Hová hordják a csődbe dőlt önkormányzatok vagyonát?

Csődöt jelentett Neszmély önkormányzata. Krízise nem egyedi Magyarországon. Az elmúlt tizenkét évben, az önkormányzatok adósságrendezéséről szóló törvény elfogadása óta csaknem harminc település sodródott válságba, s amúgy is kevés olyan akad, amelynek ne lenne tartozása. De vajon milyen okok vezetnek ahhoz, hogy csődbe jusson egy önkormányzat? És mi következik ilyenkor? Ennek járt utána FARKAS TÍMEA.

2008. augusztus 26., 09:11

A neszmélyi polgármesteri hivatalban egymásnak adják a kilincset a forgatócsoportok. Miért jutott csődbe az önkormányzat, hova lett a pénz – kérdezzük másokkal együtt mi is, hiszen nem voltak itt beruházások, látványos fejlődés nyomai sem látszanak a községen.

Hat évig vezette a települést Benkő Ferenc. Nemrég kénytelen volt lemondani posztjáról. Helyére Horváth Bélát választották polgármesternek, aki azonnal szembesült a tényekkel: az 1500 lelkes Neszmély közüzemi és beszállítói tartozásai meghaladják a 30 millió forintot, további 35 milliót pedig a környékbeli takarékszövetkezet követel tőlük. Ráadásul az utóbbi időben az önkormányzat több munkatársa is felmondott, mivel csak késve kapták meg a fizetésüket. Nekik dupla végkielégítés jár, s ez szintén növeli a kiadásokat.

Ruzsa Anna öt év alatt a nyolcadik jegyző a faluban. Elődjei önként távoztak.

Ahogy munkába állt, fizetési felszólítás jött a takarékszövetkezettől: rendezni kell a tartozást. „Miféle tartozást?” – kérdezte döbbenten munkatársaitól az új jegyző. Aztán kiderítette: a pénzintézet két részletben 35 millió forint hitelt adott a falunak, az önkormányzat két kht.-jának. De még ma sem tudja senki, mire ment el a pénz.

– Nincs olyan testületi határozat, amely engedélyezte a hitel felvételét – jelenti ki Ruzsa Anna.

Nem vádol senkit, csak megjegyzi: valaki hamis papírokkal igényelte a hitelt, amelyet azután „elfelejtett” törleszteni.

Mostanában állítólag egyre többen jelentkeznek a neszmélyi polgármesteri hivatalban azzal: tartozik nekik a régi polgármester. A település új vezetője is csak hüledezett, amikor addig ismeretlen szerződésekre, kifizetetlen számlákra bukkant.

Benkő Ferenc expolgármestert ma okirat-hamisítással, sikkasztással gyanúsítják. Természetesen kerestük őt is, de csak annyit mondott: családi okokból nem nyilatkozik.

Neszmélyre időközben pénzügyi gondnok került.

– Az ő ellenjegyzése nélkül egy fillért sem utalhatunk, igaz, egyelőre nincs is miből. Hitelből tudnánk rendezni a tartozásokat, csakhogy azt már nem vehetünk föl. Jelenleg válságköltségvetést készítünk, összeírjuk a forgalomképes vagyont. Nem sok ilyen van, de pénzzé kell tenni mindent – vázolja Ruzsa Anna kilátástalannak tűnő helyzetüket.

Persze az új polgármester addig is hozzáfogott a spóroláshoz. Meg kell szüntetnie az iskolai szakképzéseket.

– Nem győzöm kérlelni a szülőket, hogy ezért még ne vigyék a gyerekeket ősztől más iskolába, mert akkor megszűnik a neszmélyi. S úgy jövőnk sem lesz – fakad ki Horváth Béla.

Csődgondnokság alá került Tiszaderzs is. Az 1300 lelkes Jász-Nagykun-Szolnok megyei faluban néhány éve nagyszabású tervekbe kezdett a képviselő-testület. Csaknem százmilliót költöttek fejlesztésekre. A vadonatúj sportcsarnok negyvenmillióba került. Építését, ahogy a fejlesztések többségét, pályázati pénzekből és hitelekből fedezték. Ám a pénz elfogyott, s végül már itt sem futotta az önkormányzati dolgozók bérére. A derzsiek is csődöt jelentettek, és ők is az iskola költségvetésén kezdtek el spórolni.

– Az itt élő gyerekek közül ma már sokan másik település iskolájába járnak. Pedig az arénát azért húzták fel, hogy legyen végre sportterme a tiszaderzsi iskolának. Korábban a kultúrházban tartották a tornaórákat – említi a jegyző, Bóta Mihály.

A csődbejelentést követően Tiszaderzsen is válságköltségvetés készült. Azóta stabilizálódott az önkormányzat működése. Miniszteri gyorssegély rendezte az elmaradt közüzemi díjakat és a munkabéreket, bár a hitelezőkkel még az adósságrendezés utolsó fázisánál, az egyezkedésnél tartanak. A község vezetőinek nagyra törő fejlesztéseit alighanem veszteségként könyveli el a hitelező bank. Vagy megkapja cserébe az arénát.

Hogy a Vas megyei Boba is válságba kerül-e, az már csak bírósági döntésen múlik. A település szennyvizét a hatvanas évek óta egy nagy gödörben gyűjtik. A környezetvédelmi felügyelőség csak nemrég észlelte ezt: negyvenmilliós bírságot rótt az önkormányzatra.

– Nem tudunk több száz millió forintot felvenni, hogy kiépítsük a csatornahálózatot. A környező települések hivatalos lerakóhelyei pedig nem „fogadják be” a bobai szennyvizet – panaszolja Szabó Ferenc polgármester. – Ha bírságot kell fizetnünk, köztartozásunk lesz, úgy pedig nem pályázhatunk sehova. Ördögi kör. Pénzzé tenni már semmit nem tudunk.

Nem mellesleg: akkor ők is kénytelenek lennének az iskola költségvetéséből lefaragni. A bobai polgármester szándékosságot sejt a bírságuk mögött.
Az önkormányzatok adósságrendezését szabályozó törvény 1996-ban lépett életbe. Azóta körülbelül harminc település vált fizetésképtelenné. Szakértők szerint ez nem sok, ugyanakkor a csődbe jutott községek nagyobb válság közeledtét jelzik. A hazai önkormányzatok csődlistáján egy kivétellel olyan települések szerepelnek, amelyekben kevesebb mint kétezer lakos van, s a 3200 önkormányzatból csaknem 3000 ilyen. Vagyis: aligha van fedezetük arra, hogy többmilliós beruházásokra hitelt vegyenek fel.

– A kockázat abból fakad, hogy az önkormányzati rendszer elaprózódott. A kistelepülések alulfinanszírozottak, már az alapfeladatok ellátása is gondot jelent számukra. Ám az uniós pályázatokhoz önerő, a fejlesztésekhez pedig pénz kell – állapítja meg Jókay Károly, az önkormányzatok gazdálkodásával foglalkozó tanácsadó.

Szakértőtársa, Kovács Róbert szerint majdnem mindegyik bank helyezett ki hitelt oda, ahova nem lett volna szabad: az önkormányzati szektor hitelállománya ma 800 milliárd forint.

A tapasztalatok alapján a tartozások felhalmozásához megalapozatlan, átgondolatlan hitelfelvételek, jogsértések (a pénzügyi, a számviteli és egyéb törvények megszegése), ritkábban a beszállítókkal való viták vezetnek. Mindkét szakember úgy véli: sok az olyan település, amelyiknek fizetési elmaradása van. Amelyik nem banknak, az beszállítónak – közlekedési vállalatnak, beruházást végző cégnek, közműveknek – tartozik. De sem a bankok, sem a beszállítók nem indítanak adósságrendezői eljárást az adós önkormányzatok ellen. Sőt, megesik, azért nyújt újabb hitelt a bank, hogy az önkormányzat törleszteni tudja az előző hitelét.

Csak összevetésül: míg Szlovákiában az állam, Ausztriában a tartományok vállalják a felelősséget az önkormányzatok gazdálkodásáért, nálunk azé a kockázat, aki a hitelt adta.

– Itthon a vállalkozók attól tartanak, ha csődeljárást kezdeményeznek, elesnek az újabb önkormányzati megbízásoktól. „Jó ügyfelek” az önkormányzatok a bankoknál is: náluk „landolnak” a helyi adók és az állami normatívák. A hitelezőkben él a remény, hogy az önkormányzatok előbb-utóbb megadják a tartozást, a fejlesztések pedig kifizetődőek lesznek – magyarázza Jókay és Kovács.

Eddig csupán egyszer fordult elő, hogy beszállító indított csődeljárást az adós önkormányzat ellen. Általában a települések kezdeményezik a hosszadalmas procedúrát, ami nekik nyújt védelmet. Az adósságrendezés egyezséggel vagy vagyonfelosztással végződik, de a normatívákat és az adókat továbbra is megkapják a bajbajutottak.

– Nem mindig bukik az üzleten a hitelező. A bankok sok szolgáltatást nyújtanak az önkormányzatoknak, például vezetik a dolgozói folyószámlákat. A kamattámogatásokat megkapják. Legtöbbjük bebiztosítja magát. Végül az egyezkedés vagy a bírósági vagyonfelosztás során földterülethez, forgalomképes épülethez juthatnak. A bank összesített mérlege pozitív is lehet – állítják a szakemberek.

Pátyon például a beruházó cég hitelből építette meg a gázvezetéket. A vállalkozás hiteléért az önkormányzat vállalt garanciát. Csakhogy a település nem fizetett. Végül a hitelező bank kapta meg a gázvezetéket.

– Nagyobb önkormányzatoknál több a pénz, profibb a gépezet, ezért nem sodródtak eddig válságközeli helyzetbe – mondják a szakértők.
Bár hozzáteszik: az utóbbi években felvett hosszú lejáratú fejlesztési hitelek már most időzített bombaként ketyegnek az önkormányzatok alatt. Bankszakmai körökben úgy tartják: ez a bomba tizenöt-húsz év múlva robbanhat.

Na de hol lesznek addigra azok a településvezetők, akik ma a hiteleket veszik fel?