Ezermilliárdból a megyeszékhelyekre

Pénz és program van, a megyeszékhelyekre vezető gyorsforgalmi utakra mégis éveket várhatnak az autósok. A Közgép utódjaként emlegetett Duna Aszfalt mindenesetre máris jelentős szeletet hasított ki magának a 2022-ben záruló fejlesztésekből, és lesz olyan gyorsút is, ahol a burkolat a Republic egyik slágerét játssza majd. Naná, hogy a 67-es út.

2016. december 13., 13:07

Szerző:

Öt híján ezermilliárd forint. Ennyiből kapcsolja be az autópályák és autóutak hálózatába az ország hét megyei jogú városát a kormány. Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Zalaegerszeg közúti elérhetőségének javításához 429,5 kilométernyi, irányonként kétsávos gyorsforgalmi útnak kell megépülnie. A kilométerenként átlagosan 2,3 milliárd forintra rúgó költségek előteremtéséhez a brüsszeli kasszából pénzelt Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 218 milliárd, a nemzeti költségvetés 777 milliárd forinttal járul hozzá.

Elsőként Salgótarján kapja meg az M3-as autópályáig vezető négysávos útját. Az elsőség ára, hogy a 21-es főút a kiszélesítése után sem lesz igazi autóút vagy autópálya. A térképeken valószínűleg a jövőben is főútként szereplő, 26,1 kilométeres útvonal öt szakaszban épül meg. A Hatvant Lőrincivel összekötő 6,55 kilométer átépítésére a Swietelsky Magyarország és a HE-DO Kft. párosa 8,5 milliárd forintért szerződött, a pálya két új sávjával január közepére el is készülnek. A Szurdokpüspökitől Pásztóig vezető 4,5 kilométeren a Colas Út–EuroAszfalt–Colas Hungária Zrt. nyolcmilliárd forintért dolgozó triója december 1-jén adta át a forgalomnak a főút két új sávját, és belekezd a régi burkolat helyére tervezett sávok építésébe is. A Pásztó–Mátraszőlős–Tar-szakasz 3,7 kilométerén pedig a HE-DO építkezik 6,35 milliárd forintért, a tervek szerint a bal pálya új sávjaival december 12-re készen is lesznek.

A 21-es főút kilométerenként nagyjából másfél milliárd forintos átlagáron zajló bővítésének 2018 tavaszára kell befejeződnie, az év végén pedig a Salgótarján hálózatba kapcsolásához még hiányzó, utolsó két, együttesen 11,35 kilométeres szakaszon is megtarthatják az útavatót. Utóbbiak munkáira a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. részben helyben már kipróbált építőkkel szerződik. Hétfőn jelentették be, hogy Tartól Mátraverebélyig a Swietelsky Magyarország, a HE-DO, illetve a KM Építő Kft. közös konzorciuma dolgozhat 9,3 milliárd forintért. A HE-DO vezetésével, de ugyanez a csapat adta a legjobb, 9,6 milliárdos ajánlatot a Mátraverebély és Bátonyterenye közti útpálya megépítésére is.

Megvannak a kivitelezők az M0-s körgyűrűtől a Szolnok melletti Törökszentmiklósig megálmodott, 96 kilométer hosszú M4-es autóút első 44 kilométerére is. Az Üllőtől Albertirsáig vezető 30 kilométer a Közgép fénykorát idéző, mindent nyerő szériát teljesítő Duna Aszfalt és partnere, az EuroAszfalt kettősé. A páros 52,1 milliárd forintért, kilométerenként 1,18 milliárdért építheti a négy forgalmi sávot. A második ütem közbeszerzését a Colas Út, a Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítési Kft. nyerte. Az Albertirsa és Cegléd közti 14 kilométeren 20,48 milliárd forintért, vagyis kilométerenként 1,46 milliárdért építkezhetnek. Feladataival mindkét konzorciumnak 2019 őszére kell végeznie, ám az M4-es még az ünnepélyes szalagátvágás idején is 52 kilométerre lesz a Tiszától. Szolnok 2021 nyarára tervezett gyorsforgalmi úthálózatba kapcsolását azonban megkönnyítheti, hogy Abony és Fegyvernek között ott a 2015 tavaszán félbehagyott sztráda, amit még a Közgép és partnerei építettek.

Nagyot szakított a Duna Aszfalt a Békéscsaba gyorsforgalmi úthálózatba integrálása kapcsán programba vett M44-en is: a társaság a Tiszakürtöt Kondorossal összekötő 62 kilométeres autóút három szakaszából kettőnél jutott feladathoz. A Hódút Kft.-vel szövetségben 56,5 milliárd forintért építhet Tiszakürt és Kunszentmárton, illetve 45,2 milliárd forintért a Csabacsűd–Kondoros-útvonalon. A közbenső, Kunszentmárton–Csabacsűd-szakasz 43,98 milliárd forintjáért az EuroAszfalt, a Swietelsky Magyarország, a Soltút és az A-Híd négyese dolgozhat meg. A kilométerenként átlagosan 2,34 milliárd forintért épülő autóút földmunkái 2017 elején megkezdődnek és 2019 őszén az autósok már birtokba is vehetik az új sztrádát. Békéscsaba gyorsforgalmi úthálózatba kapcsolása azonban ezzel még távolról sem lesz kész. A NIF akkor jelentheti a feladat teljesítését, ha elkészül az M44-es úgy 30 kilométere a megyeszékhely és Kondoros között is, illetve az M8-as 18 kilométere az M5-ös autópályától Nagykőrösig. Amire előreláthatólag 2022-ig kell majd várni.

A NIF hamarosan lezárja a Kaposvárt az M7-es autópályával összekapcsoló R67-es 46,4 kilométerének közbeszerzését is. A Kaposfüred és Látrány elkerülőihez csatlakozó gyorsforgalmi út megjelölése nem betűhiba: a nagy R jelzés egy új útfajta, a gyorsút megjelenésére utal. Az építési költségek leszorítására hivatkozva a külön szintű csomópontok mellőzésével, helyettük körforgalmakkal, forgalomirányító jelzőlámpás kereszteződésekkel teletűzdelt, irányonként két forgalmi sávos, leállósáv nélküli út engedélyezési tervei a nyár végén készültek el. Egyeztetésük során derült ki, hogy az olcsónak álmodott gyorsút nem feltétlenül hozza majd el az építési költségek remélt csökkenését. A 67-es főút nyomvonalát elfoglaló négysávos sztrádára ugyanis a lassú járművek, mezőgazdasági vontatók, kerékpárosok már nem hajthatnak majd fel. Így számukra a gyorsút mellett egy második, kétirányú utat építenek. A hivatalosan szervizút megjelöléssel futó, az R67-es csomópontjaihoz csatlakozó aszfaltcsík kétirányú lesz, és erről lehet majd megközelíteni a gyorsút melletti telkeket, mezőgazdasági földeket.

Egyelőre nem lehet tudni, a plusz útpálya megépítése mennyibe kerül, de akár egy-két hagyományos, külön szintű csomópont árával is megdobhatja a beruházás költségvetését. Az viszont a várakozások szerint nem jár érdemi áremelkedéssel, hogy az R67-es egy szakaszán a Republic együttes A 67-es út című slágerét szólaltatják majd meg az „akusztikus” aszfaltburkolaton átgördülő gépkocsik. A  „zenélő aszfalt” néven emlegetett megoldás kialakítása szerepel a beruházás közbeszerzési eljárásának kiírásában. Megvalósításához az útépítőknek az útpálya felületébe meghatározott rend szerint barázdákat kell vágniuk, amelyek mélységüktől és egymáshoz viszonyított távolságuktól függően eltérő magasságú hangokat keltenek az áthaladó autók karosszériájában.

Ha az útépítők jól kottáznak, az R67-en autózók 2021 őszétől élvezhetik Cipő muzsikáját, illetve a Kaposvárra vezető irányonként két sáv előnyeit. A NIF-nek viszont lesz még dolga a megyeszékhelyek közúti megközelítését megkönnyítő beruházásokkal. A már folyamatban lévő közbeszerzések mellett újabbakat kell hirdetniük, ha tartani akarják a Zalaegerszeg 2019-es, Eger 2020-as, illetve Sopron 2022-es gyorsforgalmi úthálózatba kapcsolásával számoló kormányzati menetrendet – és el akarják költeni az erre a célra elkülönített keretből még meglévő mintegy 750 milliárd forintot.



Sztrádaáron


Autópályaáron kap elkerülőt Hódmezővásárhely. Az irányonként egysávos út 12,7 kilométerét nettó 27,9 milliárd forintért építi meg 2018 tavaszára a Colas Út Zrt., a Délút Kft., a Colas Hungária Zrt. és a Colas Közlekedésépítési Kft. konzorciuma. A kilométerenként átlagosan csaknem 2,2 milliárd forintos építkezés erősen túlárazottnak látszik, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. azonban a feladatok összetettségével magyarázza a magas költségeket.

Érvnek mindjárt ott van, hogy a beruházás megvalósítására öten pályáztak, de a kétségtelenül költséges ajánlatnál egyszerűen nem volt kedvezőbb. Aztán maga az épülő út sem szokványos. A meglévő úthálózathoz öt szintbeli kereszteződéssel, köztük két körforgalommal kapcsolódó pálya kivitelezési költségeit legalábbis alaposan megdobják a földmunkák: az út töltésének kialakításához 1,4 millió köbméter földet kell megmozgatni. Maga az útpálya két-három méteres töltésen fut majd, míg a hidak töltéseinek magassága elérheti a tíz métert is. És bár a Mecsekben használatos alagutak lemásolása szóba sem került, hídból hármat is építenek. A 45-ös főút például a meglévő kerékpárúttal együtt egy 35 méteres felüljárón keresztezi majd az elkerülőt, és a bizonyára magában sem filléres híd nyílásainak megépítésénél előrelátóan helyet hagynak a méregdrága útszakasz plusz két sávjának is. A Szolnok–Hódmezővásárhely–Makó-vasútvonal felett egy újabb, 32 méteres hidat emelnek, de az igazi különlegességnek az elkerülő végcsomópontja ígérkezik. Ez ugyanis egy 30 méter sugarú, öt egyedi hídszerkezetből álló körhíd lesz a Szegedet Békéscsabával összekötő vasútvonal és a 47-es főút felett. Ha pedig ez nem lenne elég, a Régi Tisza út nyomvonalában kerékpáros-aluljáró is épül az új út alatt.

Ráadásnak Hódmezővásárhely elkerülőjén önmagában is feladat a külön szintű csomópontok csomóponti ágainak megépítése, illetve a keresztező és kerékpárutak újjáépítése, korrekciója. Ezek együttes hossza 7,7 kilométert tesz ki. Az ingatlanok kiszolgálását több mint 6,5 kilométer földút kialakításával oldják meg, plusz a kivitelezés ideje alatt ideiglenes terelőutakat létesítenek. Ami szintén pénzbe kerül. De a lényeg, hogy mindez, a távközlési, az elektromos és a gázvezetékek kiváltásával, áthelyezésével, a közvilágítás kiépítésével, a vízelvezetés megoldásával, hétszáz fa, illetve kilencvenezer cserje telepítésével, no meg háromszáz méternyi zajvédőfal kialakításával belefér egy autópálya árába.