„Maffiamódszer és büntetés”
Az ellenzék az RTL büntetéséről és a kormány maffiamódszeréről beszél – több százmillió forintos terhet jelent az RTL Csoportnak, hogy a kabinet korábbi ígérete ellenére megemeli a reklámadó legfelső kulcsát.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a királyi televízióban szerdán elismerte, nem a kieső internetadó miatt kell megemelni a reklámadó legfelső kulcsát.
„A nagyobb szerepvállalás a reklámpiacon nagyobb felelősséget is jelent a közteherviselésben. Ebből a szempontból döntött úgy a kormány, hogy az adót emelni fogja” –
idézte Varga Mihályt az RTL.A közteherviselés ezzel az adóemeléssel tovább torzul. Eddig a reklámadóból 1,3 milliárd forint folyt be, ennek 81 százalékát az RTL csoport fizette (több mint egymilliárd forintot). Az RTL csoport piaci részesedése mindössze 15 százalék. Az új szabályozással pedig még nagyobb hányadot fog fizetni a cég.
Ellenzéki szervezetek szerint az Orbán-kormány az adóemeléssel kifejezetten az RTL Klubot bünteti. „Példátlan, hogy cégekre tulajdonképpen büntetést szabnak ki azért, mert meg mernek mutatni olyat is, amit a kormány rosszul csinál” – mondta Vadai Ágnes, a DK képviselője.
„A javaslat legfontosabb eleme, hogy a Fidesz részéről megint meg akarják büntetni az RTL Klubot – ez elfogadhatatlan, felháborító” – jelentette ki Fodor Gábor, a Liberálisok elnöke.
„Nyilvánvalóan büntető jellegű intézkedés. Ennek közgazdasági, adózási racionalitása nincsen. A reklámadó nagy részét eddig is az RTL fizette. Ezek gengsztermódszerek, azt hiszem ezt megszokhattuk a kormánytól” – fogalmazott Heltai László, az LMP képviselője.
A médiaadó legfelső kulcsának 40-ről 50 százalékra emelése csak az RTL-t érinti, mert csak ennek a cégnek van 20 milliárd forint feletti árbevétele. Varga Mihály ezzel kapcsolatban azt mondta, „emlékei szerint” az emelés már a TV2-t is érinti. A nyilvános adatok alapján azonban a TV2 bevétele az elmúlt három évben egyszer sem haladta meg a 16 milliárd forintot.
Az RTL Klub rákérdezett, hogy mire gondolhatott Varga Mihály, amikor a fentieket mondta. A tárca azt válaszolta, valószínű, hogy a TV2 bevétele idén meghaladja a 20 milliárdot. Azt nem árulták el, ezt honnan tudják.
A médiaadó extrém magas mértékét az is mutatja, hogy a kormány mekkora különadót vetne ki a dohánycégekre. A médiaadó esetén 20 milliárd forint bevétel felett a bevétel 50 százaléka, a dohánycégek ugyanekkora összeg után csak 0,2 százalékot fizetnének (a legmagasabb kulcs sem lenne több 4,5 százaléknál).