Ígéretekben nem szűkmarkú az új BKV-vezér

Az érdekes előzmények után váratlan gyorsasággal megválasztott és az előzetes hírek ellenére korlátlan jogkörű új BKV-vezérigazgató nem vesztegette az idejét, már az első munkanapján feledtetni igyekezett a vele kapcsolatos esetleges fenntartásokat. Jó érzékkel közvetlenül a nagy nyilvánossághoz fordult, és a média nagy figyelmét felkeltve olyan változásokat ígért, amelyek megvalósításuk esetén szinte paradicsomi viszonyokat teremtenek cége és az utazóközönség számára.

2008. szeptember 2., 17:43

Az utasközpontúságot, a tőkebevonást, a vállalat struktúrájának holdingszerű átalakítását, a MÁV-val és a Volánnal való stratégiai együttműködést, kiszámíthatóbb menetrendet és az egységes teljesítményarányos jegyrendszer bevezetését említette tervei között Kocsis István, a BKV új vezérigazgatója első munkanapján tartott sajtótájékoztatóján.

A fővárosi önkormányzat bizottsága által egy a nyilvánosság számára átláthatatlan politikai alku nyomán öt évre kinevezett cégvezető hangsúlyozta, hogy egy két-három év alatt lebonyolítható struktúraváltás egészen más helyzetet eredményez majd a BKV-nál, mint ami ma van. Hogy ez alatt mit ért pontosan, nem részletezte. Mindössze annyit mondott, minden tapasztalatát felhasználja ahhoz, hogy a céget kivezesse ebből az általa egyszerűen csak kriminalizáltnak minősített állapotból.

Kocsis István pályázatáról szólva elmondta, hogy privatizációt nem javasolt a cégtulajdonos önkormányzatnak, a tőkebevonást azonban szükségesnek tartja. Hozzátette: pályázatában ő egy víziót vázolt fel, amihez elengedhetetlen a cégtulajdonos hozzájárulása. Hangsúlyozta, hogy csak egy struktúraátalakítás jelenthet garanciát arra, hogy hatékonyabb legyen a társaság működése, majd közölte azt is, hogy áttekinti elődje ilyen irányú elképzeléseit, és pártolni fog minden olyan elgondolást, ami segíti a cég helyzetét.

A társaság finanszírozásával összefüggő kérdésekre a helyzet áttekintése után ad választ, jegyezte meg, de hozzátette: érvelni fog amellett, hogy a tulajdonos és a kormányzat részéről egyaránt nagyobb támogatást kapjon a cég. Kocsis István nem számít arra, hogy a jegyárból származó bevételeket radikálisan növelhetné, mert a jegyek ára már európai színvonalú. Szerinte a fizető utasok aránya csupán hetven százalék, a bliccelők számát mindenképpen csökkenteni kell. / Félő, hogy ettől vérszemet kapnak a durvaságukért és arroganciájukért amúgy is sokat bírált ellenőrök.../

Változtatásra, korszerűsítésre van szükség a BKV elöregedett járműparkjának megújítása érdekében is. Idén egymilliárd forintot szánnak buszvásárlásra, az azonban még eldöntésre vár, hogy új vagy használt járműveket vesznek-e - mondta, majd kiállt a szerinte jóval olcsóbb járműbérlés alkalmazása mellett. A vezérigazgató szólt arról is, hogy ismeretei szerint szakszerűen zajlik a BKV paraméterkönyvének, összmenetrendjének folyamatos bevezetése, amelynek újabb állomása szeptember 6-án lesz. Úgy vélte, hogy a cégnek nem kell szégyenkeznie szolgáltatási színvonala miatt, ami továbbra is európai szintű. (Ha ez így van, kérdés, mit értett kriminalizált állapotokon?)

A nagyszabású változtatási ígéreteken túl az elmondottakból annyi volt tényszerűen leszűrhető, hogy jelentős jegyáremelés nem lesz, a pénzügyi gondok megoldásának két konkrétan említett forrása pedig a bliccelők fizetésre kényszerítése, valamint a nagyobb fővárosi és állami támogatás.

Miközben Brüsszelben egymás után dőlnek el a következő évek stratégiai irányai, Orbán Viktor szerint a legnagyobb veszély most nem a migráció vagy a gazdaság, hanem Ukrajna EU-csatlakozása. A miniszterelnök szerint a belépés nem szolidaritás, hanem önsorsrontás lenne, és ebben most már kétmillió magyar szavazó is megerősítette.