Éhes fiúk
Megtisztítja médiaportfólióját Simicska Lajos. Célja a politikailag fontos orgánumok – a HírTV, a Lánchíd Rádió, a Heti Válasz – megtartása. Eladta a Class FM-et, de lapunk több forrásból úgy tudja: opciós szerződése révén megszerezheti az Indexet. Mindezzel alaposan átírhatja az „ellenjobboldali” médiabirodalmakat építgető – és jelentős állami forrásokkal dolgozó – Habony Árpád és Andy Vajna terveit. Miközben az orbáni sajtóuniverzum egyik legerősebb bástyája, Spéder Zoltán ellen össztűz indult, nagyon úgy tűnik: Simicska nem adta fel, annak ellenére sem, hogy a Metropolt kénytelen volt bezárni.
– Ezek a fiúk nagyon éhesek. Csak az számít, ami azonnal, gyorsan és nagyon sok pénzt hoz nekik. Úgy képzelik el egy médium megvételét, hogy amint aláírják a szerződést, állami hirdetések özöne zúdul az adott orgánumra, és egyből súlyosan nyereséges lesz – összegzi a G nap óta feltűnt új médiamágnásokról alkotott véleményét Simicska Lajos környezetéhez tartozó forrásunk. Hozzáteszi: Simicska bejáratott orgánumaira Fidesz-közeli „fiúk” részéről van érdeklődés, de még megállapodás közelébe sem jutottak.
– Simicskát igyekeznek utánozni, ami nem fog sikerülni. Az a húszévnyi tudás, információ és tapasztalat, ami médiabirodalom-építésben Simicska mögött van, pár év alatt még temérdek állami milliárddal sem szerezhető meg – jegyzi meg informátorunk.
Azért a másik oldal sem kispályázik, a stratégiáról pedig maga a miniszterelnök dönt. Jobboldali sajtóügyekre rálátó forrásaink szerint a G nap után Orbán eldöntötte: több médiacentrumot hoz létre. Dualizmus soha többé nem lesz. Simicska az egyetlen és kizárólagos hatalmi centrumból „csak” az egyikké vált, és a miniszterelnök azt is igyekszik kivéreztetni.
Így alakult ki Habony Árpád és Andy Vajna vezetése alatt a TV2-ből, rádiókból és a Lokál napi/hetilapból álló kör, a Liszkay Gábor vezette Magyar Idők és Karc FM, a Várhegyi Attila által kiskirályként irányított közmédia, illetve a Simicska médiabirodalmából megmaradt HírTV, Heti Válasz, Lánchíd Rádió, Magyar Nemzet (a Metropol lapzártánkkor, kedden jelent meg utoljára). Míg az előbbiek között szórják szét az állami hirdetéseket és a támogatásokat, utóbbi konglomerátum inkább politikai szempontból fontos felület.
Simicska nem adta fel.
– Ő nem olyan, aki éveken át iszonyú pénzt tol valamibe, majd meggondolja magát és kiszáll. A rendszer profin működött, ezt nem fogja csak úgy elengedni. Okos ember, van célja vele – jegyzi meg forrásunk.
Az mindenesetre biztos, hogy az állami hirdetések megváltozott leosztása és a versenytársak megjelenése miatt Simicska átrendezi portfólióját. A fő irány a közéleti és politikai médiumok megtartása, ami csak a pénzt hozta, attól megválik.
Ennek leglátványosabb példája a Metropol bezárása és a Class FM eladása.
– Amikor Orbán új kegyeltjei ellene kezdtek dolgozni, a rádió financiális háttere valóban mínuszba fordult – mondja informátorunk.
Váratlanul be is jelentették, hogy eladják a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt tulajdonában lévő, a rádiót üzemeltető Advenio Zrt.-t. A vevő a 85 százalékos tulajdonrészt szerző Sláger Rádió Zrt. és a 15 százalékos tulajdonrészt szerző Marquard Média Hungary.
Külön fricska lehetne a történetben, hogy a Sláger Rádió Zrt. mögött akár a korábban a Sláger Rádió országos kereskedelmi rádiót működtető, majd a politika által kipaterolt amerikai Emmis médiacég is állhatna. De a Sláger Rádió Zrt. tulajdonosi köre 2014 októberében megváltozott: a korábbi kisebbségi tulajdonos Magyar Electronic Media Kft. továbbra is 15 százalékkal van jelen, ennek százszázalékos tulajdonosa Jürg Marquard. Az Emmis International és az Emmis Radio Operating viszont már nincs benne a cégben, a vásárlást bejelentő, korábban a Sláger és a Danubius Rádiót is képviselő ügyvéd, John Michael McNutt amerikai üzletember lett a többségi tulajdonos.
Érdemes felidézni: 2009-ben – a Fidesz és az MSZP együttműködése nyomán – sem a Slágernek, sem az akkor még Danubius Rádióként működő másik országos kereskedelmi rádiónak nem hosszabbították meg a frekvenciaengedélyét. Az akkori tulajdonosok a politikai alkun finoman szólva is kiakadtak. Nemzetközi bírósághoz fordultak, de következmény nem lett. A Danubius helyén a Simicska Lajos érdekszférájába tartozó Class FM, a Sláger Rádió helyén a baloldali fennhatóságúnak tartott Neo FM indult el. A Neo FM a kormányzati hirdetések hiánya miatt gyorsan megszűnt, a Class FM viszont – versenytárs híján – remekül működött tovább. Ezt az állapotot borította fel a G nap, amelynek rádióspiaci következményei most érnek be.
Időközben ugyanis Andy Vajna bevásárolt. Először – Simicska Music FM-je ellenében – megszerezte a korábbi Roxy Rádió 96,4-es frekvenciáját, ahol június elejével Rádió 1 néven a fiatalabb korosztály számára indított adót. A rádiót beharangozó, Csillagok háborújára hajazó spotban nem is köntörfalaznak: „De 2012. január 31-én, a sötét Simi-birodalom két zenegyilkos rombolója, a Muzikbogyó és a Klasztalan, totális háborút indított, és elhallgattatta az igazi mai slágereket... 2016. június elsején Budapest újra fénybe borult, és a 96,4 Rádió 1 fedélzetén megérkeztek az igazi mai slágerek. Mert vannak halhatatlan és vannak hallgathatatlan rádiók.”
Hosszú távú cél, hogy vidéki frekvenciák felvásárlásával hálózatot hozzanak létre.
Azt is tudni lehet, hogy az idősebb, 30–45-ös korosztály elérésére Vajna mindenáron meg akarja szerezni a Juventus Rádió által működtetett, 103,9-en sugárzó Sláger Rádiót. Az adó Juventusról Slágerra történő átpozicionálásával a négy tematikus tévét és a Sláger FM-et tulajdonló román Tematic Media Group tulajdonosának, Radu Morarnak az volt a célja, hogy a Sláger Rádió megszűnése utáni piaci rést kihasználja, és odavonzza a Sláger Rádió korábbi hallgatóit. Ez abból is világos, hogy a rádió éppen a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes évek zenei kínálatát, ugyanazokat a szlogeneket és egyéb hangzó anyagokat használja, amelyeket egykor a Sláger Rádió talált ki és vezetett be a piacra. Vajna elképzelését elvileg megfúrhatja, hogy a médiatörvény szerint egy rádiótulajdonos nem birtokolhat két különböző budapesti frekvenciát. Ezért minden bizonnyal nem közvetlenül Vajna, hanem akár a Habony által vezetett médiabirodalom másik vállalata vásárolja majd meg a Slágert. De ez a lényegen semmit nem változtat.
Az is biztos, hogy a Class FM eladásával Simicska keresztülhúzta Vajnáék terveit. Egyesek azt feltételezik, hogy az adó nem kapja meg novemberben lejáró frekvenciájának meghosszabbítását az NMHH-tól. Miközben Simicska köreiből úgy tudjuk: a szerződésbe nem lehetne belekötni, mert kötelezettségeit Simicska maradéktalanul teljesítette.
– Balázs és a reggeli műsor büntetgetésével üzengetnek, de ez jelentéktelen a szerződés többi részéhez képest – mondja Simicska-közeli forrásunk. – Ugyanakkor úgy tudni, Karas Monika NMHH-elnöknek kiadták, hogy semmiképp ne hosszabbítson. Ez olyan, mint amikor megállít a rendőr: biztonsági öv becsatolva, a gyerekülés rendben, telefon kihangosítva, ég az összes lámpa. Akkor azért büntet, mert nincs sapkád? Na, ennél azért erősebbek vagyunk.
Főleg, ha a portfólió egy nagyágyúval egészül ki. A 168 Órának több forrásból is megerősítették ugyanis, hogy Simicska opciós szerződéssel rendelkezik az Indexre, erősebbel, mint amilyen a TV2 esetében volt. És nem kizárt, hogy ezt adott esetben érvényesíti.
Pedig a kormánypárti online szektor igyekezett erősíteni. Nemrég indult a Faktor.hu, a 888.hu, a Story magazin korábbi főszerkesztője, Ómolnár Miklós által alapított Ripost.hu. Kiderült, hogy az MNB alapítványai százmilliókkal finanszírozzák a jegybankelnök unokatestvérének érdekeltségébe tartozó VS.hu-t. A portál kiadója, a New Wave Media pedig nemrégiben megvásárolta az Origót.
Az Index Simicskához kerülése azonban alapvetően írhatja át a terveket. Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi Index-tulajdonos és FHB-elnök Spéder Zoltán – akár Simicskával együtt – szintén erős csapat lehet. Márpedig az már most látszik: Spéder Zoltánra Orbán kiadta a kilövési engedélyt. Így ő is lehet legalább annyira mérges és elszánt, mint Simicska.
Hiszen a bankfelügyelet és rendőrség mellett a kormánypárti média is megtalálta: a TV2 elkészítette gyilkos kampányriportját Spéderről, ebben bűnös, elképesztő luxusban élő emberként mutatják be, akinek „medencéje akkora, mint egy kisebb város uszodája”, s akinek csak a pénz számít, és egyetlen célja, hogy gazdagabb legyen, mint Csányi Sándor. És akit öt gyerekével együtt már felesége is elhagyott, aki már csak „nyugtatókkal tud elaludni”. A Spéder-ellenes hangulatra a jobboldali lapok, a Lokál és az Origó is ráerősítettek. Mindezt úgy, hogy Spéder az egyik legerősebb bástyája volt az orbáni sajtóuniverzumnak. Médiaportfóliója – Index, Portfólió.hu, Napi.hu, InfoRádió – úgy biztosította a megfelelő kommunikációs hátteret a kormány számára, hogy közben jó imidzset és jelentős olvasottságot generáltak.
Az online erősítés amúgy is ráfér Simicskára, hiszen az üzlettársa, Fonyó Károly tulajdonában lévő, átlagosan napi 313 ezer példányban megjelenő Metropol kénytelen volt lehúzni a rolót, ugyanis június elején került piacra Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó és Győri Tibor egykori államtitkár közös cége, a Modern Média Group által kiadott Lokál nevű napilap 150 ezer példányban, a tavaly indított hetilap, a Lokál Extra mellett. Az indítás és fenntartás költségét a szakértők minimum másfél milliárdra taksálják. Az ingyenes kiadványt közlekedési csomópontokon osztják, terjeszti majd a BKV, a MÁV és a Volán. Anyagi gondjai biztosan nem lesznek, állami hirdetésekkel már most kitömték a lapot.
Simicska környezetében ehhez annyit tesznek hozzá: Habony megint csak másol, mármint a Metropolt és vele Simicskát, „de nincs annyi agya”.
Eközben a tévés piac is alapvetően átalakul. A TV2 kapcsán a Fidesz közeléből arról értesültünk, hogy a rossz kezdés ellenére nagyon számítanak arra, hogy előbb-utóbb emelkedik a nézettség. Legalábbis elvárják, hogy így legyen. Ehhez rengeteg pénzt pumpálnak bele, sorra veszik a sok külföldi licenc szórakoztató műsort, a híradót telepakolják bulvárral és politikai bulvárral.
Tévéfronton Simicskánál a HírTV élvez prioritást. Azért is, mert – forrásaink szerint – ellenfelei bármennyire szeretnék, egyelőre nem tudtak hasonló közéleti, politikai televízióval előállni. Ezért a HírTV komoly fegyver maradhat Simicska kezében.
– Mindenki tisztában van azzal, hogy ez az egyik legnagyobb értéke a birodalomnak. A másik pedig az Index lesz – jegyzi meg beszélgetőtársunk. Bár az Orbánnal való háború a Simicska-médiabirodalmat viselte meg a legjobban, hisz cégeinek forgalma és profitja is jelentősen visszaesett, azért valamennyi profitot mégis termelt.
A tét pedig mindkét fél számára hatalmas. A Fidesz környezetéből úgy tudjuk: kivárásra játszanak. Arra, hogy Simicska előbb-utóbb bedobja a törülközőt. Miközben nyilvánvaló, hogy hosszú távra rendezkedett be. Az ügyeire rálátó egyik forrásunk szerint osztalékai fedezték az idei veszteségeit.
– Ő ezt addig csinálja, amíg akarja. Ha kellemetlen akar maradni, akkor az marad.