Hatalmas bajban a magyar autóipar

Akár teljesen leállhat a gyártás a háború hatására. 

2022. március 16., 15:25

Szerző:

Az orosz-ukrán háború csapást mért az európai autópiacra is. Ennek oka, hogy az elektromos kábelelosztó egységekből, azaz kábelkorbácsokból hatalmas hiány alakult ki. Ez akár a teljes magyarországi autógyártás leállásához, jelentős lassulásához vezethet. A kábelkorbács termelés jelentős része Ukrajnához köthető, a háborúnak köszönhetően pedig a termelés több helyen már teljesen le is állt, írja a napi.hu. 
 
 
A lapnak nyilatkozó kábelkorbácsokat gyártó autóipari beszállítócég munkatársai szerint már a kapcsolat sem áll fenn öt ukrajnai gyártóval.
 
Arról sincs már tudomásuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak, ahol az autógyártáshoz szükséges alkatrészeket előállítják. 

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a gyárakban dolgozók jelentős részét behívták az ukrán hadseregbe. Csupán egyetlen kárpátaljai gyár az, amely jelenleg is működik, az alkalmazottak fel tudják venni a munkát. Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke szerint a cégek menekülnek Ukrajnából. Céljuk pedig, hogy más országokban kezdjék újra a gyártási folyamatot. 

A hiány miatt a Volkswagen és a BMW európai gyáraiban is megkongatták a vészharangot. Az Audi kecskeméti üzemében pedig már műszakcsökkentést is el kellett rendelni. 

László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke szerint  mindenhol érzékelhető a lassulás a hazai autógyártásban, de egyelőre a legerőteljesebben az értéklánc elején lévő, sokadik körös beszállítóknál jelentkezik. 

Abban az esetben, ha teljesen elfogy a kábelkorbács, ideiglenesen a teljes magyarországi autógyártás leállhat. 

László Zoltán arról is beszélt, hogy a gyártók  abban reménykednek hogy képes lesz észak-afrikai és közép-amerikai beszállítókkal kiváltani az ukrán gyárak által termelt kábelkorbácsokat. 

(Kiemelt kép: A Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2020. március 13-án. Fotó: Bús Csaba / MTI)