Koravén, használt buszokat vesz a BKV, és ez nem oldja meg a problémákat

2018. augusztus 22., 09:13

Szerző:

Furcsa módját választotta a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) elhasználódott járműparkjának rendbe hozatalához. A Világgazdaság értesülése szerint a fővárosi önkormányzat cége összesen 12 darab, egyenként 14 éves csuklós buszt vásárolt Svájcból. A BKV közleménye szerint viszont a cég új buszok beszerzését ígéri a kö­zeljövőben, de addig is használtakkal frissítik a járműparkot.

„A flottára ráfér a fiatalítás, és az elektromos meghajtású buszok számát se ártana növelni, már csak az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében is” – írja a lap, amely szerint nagyságrendileg évi 3 milliárd forintja van saját forrásból a BKV-nak autóbuszok beszerzésére. Ebből az összegből a piaci ismeretek alapján mintegy negyven darab új szóló és csuklós jármű vásárolható.

Fotó: Wikipedia / Wikimedia Commons

A BKV szerint a legfrissebb szerzemények például ősztől jelennek meg a főváros utcáin. A Van Hool típusú gyártmányok Svájcból érkeznek. Azonban ez a beszerzés nem feltétlenül jó hír a közlekedési vállalat buszflottájának szempontjából. A 998 darabos buszpark átlagéletkora 13,4 év, vagyis a Van Hoolok nem jelentenek érdemi előrelépést a fiatalítás terén. A legidősebb aktív autóbusz egy több, mint 32 éves Ikarus 280-as, a legfiatalabb pedig egy alig három hónapos Modulo M168d. A BKV jelezte, hogy előkészítés alatt vannak új szóló, valamint új csuklós autóbuszok beszerzésére indítandó eljárások, és a midi, illetve a mini kategóriájú járműpark megújításával is számolnak a közeljövőben.

A nagyívű tervekhez szükséges anyagi fedezet megérkezésééig a vállalat igyekszik modernizálni járműparkját, most éppen a Volvo csuklós autóbuszok életciklus-növelő javítási programja zajlik. Ennek keretében 2017-ben több, mint 30 darab járművet korszerűsítettek, idén júliusig pedig további kilenc készült el. A BKV kiemelte, hogy a használtan beszerzett buszokon még a forgalomba állítás előtt elvégzik a szükséges felújításokat.

A BKV közleménye egyúttal örömmel tudatta a budapesti utazóközönséggel, hogy a társaság közel ezer buszának 78 százaléka (pontosan 780 darab) klimatizált, 

arról azonban nem számolt be a közlemény, hogy ezekből a buszokból napi átlagban hány járművön van kikapcsolva a légkondicionáló berendezés, vagy van üzemen kívül meghibásodás miatt.

A fővárosi közlekedési vállalat viszont büszkén számolt be arról, hogy az akadálymentesített járatok esetében jelentősen javult a helyzet. A BKV szerint 824 busz – a teljes flotta mintegy 83 százaléka – rámpával is fel van szerelve. "Az elektromos járművek terén viszont elkél az erősítés, ilyen meghajtású buszból mindössze 19 áll a BKV rendelkezésére" - fogalmazott a cég közleménye.

Május 1-jén a délutáni órákban 24 Celsius-fok körüli csúcshőmérsékletre van kilátás. A hét második felében változékonyabbá válik az időjárás, többfelé kell élénk, erős szélre és esőre készülni, emellett kissé visszaesik a hőmérséklet is – derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.