Emberi erőforrás
„Egyre nagyobb súllyal nehezedik ránk a Ratkó-korszak terhe.” „Megrázó ábrákon Magyarország jövője.” „Kétmillió mínusz a következő negyven évben.” Időről időre ilyen címek sokkolnak minket az újságokban, noha az elmúlt évtizedekben újabb és újabb demográfiai kampányok tanúi lehettünk. De hová tűntek az elmúlt rendszerek célzott állami támogatásai, születéspárti kényszerintézkedései, valláserkölcsi ájtatosságai? Sikerrel ügyködött-e az állam a háló- és a szülőszobákban?
– Nemzetközi tapasztalatok bizonyítják, hogy bármiféle népesedéspolitikát képtelenség hatékonyan művelni állami segédlettel. Pláne így, ciklusokra bontva, gyors és látványos sikereket hajszolva. Ilyenek nincsenek – legyint Krémer Balázs szociológus, amikor a napokban induló csok várható kilátásairól faggatjuk. Politika és demográfia kapcsolatát elemezve Krémer már tíz évvel ezelőtt is szkeptikus volt. 2004-ben, az uniós csatlakozás küszöbén a Magyar Narancsnak adott interjúban fogalmazott úgy: a népesedéspolitikának az életről, nem szülésről és fogantatásról kellene szólnia. A népesedésről szóló „szimbolikus politizálásnak (...) nulla a (...) hatása”. Majd gunyorosan fűzte hozzá: „Az emelkedett szólamok leginkább a szexualitásukban csökkent egyedek szavazási libidójára akarnak hatni, és nem a népesedés alakulására.” Ez azóta sem változott.
– A családpolitikára direkt befolyást akkor gyakorolhatna a kormány, ha államcsődört is alkalmazna – mondja. – De idáig még senki sem jutott. Ami pedig a pénzbeli támogatásokat illeti, azoknak nincs lényeges hatásuk. Nincs szülőkorban lévő fiatal nő, aki pusztán a pénz kedvéért, bármilyen előnyös pótlékrendszer bevezetése miatt hajlandó felfüggeszteni egyetemet, karriert, hogy elvonuljon szülni. Bármilyen furcsa a politikusoknak, inkább az a döntő, „milyenek a pasik”. Nemcsak szeretőként, donorként, de stabil anyagi és lelki háttérrel rendelkező, biztonságot nyújtó apaként. Alkalmasak-e arra, hogy tisztességesen fel lehessen nevelni velük egy gyereket?
Ez azonban nem politikai szempont.
A politika a szociológus szerint annyit tehet az ügyben, hogy átgondoltabban veszi ki a részét a feltételek biztosításából. Számít például, van-e a városban bölcsőde, óvoda, jó tanár, nívós iskola. És ami a legfőbb: van-e munkahely, ahova szülés után biztosan visszaveszik a nőt. Mert a gyerek nem hároméves program, ameddig a politikusok látni képesek. Az első (saját) lakástól a gyerek első lakásáig, de leginkább a halálig tart.
Tausz Katalin szociológus, az ELTE tanára szerint az utóbbi hatvan év tétova (máskor tragikus) beavatkozási kísérletei (a hatósági terrortól a gyedig) azt mutatják, hogy az érintettek a jogszabályokat ügyesen kisakkozzák. Ha bejön a gyes vagy a gyed, előre hozzák az eredetileg tervezett szüléseket, de összességében nem lesz több (három-négy) gyerek. A magyar nők termékenységi mutatója az unióban – a németek mellett – a legalacsonyabb.
– Bele lehet nyúlni a rendszerbe, de az életmintákat, a női szerep változásait nem lehet átformálni. A társadalom szívósan ellenáll, és amint levegőhöz jut, korrigál.
Trianon óta a magyarok fixa ideája – ebben egy húron pendültek az államegyház püspökei (Prohászka Ottokár és társai) és a népi írók prominensei (Szabó Dezső, Féja Géza) – a „fogy a magyar” paranoia. A sors iróniája, hogy az igazi baby boomot, a lehetőséget a sztálini kor hozta el. Hatvanhárom évvel ezelőtt lépett életbe az 1004/1953-as kormányhatározat, Ratkó Anna egészségügyi miniszter ellenjegyzésével. A Ratkó-kurzus az abortusztilalommal, a népnyelv által agglegényadónak nevezett gyermektelenségi adóval, a kötelezően bejelentendő terhességgel, az akkor bevezetett személyi igazolvánnyal (amelyben feltüntették a gyermekek számát), a durva büntetési tételekkel, demonstratív perekkel sokkolta, valóságos szaporodási abroncsba fogta a társadalmat. Az eredmény nem maradt el: az első évben nyolcvanezerrel több volt a szülés, az évtized elejétől 1957-ig hatszázezres a népességnövekedés. (Mások szerint az ’56-os kivándorlást, a javuló egészségügyi ellátást kalkulálva nyolcszázezres gyarapodással számolhatunk.) A tilalmat 1956 nyarán kormányhatározatban oldották fel „a magyar anyák kötelességtudatára”, helytállására hivatkozva, ami megteremti a jogalapot arra, hogy az anyaság kérdéséről maguk döntsenek.
A társadalom a művi úton előállított demográfiai hullámzásokat Krémer Balázs szerint azonnal kisimítja, kiegyenlíti:
– A Ratkó-korszak hosszú távon nem hozott magasabb gyerekszámokat. A hároméves kínlódás oda vezetett, hogy az akkori minigeneráció feltűnően népes lett, majd annál mélyebb hullámvölgy keletkezett.
Nem beszélve a végzetes szemléletváltozásról, a „társadalmi ajándékba” kapott, korlátlanul igénybe vett és olcsó abortuszról, amely a családtervezés „természetes” része lett. („Majd elvetetem.”) 1959-re az abortuszok száma elérte az élveszülésekét. A szemlélet torzulását jellemzi, hogy a hatvanas évek közepére 100 szülésre már 140 művi vetélés jutott.
Azt, hogy a Ratkó-kurzus demográfiai ámokfutása milyen nyomot hagyott, jól mutatja: három Ratkó-nemzedék is létezik. A Ratkó egy, a Ratkó kettő, a gyerekek gyerekei – akik a hetvenes évek közepén léptek termékenységi korba – és a Ratkó három. Ők a Ratkó-unokák, akik 2000 körül álltak volna csatasorba, de bemondták az unalmast: valóságos „szülési sztrájkba” kezdtek. A végszámlát a társadalom 2016–2019 táján fogja kiegyenlíteni, ha nyugdíjba vonulnak az első nemzedék tagjai.
„Kicsi vagy kocsi?” Burzsoá individualizmus vagy közösségi szemlélet. Családi ház vagy közösségi ház? A nemzeti gyarapodáspárt ellentámadása a hatvanas évek elején a népi írók ismert kísérlete volt, Veres Péterék vezérletével. Tulajdonképpen életmódvitának, a frizsiderszocializmus bírálatának indult. S bár a vita azóta bőven eldőlt (kocsi), 1967-ben az államnak is lépnie kellett, elvégre egész Európában Magyarországon volt a legalacsonyabb a születésszám. Abban az évben bevezették a gyest. 1974-ben pedig komplex népesedéspolitikai intézkedéscsomaggal segítették a lakáshoz jutást, valamelyest újra kontrollálták az abortuszt, emelték a gyes összegét, növelték a gyerekek után járó szabadságkedvezményeket. S mivel mindez egybeesett a második Ratkó-nemzedék belépésével, arra a hullámra ült fel, az átmeneti hatást kiválóan kommunikálhatták.
– A gyes és a gyed története megér egy misét – mondja Krémer Balázs. – A korabeli reformvitákból nyomon követhető, hogy a dolognak nem volt köze sem a családhoz, sem a népesedéspolitikához. Az induló új mechanizmus piacbarát lépéseivel kacérkodva nagyon féltek a munkanélküliségtől, s riadalmukban úgy gondolkodtak, a legelőnyösebb az lenne, ha jó pár embert kivonnának a munkaerőpiacról. Mondjuk a kisgyerekes anyákat.
A gyes alanyi jogon járt a gyerek hároméves koráig, sikerén felbuzdulva 1985-ben vezették be a gyedet, amely csak másfél éves korig volt adható, s úgy tűnt, mintha társadalombiztosítási alapokra támaszkodna, noha nem abból finanszírozták.
– A duma az volt, hogy „vonzóbbá kell tenni a gyermekvállalást a magasabb jövedelmű nőknek is” – mosolyog Krémer. – A történet azért nevetséges, mert mindenféle ideológiai maszlaggal spékelték meg, például hogy „a gyereknek hároméves korig az anyja mellett a helye”, így gondolják a pszichológusok. A vicc az, hogy sehol sem gondolták így a pszichológusok, csak nálunk.
– A gyed máig a gazdagabbak osztályrésze. Ahogy a csokról első blikkre ugyanez süt – állítja Tausz Katalin. – A gyes mindenkinek járt, a gyed már munkaviszonyhoz volt kötve, a gyes reálértéke 2008 óta fokozatosan csökken, a gyed megőrizte jelentőségét. Az Antall-kormány idején vezették be a gyetet, amely a három- és többgyermekeseknek szólt volna. A kormány német mintában és szociális piacgazdaságban gondolkodott. Úgy képzelték, egy keresetből nálunk is megél a család. Hát ez kútba esett.
A csok szakértőink szerint nyíltan és leplezetlenül a Fidesz számára „mieinknek tűnő” réteget célozza meg. A magyaroknál is magyarabbakat. A gazdag nagycsaládosokat. Az érdemdús keveseket és szorgalmasakat. A folyószámlásokat. A jogszabályba ügyesen bele van kenve, hogy az igénylőnek megtakarítással kell rendelkeznie.
– Itt nem kis lakásokról, első otthonokról lesz szó – mondja Tausz Katalin. – Inkább arra gyanakszom, hogy némi építőipari és ingatlanpiaci kiugrásról. És egyet tudni kell: lehet ösztönözni vagy büntetni a gyermekvállalást, de az egzisztenciális biztonságnál, a kiszámíthatóságnál, a stabil munkánál nincs jobb családpolitika.