Kikapcsolási moratóriumot hirdetett a járvány miatt az Elmű, egy hónapra rá mégis felszólítást küldtek olvasónknak
„Egyetlen lakossági ügyfélnél sem kapcsolja ki tartós számlatartozás miatt az áramot az ELMŰ-ÉMÁSZ” – szögezte le a rendkívüli helyzetre tekintettel az áramszolgáltató, egyben kihirdetve a visszavonásig érvényes, azonnali hatállyal elrendelt kikapcsolási moratóriumot március 13-án. A civil ügyfelek megnyugtatása mellett a gesztus célja egyértelmű, hogy senki ne maradhasson áram nélkül, amíg otthon kényszerül maradni, ugyanakkor a cég hangsúlyozta, hogy a moratórium a nem lakossági ügyfelekre nem vonatkozik.
„Ehhez képest érkezett meg ez a levél egy hónappal később, április 14-én. Úgy tudtam, a rendkívüli intézkedést még nem vonták vissza” – fordult a 168 Órához levélben K., aki mellékelte is az Elműtől érkezett felszólítást.
Merthogy felszólítást kapott, amiben olvasónkat az Elmű a tartozása „haladéktalan” rendezésére kéri, mégpedig „a kikapcsolás elkerülése érdekében”.
Ha pedig a megadott határidőn belül nem fizet, jogi úton hajtják be.
K. nem vitatja, rendelkezik egy 25 ezer forintos elmaradással – elektromos fűtést használ –, aminek befizetése egyébként március 30-án volt esedékes. Vagyis az Elmű nem várt sokat a felszólítás kiküldésével,
éppen két hetet.
„Egyetértek a levél tartalmával, rendezni is szeretném a számlát, bár nem nagyon értettem, egyáltalán miért küldték ki a felszólítást. Igencsak furcsa, hogy egy szó nincs benne arról, hogy egyébként járványhelyzet van. Mintha nem is tudnának arról, központilag milyen intézkedést hoztak egy hónappal azelőtt” – teszi fel a 168 Órának K. Hanem már rögtön a részletfizetés lehetőségét sorolja a szolgáltató a levélben.
A biztonság – és persze saját megnyugtatása – kedvéért olvasónk érdeklődött az ügyfélszolgálatnál, ahol meglepő tájékoztatást kapott:
„Azt mondták telefonon, ez egy formalevél. Ne aggódjak, érvényes a kikapcsolási moratórium, nem fogják behajtani, de a felszólításokat továbbra is küldeni fogják, ha valaki nem rendezi a tartozását.
Azt már nem tudták megmondani, mi lesz, ha a kormány által elrendelt vészhelyzetnek vége lesz. De megnyugtattak, ez a szokásos levél” – ecsetelte K.
A 168 Óra természetesen az Elműnél is érdeklődött a helyzetről, netán adminisztrációs hiba áll-e a küldött levél mögött. Boross Norbert, az Elmű-Émász kommunikációs igazgatója leszögezte: a társaság által önkéntesen vállalt moratórium „minden, az egyetemes szolgáltatáson belüli, lakossági ügyfélre vonatkozik”, a moratóriumiban meghatározott időponttól. Megjegyezte, vannak olyan ügyfelek akik például a vállalkozásuk nevén, nem lakossági fogyasztóként fizetnek (olvasónk lakossági fogyasztó - a szerk.).
Elképzelhető, hogy az adott ügyfél tartozása más időpontban, vagy más tarifa szerinti (nem lakossági) vételezésből származik – írta Boross Norbert, hozzátéve, hogy a leggyorsabb és legcélszerűbb az lenne, ha az ügyfél az ügyfélszolgálaon telefonon, e-mailben, vagy a mobil applikáción keresztül tisztázná a kérdést.
Bár a felszólítás mostani kiküldésére továbbra sincs tehát magyarázat, mégis,
senki ne ijedjen meg, ha hasonló levelet kap,
a kikapcsolást, pontosabban a behajtást sem rendelik el, míg a társaság vissza nem vonja a rendkívüli helyzet miatt elrendelt moratóriumot.