Játék Victorral - vivat!
Virágzik a szélsőjobb piaca. Rohamtempóban bővül a turulmadárral, Nagy-Magyarországgal, árpádsávval díszített tárgyak és ruhaneműk kínálata. De kelendők a „harcos” öltözékek is. Sőt egyre népszerűbb a Vivat Victor! történelmi stratégiajáték. FARKAS TÍMEA írása.
A hódmezővásárhelyi Balog Norbert agrármérnök. A „nemzeti pólók” gyártását 1997-ben kezdte el.
„A vevő nemcsak a kereskedőt támogatja! Hanem azt a magyar könnyűipart, amely fénykorában százezreknek adott munkát” – honlapja látogatóit buzdítja így vásárlásra a nemzeti pólógyáros.
– Eleinte csak egyesületeknek készítettem trikókat – mondja. – De 2000-től megnőtt a kereslet, amikor a Fidesz magyarabb lett.
Azóta – másodállásban – már női és gyerekruhákat is piacra dobott. Például csodaszarvasos rugdalózókat. Ám Balog szerint egyre jobban nyomul a konkurencia a „nemzeti” ruhapiacon.
Például 2004-ben megszületett a „harcos” márka. „Ruházati termékeim és a különböző kiegészítők kifejezetten a magyar hazafiak egyre népesebb táborát célozzák meg” – írja honlapján a gyártó.
Lehet, hogy egy a tábor, de a ruhakínálat sokszínű. A hagyományok híveinek kaftánokat, veretes öveket, turulos tarsolyokat, süvegeket, magyar, szkíta vagy íjászingeket és -nadrágokat, honfoglalás kori lábbeliket ajánlanak. A military stílus kedvelői bomberdzsekik, bakancsok, katonai nadrágok, baseballsapkák közül válogathatnak – „utcai hadviseléshez”. És divatba jött a rovásírásos, a Kárpátia és a Tomcat feliratú ruha is.
A ruhákat – ne lepődjenek meg – többnyire hagyományőrző könyvkereskedésekben árusítják.
Budán, a turulszobor közelében két „nemzeti” könyvesbolt is működik. Mindkettő két éve nyílt meg. Az egyik bejárata székelykapu-imitáció, fölötte címeres nemzeti lobogó. Harminc év körüli fiatalember az eladó-tulajdonos. Rajta MAGYAR feliratú trikó.
A bolt polcai őstörténeti, a Szent Korona, ötvenhat, a trianoni békekötés történetét feldolgozó kötetektől roskadoznak. A kínálatból a „kortárs szerzők” – Bayer Zsolt, Morvai Krisztina, Koltay Gábor – munkái sem hiányoznak. Jellegzetesen „magyarságtudatú” kiadványokat is forgalmaznak. Például a Gede Bt.-től Szálasi Hungarizmusát.
– Van rá kereslet. De ne gondolja, hogy szkinhedek veszik. Nálam a polgári középréteg vásárol – feszít büszkén a tulajdonos.
Bőséges árukínálat várja őket. A fából faragott Nagy-Magyarország falióra 8500 forint. Az Őseink írása vagy az Őseink nyomában társasjátékokon kívül „páratlan szórakozást” ígér a 750 forintos Szürke Péter nevű kártyapakli, ajánlója szerint: „Fekete Péter napjainkba ültetve, a Medgyessy Péter vezette kormánytagokkal játszhatunk.” A kártyát a magát függetlennek és ellenzékinek nevező Inconnu képzőművészeti csoport alkotta. A hetvenes években alakult, később szamizdatokat adott ki, majd a rendszerváltozás idején feloszlott. Tagjai a Horn-kormány idején váltak ismét aktívvá. Mostanában a Gyurcsány-kormány „ihleti őket” rajzos könyvecskékre.
A boltos egyébként hitelből nyitotta üzletét két éve:
– Azért, hogy a magyarságtudatot ápoljam. De kiderült: nem lehet csak a könyvekből megélni.
Ezért a jobboldal egyéb igényeit is kielégíti. Az egyik sarokban Horthy Miklóst „fénykorában” ábrázoló festmények, darabjuk 23 ezer forint. Az egyiken Hitlerre hasonlít a kormányzó.
– Ismerős festette a képeket – titokzatoskodik a boltvezető. – Próbaképpen árulom őket. Eddig nem sokan érdeklődtek.
Persze a gyártók a kispénzű „Horthy-rajongókra” is gondoltak: a Horthy-hűtőmágnesek már ötszázért is vihetők. A kormányzó eskütételét megörökítő képeslapok pedig még olcsóbbak.
Az árpádsávval és apostoli kereszttel díszített Nagy-Magyarország-ablak-képek 500-600 forintért kaphatók. Hasonló mintájú faliszőttesek, poháralátétek, kiegészítők, kulcstartók, medálok, egérpadok, autóillatosítók, nyakkendőtűk, zoknik, pólók, sapkák, cigarettatárcák, „múltidéző” képeslapok, gárdakendők is szép számban forognak a jobbos kereskedelemben.
Szakavatottak szerint a „nemzeti” könyvesboltok alapoztak meg a szélsőjobb bizniszének. Ma már több „hagyományőrző” internetes kereskedés is működik. Az egyik alig győzi a megrendeléseket. „Kedves vásárlóink! Bizonyára észrevettétek, hogy a szállítási idők még a szokottnál is jobban csúsznak! Ennek oka, hogy szezon van...” – olvasható a portálon.
A „magyar nemzet totemmadarát”, a turulszobrot ezüstben potom 40 ezerért kínálják. A harci fokosok, buzogányok, lándzsahegyek ára 6300 forinttól 12 ezerig terjed. A sima pikkelyes páncél 85 ezer forintba kerül. A díszesebbért 120 ezret kérnek. Nem olcsó mulatság magyar harci díszbe öltözni.
Ennek a netes kereskedésnek árulkodó a toplistája is: a címerpajzsos turulpóló és a pecsétes Kárpátia-trikó, valamint a 600 forintos hunkeresztmedál a legkeresettebb termékek között szerepel. Akárcsak a Mandala Vera Kiadó gondozásában megjelent kiadvány, A Duna evangéliuma – A magyar szakrális őstörténet feltárása. Szerzője Bakos Attila. „Író, filozófus, több mint húsz éve kutatja a magyar őshagyomány közel-keleti (sumér és Egyiptom) és óind kapcsolatait” – írják róla.
Egy vidéki divatáruüzletben a fuksziaszínű női topok és miniszoknyák mellett „harcos” feliratú trikók.
– A harcosruhákat viszik, mint a cukrot – tudjuk meg a tulajdonostól. – Én kerestem meg a gyártót, hogy fellendüljön a forgalmam.
Az ötlet bevált.
A szaporodó kereskedések pedig már egyre több gyártótól szerzik be a portékákat. Egy hivatalos zászlókészítő szerint az árpádsávos lobogók leginkább a feketepiacon fogynak.
– Mi is készítünk történelmi zászlókat. De jó, ha ezerből egy piros-fehér elmegy. Azt is főleg magánszemélyek veszik.
Árpádsávos, turulos termékeket olyan cég is gyárt, amely az ajándéktárgypiacon szerzett nevet. De egy éve már „hungarista árukat” is készít. Hogy miért?
– Halálra idegesít az ősi magyar szimbólumok elleni igaztalan rágalmazás – feleli a cég ügyvezetője.
– Jó üzlet? – kérdezzük.
– Nem számít.
Miként az sem számít neki, hogy vevőkörébe hungaristák tartoznak. Merthogy a cégvezető szerint szélsőséges az a csoport, amelyik nemzete létére tör.
– Az állampolgárságról történő népszavazáskor kiderült, melyik az. Hogy ők másra mondják, szélsőséges vagy fasiszta, pont anynyira igaz, mint választási kampányaik ígérethalmaza. Nem hiszem, hogy őket lázba hoznák termékeink.
– Kell az egészséges nacionalizmus, de nálunk el van nyomva. Olyan viszonteladóink vannak, akiknek hasonló a szellemiségük – ezt már a 2002-ben alakult „tradicionális” – szkíta–hun–magyar – ékszerkereskedés tulajdonosa mondja.
Szerinte „kiaknázatlan piac” volt a régi motívumvilág.
Az egyik radikális szervezet oldaláról két kattintással máris a Tomcat nevű netes pólóboltba jutunk. Itt rendelhető kuruc.info feliratú trikó. Drágább, mint a többi. Az indok: a ruha megvásárlásával a vevő a portált támogatja.
A hírportált leállították, a trikógyártást nem.
Egyre népszerűbb a Vivat Victor! történelmi stratégiajáték is. Középkori törvényeken alapul: a játékosok földesurak, a királyi címért harcolnak. A játék honlapján a Szent Korona Rádió, a Bombagyár Blográdió és a kuruc.info bannere villog.
Akárcsak a már említett budai üzlet weboldalán, amelyen a teljes jobboldali sajtó, számos szélsőjobbos szervezet és orgánum szerepel.
– A kuruc.infóval üzleti kapcsolatban álltam. Sokan olvasták, és sokan ismerték meg általa a boltot – ma-gyarázza a boltvezető.
Mindenesetre az egyik „magyarságtudatú” webkereskedésben a vevők értékelhetik a hungarista portékákat. Öt csillag a maximum. Egy hímzett turulos pulcsi elégedett tulajdonosa megjegyzi: „Így tovább, látszik, hogy ébred a magyar.”
Látszik bizony.