy tudott volna indulni a tenderen, ha vásárol tizenöt buszt, ehhez azonban állami cégként közbeszerzést kell kiírnia, amihez kevés lett volna az idő. Most három-négy hónappal biztos tovább csúszik a felújítás kezdete.
Egy lehetséges metrópótló. Fotó: MTI
A BKK a tendert azért hirdette meg, hogy a 3-as metró felújításának ideje alatt a buszos pótlás biztosított legyen. Erre az időszakra ugyanis 150 csuklós autóbuszt kell forgalomba állítani. A társaság júliusban közölte, hogy megindult a buszok megrendelésére vonatkozó eljárás.
A Fővárosi Közgyűlés június 8-i ülésén döntött arról, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg a buszos pótlást a metróvonal felújítása idején, ha a kormány ezt támogatja és az új járművek vásárlásához viszonyított többletköltséget biztosítja. A Magyar Közlönyben július 1-jén jelent meg a határozat, amely ezt biztosította.
Korábbi tervek szerint a BKV száztíz, Solaris típusú csuklós buszt vásárolt volna 9,7 milliárd forintból, a fennmaradó negyven buszt pedig más vonalakról csoportosították volna át. Ezt a kormány egy határozattal akadályozta meg, a magyar buszgyártás érdekeire hivatkozva. Helyette a szolgáltatás megrendelését erőltették.
Az MTI az ügyben kereste a BKK-t, a társaság későbbre ígért tájékoztatást.
Tarlós István éppen ma reggel nyilatkozott arról, hogy a metró felújításával és az árvízvédelemmel nem lenne szabad szórakozni. A főpolgármester elmondta: a 3-as metró felújításával kapcsolatban a főváros minden szükséges lépést idejében megtett, de folyik „egy borzasztó időhúzás”, aminek nem egészen érti a lényegét.
Kiemelte azt is, hogy a felújítást addig nem lehet megkezdeni, amíg nem áll rendelkezésre a metrószerelvények pótlására 150 csuklós busz.
Tarlós István a vg.hu-nak a döntés után azt mondta: ha a BKK, illetve a BKV házon belül talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik a 3-as metró felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőséget, hogy „elfelejtik" a szolgáltatásvásárlást. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség.
A főpolgármester hangsúlyozta, hogy figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját, de miután egyelőre ennek nem látszik az eredménye, és nem lehet tudni, mikorra lehetnek magyar buszok, miután a 3-as metró felújítása nem elodázható a végtelenségig – a megfelelő kapacitás megléte esetén – inkább az előbbi megoldást választanák – áll a cikkben.
A főpolgármester azt sem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. A KDB ugyanis azt kifogásolta, és azért szüntette meg az eljárást, mert a pályázatban nem szerepelt a sofőrök „beszerzése". Ez azért nem érhető Tarlós István szerint, mert a BKK pályázata nem autóbuszok beszerzésére vonatkozott, hanem az autóbuszos személyszállításra, amelybe értelemszerűen a járművezetők is beletartoznak.
Tarlós István szerint egyébként a KDB-nek alaki érvénytelenség miatt el kellett volna utasítania Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter beadványát, az ugyanis a törvényes lehetőségnél 38 nappal később érkezett.
A főpolgármester – mint írták – nem érti, hogy a KDB döntésével miért vállalta fel a 3-as metró felújításának kockázatát.