Eltitkolják, mennyit szívunk be a reptéri szennyezésből
A ferihegyi repülőtér légszennyezettségi mutatóinak haladéktalan nyilvánosságra hozatalára szólította fel a Budapest Airportot (BA) a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ). A munkáltató képviselője szerint a szakszervezetek "újabb hajánál fogva előrángatott" problémájáról van szó.A ferihegyi repülőtér légszennyezettségi mutatóinak haladéktalan nyilvánosságra hozatalára szólította fel a Budapest Airportot (BA) a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ). A munkáltató képviselője szerint a szakszervezetek "újabb hajánál fogva előrángatott" problémájáról van szó.
Az érdekképviselők MTI-hez szerdán eljutatott közleményében hangsúlyozzák: reptéri dolgozók százainak járhat, évekre visszamenő kártérítés, amennyiben bebizonyosodik a szakszervezet gyanúja a légszennyezettségről.
A LESZ szerint a reptéri földi kiszolgálásban dolgozók elsősorban a repülőgépekről távozó kerozin gőze, az elavult, dízelmotoros áramfejlesztők, valamint a kiszolgáló-gépkocsik égéstermékei miatt vannak kitéve a légszennyezettségnek.
Kiemelik: a BA többszöri felszólításukra, és az adatvédelmi biztos állásfoglalása ellenére sem hajlandó nyilvánosságra hozni a légszennyezettségi adatokra vonatkozó 2006-os felmérés adatait. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos ugyanis 2007 februárjában egyértelműen amellett foglalt állást, hogy a repülőtér működtetésével összefüggő légszennyezési vagy zajártalomra vonatkozó adatok nyilvánosak - mutat rá a szakszervezet.
A szakszervezet nem hivatalos forrásból úgy értesült, hogy a káros anyagok koncentrációja több kategóriában is az egészségügyi határértékek sokszorosa volt. A cégvezetés rosszhiszeműsége esetén a büntetőjogi felelősség kérdése is felmerülhet az egészségkárosítás miatt - fűzi hozzá a LESZ.
Hardy Mihály, a BA vállalati és közkapcsolati igazgatója az MTI-nek elmondta: a ferihegyi repülőtér üzemeltetője folyamatosan ellenőrzi a munkahelyek levegőjének minőségét, ennek eredményeiről pedig állandó tájékoztatást adnak a hatóságoknak.
A kötelező ellenőrzések mellett a BA két éve folytat egy hosszú távú légszennyezettségi felmérést is, amelynek előzetes adatai alapján a repülőtér az egyik legtisztább levegőjű területnek számít a fővárosban. Ezen adatok alapján a "körúti villamoson utazva, vagy egy belvárosi dugóban állva is sokkal nagyobb légszennyezés érhet bárkit, mintha hetekig a repülőtér betonján dolgozna" - jegyezte meg Hardy Mihály.