Hatalmas bajban a magyar autóipar
Akár teljesen leállhat a gyártás a háború hatására.
Arról sincs már tudomásuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak, ahol az autógyártáshoz szükséges alkatrészeket előállítják.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a gyárakban dolgozók jelentős részét behívták az ukrán hadseregbe. Csupán egyetlen kárpátaljai gyár az, amely jelenleg is működik, az alkalmazottak fel tudják venni a munkát. Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke szerint a cégek menekülnek Ukrajnából. Céljuk pedig, hogy más országokban kezdjék újra a gyártási folyamatot.
A hiány miatt a Volkswagen és a BMW európai gyáraiban is megkongatták a vészharangot. Az Audi kecskeméti üzemében pedig már műszakcsökkentést is el kellett rendelni.
László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke szerint mindenhol érzékelhető a lassulás a hazai autógyártásban, de egyelőre a legerőteljesebben az értéklánc elején lévő, sokadik körös beszállítóknál jelentkezik.
Abban az esetben, ha teljesen elfogy a kábelkorbács, ideiglenesen a teljes magyarországi autógyártás leállhat.
László Zoltán arról is beszélt, hogy a gyártók abban reménykednek hogy képes lesz észak-afrikai és közép-amerikai beszállítókkal kiváltani az ukrán gyárak által termelt kábelkorbácsokat.
(Kiemelt kép: A Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2020. március 13-án. Fotó: Bús Csaba / MTI)