Igen nehéz helyzetbe hozta a kormány a fővárost
A kormány nem ad többletpénzt a 3-as metró felújítására, ezért a főváros saját megtakarításához akar nyúlni – ismertette a szerdai kormányülésen tett látogatása eredményét Tarlós István főpolgármester csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján. De a metrót felújítják, „ha a fene fenét eszik, akkor is”, mert ez elsősorban „lelkiismereti” kérdés.
A kormánnyal kötött 137,5 milliárd forintról szóló támogatási szerződés érvényes, az összeg rendelkezésre áll, így az egyik szakaszra és az alagút munkálataira a fedezet bőven megvan – hangsúlyozta Tarlós István.
Fotó: MTI / Bruzák Noémi
Hozzátette, a szerdai kormányülésen egyértelművé vált, hogy a támogatási szerződést nem akarja felmondani a kormány. Erre egyébként is elvileg csak kétoldalúan lenne lehetőség, és még ha a közgyűlés meg is szavazná, ő megvétózná a döntést – jelentette ki.
Tarlós István közölte, várhatóan jövő héten Brüsszelbe látogat egy küldöttség, amelynek tagja lesz a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyik államtitkára, Szegvári Péter, a BKK igazgatóságának elnöke, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, és Radnai Tibor, a projekt hivatalos vezetője. Arról tárgyalnak majd, hogy amennyiben indokoltan többe kerülne a metrófelújítás, a főváros saját gazdálkodásából származó pénzmaradványt uniós szankciók nélkül felhasználhassák a fedezet kipótlására.
A főpolgármester elmondta azt is, hogy szerinte „arra reális és észszerű számítani”, hogy a teljes alagúttal és – az eddigi tervekkel ellentétben – az északi szakasszal megkezdődhetnek a 3-as metró felújításának munkálatai szeptember végén, a másik két szakaszra pedig új tendert írnak majd ki. A tényleges döntéshozó azonban a BKV igazgatósága – fűzte hozzá.
Nemrég derült ki: a metróra harminc-negyvenmilliárd forinttal többre lenne szükség a kormány által meghatározott 137,5 milliárd forintos keretnél. A költségek emelkedését elsősorban a vágányépítési pályázatra befutó, az előzetes becslésekhez képest jelentősen drágább ajánlatok okozták. Pedig a a tervekben szereplő úgynevezett mérnökárat a kifejezetten drágának tartott 4-es metró alagútépítésének árából kalkulálták, ez alapján tervezték a költségeket. ehhez képest kapott sokkal drágább ajánlatokat a főváros.
Fotó: Népszabadság-archív / Reviczky Zsolt
Miután egyértelművé vált, hogy a kormány nem ad több pénzt, a fővárosnak minden más fejlesztést félre kell tennie, és hozzá kell nyúlniuk ahhoz a 350 millió euróhoz, amely az Európai Beruházási Bankkal (EIB) kötött hitelkeret közlekedési célra fordítható része. A metrófelújítás költsége még csak 125 milliárd forintnál járt, amikor miatta kihúzták a listáról az újpalotai villamos kiépítését. A Lánchíd és a Váralagút felújítását ugyan jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés, de a 23 milliárdosra becsült költségek fedezetét szintén az EIB-hitelkeret adja.
A hitelkeret felhasználásával azonban Budapest adósságállománya a korábbi állami konszolidáció ellenére újra százmilliárd fölé nő. A városháza ugyanis hatvanmilliárd forintos hitelt már felvett a metrószerelvények felújítására, az e-jegy-rendszer bevezetésére pedig tizennyolcmilliárdos kölcsönért fordult az EIB-hez.
MSZP: Tarlósnak vissza kell térnie a tárgyalóasztalhoz
Tarlós István főpolgármesternek vissza kell térnie a tárgyalóasztalhoz a 3-as metró felújítása ügyében, ez a kötelessége – mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője csütörtöki sajtótájékoztatóján. A politikus az MTI tudósítása szerint kiemelte: ha pedig a főpolgármester nem képes a „kétmilliós fizetéséért” sem elvégezni a feladatát, akkor mondjon le, és „keressünk helyette egy megfelelő, alkalmas személyt”.
Úgy látja, Orbán Viktor miniszterelnök „elsikkasztja, ellopja” a budapestiek pénzét, Tarlós István pedig „továbbra is gyáva kutyaként asszisztál hozzá”. Tarlós Istvánt bukott főpolgármesterként hallhattuk „kétségbeesetten magyarázkodni” – értékelte a főpolgármester korábban tartott sajtótájékoztatóját. Horváth Csaba szerint Tarlós Istvánnak a kormány kemény tárgyalófelének kellene lennie, és a metrófelújítás pénzügyi kérdés, nem pedig lelkiismereti vagy politikai ügy.