Kinek írják a tankönyveket?

Tisztelt Andor Mihály! Abból indulok ki véleményemmel, amit okkal-joggal megjegyez írásában, hogy a pedagógusoknak bízniuk kell (kellene) egymásban. Ám van egy jelentős szelet ebben a történetben, amiről ők tehetnek, nem pedig a politikai osztály. Teszem azt, most Orbán Viktor kormánya.

2016. február 15., 13:24

Ez így van már több mint harminc éve. Mondják ezt időnként olyan Fidesszel nem szimpatizáló újságírók is, mint legutóbb Szakonyi Péter tette.

Ez a terület pedig a tankönyvek használhatatlansága, a bennük összeollózott lexikális ismeret halmaz, a törzsanyag és nemzeti alaptanterv, meg kerettanterv. Meg annak megértetése sok (sajnos nagyon nagy arányban valóban sok) diplomás pedagógussal, hogy az elvárás nem mindannak a kötelező bebifláztatása a gyerekekkel (csak a 8 osztályos alapszintű oktatásra gondolok) ami a tankönyvekben szó szerint le van írva, csak ami érdemben átadható a kinyíló, világra csodálkozó emberpalánták számára, akiknek még azon dolgokról semmiféle előzetes természetes tapasztalata, ismerete nincs.

Hogy e kis ember gyerekek egy érdekes, környezetük tapasztalatához kapcsolható természetrajz ismeretet kapjanak érdeklődésük gyertyája fellobbantásához. Hogy mindezen ismeret átadás megfelelően rögzüljön, működjön a gyerekek agyában nyilvánvaló, hogy előbb szeretve kellene elsajátítaniuk az írás, olvasás, fogalmazás, értelmezés, környezet megismerés elérhető dolgai megtapasztalását, a számtan, geometria alapismereteit.

A tankönyveket professzorok, akadémikusok (professzoraik elvárásainak eleget tevő docensek) szerkesztik. Tehát ennek minősége, mennyisége, a megértetés ütemezése az ő kompetenciájuk. A kötelező napi testnevelés bevezetése róható fel a politikai szándék túlzásának, de ha pedagógus lennék már javasoltam volna, hogy azt vegyék ki az órarendből és tegyék át a délután négyig tartó napközis foglalkozás idejére azok számára, akik ott maradnak délutánra. Akiket szüleik nem várnak haza az iskolából.

Közbevetőleg hivatkozom a köznevelési törvény azon passzusára, amit sok buzgó igazgató kezdettől figyelmen kívül hagyott, hogy a szülő a régi szisztéma szerinti folyamatos napi tanmenet végén hazavárhatja gyermekét az iskolából. Az igazgató – ha a szülő, ill. az eltartó írásban nyilatkozik köteles elengedni a gyereket. Nem kötelező négyig benn maradniuk. Sok igazgató rögtön úgy kezdte, hogy a napi öt-hat tanórát délután négyig tartóan terítette szét. Emiatt természetesen megtagadhatta a gyerekek haza engedését hivatkozva az órákon való kötelező részvételre. Ezen gyerekek esetében borult a különórák, magánszorgalmi napirend, késő estébe nyúlóan. A szülők csak bosszankodtak, tiltakoztak az EMMI felé, de eredménytelenül.

Visszatérve a tankönyvekre könnyű feltárni a probléma gyökerét. Régen egyetlen ember lehetett a világ bölcse, az összes tudás birtokosa. Aztán egyre gyarapodott az ismeret anyag. Egy ember már nem volt képes birtokolni azt a rohamosan növekvő mennyiségű, a tapasztalat jellegéből adódóan különböző tudás anyagot.

Ma már a nemzeti akadémiák is szakosztályokra tagozódnak. Az egyetemek ezerféle szaktudásra adnak diplomát, témakörök tízezrei köréből fogadnak el doktori disszertációt. A kollektív ismeret eme tárháza anyagát a lexikonok, könyvek, publikációk foglalják magukba természetesen csak fogalom címszavakban. A tankönyv írók és szerkesztők ebből a lexikális halmazból vágnak össze egy-egy tankönyvet ki-ki saját tudomány szakterületét előnyben részesítve. Miközben figyelmen kívül hagyják azt az alapvető tényt, hogy egy képzetlen gyerek számára semmi jelentés tartalma nincs a tananyagban megjelenő fogalmaknak.

A tankönyvek írójának, szerkesztőjének és jóváhagyójának alapból figyelemmel kellene lennie azon objektív körülményre, hogy az egyes fogalmak alkalmazását sok esetben Nobel-díjjal jutalmazott kutató munka, évtizedes kollektív elme erőfeszítés töltötte meg jelentés tartalommal. Ezen normális megközelítés mellőzésével készülnek a tankönyvek. Így lett egyetlen tanórába sűrített tananyag a Föld bolygó egy hatodikos tankönyvben 20 évvel ezelőtt.

Esküszöm nem rövidítek: „Keletkezés 13,2 milliárd évvel ezelőtt az ősrobbanásban. A Naprendszer kialakulása 4,5 milliárd évvel ezelőtt. Hegységképződés 200 millió évvel ezelőtt a Jura-korban...” Minden geofizikai részlet odavetve mindössze másfél oldalon. A legtöbb szaktanár azt hiszi, hogy a gyerek hülye, hogy ezeket nem érti, nem pedig feltételezi, hogy ezeket a logikailag összerakandó részleteket nem az anyaméhben lehet elsajátítani.

Ha ép ésszel próbáljuk meghatározni a gyerekek tudatában rögzülő tudásanyag befogadás készséget, akkor egy felfelé ívelő exponenciális diagramon ábrázolhatnánk annak változását. Előbb tárjuk ki az ablakot a nyiladozó értelem előtt csak olyan dolgokkal, amelyeket közvetlenül érzékel a külvilágból. Felmérve mit adnak hozzá a szülők, az élő környezet, a média környezet, az írott anyagok hozzáférése, az egymástól ellesett, átvett készségek, majd erre lehet építeni logikailag kapcsolható fokokat. Ez a fejlődés szakasz eltart a pályaválasztás koráig, aminek a megállapítása megint csak a pedagógusok műve.

A szakosodás kényszer azért keletkezik, mert a felsőoktatásban már csak a szakosodott pályákon dolgozó, saját kutatás területeire koncentráló tanerő található. Kínos dolog volna annak nyílt beismerése, hogy az emberi tudatból addigra törlődik a már nem használt, oda a gyerek- és serdülő korban beerőszakolt másféle lexikális tudásanyag. Objektív felelősségüket leplezendő azért rázúdítják a mit sem sejtő gyerekekre a fogalmak értelmezhetetlen egyvelegét.

Az ember csak bosszankodik, de nem történik semmi változás.

Vörös Imre
Szeged

Andor Mihály írása a vadsztrájkról

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.