Leszólták Orbán kerítését

Fájdalmak közepette, de születőben van az unió menekültpolitikája – írja az Economist hetilap kommentárja, amely annak ellenére jutott erre a véleményre, hogy nagy sikernek semmiképpen sem lehet nevezni a héten a 40 ezer menekült elosztására tett kísérletet.

2015. július 24., 09:10

Akik a kvóta ellen vannak, azok arról beszélnek, hogy a migráció kiváltó okait kell orvosolni, de itt a szír polgárháborúról, az eritreai zsarnokságról, illetve a Líbiában kialakult gengszteruralomról van szó, ezért a kifogás csupán a semmittevést leplezi. Ilyenfokú kisstílűség láttán az ember kétségbe eshet, ám azért van ok a derűlátásra. A legtöbb állam ugyanis immár hajlandónak látszik elfogadni, hogy a probléma valamennyiüket érinti, nem csak a part menti országokat, miután annyi menekült érkezik. És ez még akkor is így van, ha egyes kormányok atavista indíttatáshoz folyamodnak, lásd a magyar kerítést a szerb határ mentén.

A közös politika kialakulásáig még ki kell kerülni több csapdát. Ilyen, hogy az elosztás legfőbb ellenfeleinek, a kelet-európai tagoknak már most fel kell készülniük az októbertől várható eritreaiakra, irakiakra, szírekre, miközben ezeknek az országoknak nincs nagy tapasztalatuk a külföldiek integrálásában. Ugyancsak gátló tényezőnek számít, hogy sok ország igyekszik visszatoloncolni hazájukba mindazoknak, akik nem kaptak menedéket. Ez főleg azokra a kormányokra érvényes, amelyek jobboldali-populista nyomás alatt állnak. De az egész európai stratégiát összeroppanthatja, ha menekültáradat indul meg Ukrajnából. Ugyanakkor azért az jó, hogy Európa már kezdi felvenni a lépést a tömeges migrációval – írja az Economist.

A Der Standard arról ír: a MÁV lezárt vagonokban szállítja a menekülteket Pécsről Budapestre, amire segélyszervezetek felháborodottan reagáltak. Ráadásul az is előfordult, hogy Szegedről pl. olyan kocsikban vitték az illegális határátlépőket a fővárosba, amelyek kerékpárok szállítására szolgálnak, tehát nemigen van bennük ülőhely, viszont ily módon elszigetelték a külföldieket a többi utastól. A lap idézi a vasúttársaságot, amely közölte, hogy a cég mindent elkövet, mármint hogy a menedékkérők eljussanak a fogadó állomásokra. Az alkalmazottak elkísérik ezeket az embereket, azt azonban nem tudják szavatolni, hogy az érintettek el is mennek a kijelölt táborokba, és nem a budapesti utcákon, vagy pályaudvarokon töltik az idejüket. A sajtó bírálja, hogy a kívülről lezárt vagonok történelmileg a legrosszabb emlékeket ébresztik, azon kívül a bezártság nagy félelmet válthat ki a menekültekből. A Migration Aid segélyszervezet azt is kifogásolja, hogy az idegeneket nem engedik be a várótermekbe, és a migránsokat gyakran bőrszínük alapján szelektálják. Továbbá hogy Szegedről a menekülteket szállító szerelvény olyan időben érkezik a fővárosba, hogy már nem érik el a csatlakozó vonatot.

(Klubrádió/Szelestey Lajos)