A képernyőről olvasás negatívan hat a szövegértésre

A Nyomda- és Papíripari Szövetség elnöke szerint a papír visszaszorítása veszélyeket rejt magában.

2021. szeptember 2., 16:37

Szerző:

A digitalizáció ellenére továbbra is fontosak a hagyományos módszerek, a papíralapú ismeretszerzés az oktatásban – emelte ki a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnöke egy PISA-mérés alapján az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményben. A tanévkezdés kapcsán Orgován Katalin többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitalizáció előnyeit érdemes beépíteni a jelenléti oktatásba, azonban a papír visszaszorítása veszélyeket rejt magában.

Mint az MTI írja, ha egy magyar diák heti egy órával többet tanul digitális eszközön, átlagosan 12 ponttal teljesít rosszabbul az olvasási kompetenciákat mérő, 79 országra kiterjedő nemzetközi felmérésen. Ha pedig papír helyett képernyőről olvas, az negatívan hat a szövegértési és folyékony olvasási képességére. Továbbá az e-book-használók gyengébben teljesítenek a könyvolvasóknál akkor, ha eseményeket és helyszíneket kell idővonalon elhelyezni – teszik hozzá.  

Azt is megjegyzik, a teljesítményjavulás mellett a papíralapon olvasók általánosságban jobban is élvezik az olvasást, ennek megfelelően azok, akik a könyveket részesítik előnyben, átlagosan heti 2 órával többet olvasnak azoknál, akik digitális formában fogyasztják a szövegeket. A legutóbbi PISA-mérést világszerte mintegy 600 ezer, 15 éves tanuló bevonásával végezték el.

(Kiemelt kép: Tar Boglárka, a Zelk Zoltán Általános, Angol és Német Kéttannyelvű Iskola másodikos tanulója online matematikaórán vesz részt nyíregyházi otthonában 2021. március 8-án. Fotó: Balázs Attila / MTI)