Egyetlen cégé lehet a másfél milliárdos üzlet
Jövőre csak egy vállalkozás üzemeltethet városnéző buszokat a jelenlegi négy helyett – döntött a fővárosi közgyűlés zárt ülésen néhány hete. A jelenleg működő cégek attól tartanak, hogy eleve a monopolhelyzetbe kerülő nyertesre szabják a kiírást.
Szakmai egyeztetést kezdeményeznek a fővárossal a budapesti városnéző buszok üzemeltetői, mielőtt a BKK Zrt. kiírná a koncessziós pályázatot a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében – mondta Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. társtulajdonosa a három budapesti városnéző szolgáltatást végző cég közös hétfői sajtótájékoztatóján Budapesten.
Hozzátette: bár a hivatalos pályázat még nem jelent meg, egyetértenek abban, hogy a döntően az egyéni turisták által igénybe vett úgynevezett hop-on hop-off rendszerben működő városnéző szolgáltatást a világvárosokhoz hasonlóan a magyar fővárosban is szigorú követelmények és üzemeltetési megoldások alapján biztosítsák, a lehető legkisebb mértékben zavarva a lakosságot – írja az MTI.
A Magyarországon bejegyzett négy vállalat együttes árbevétele 2015-ben 1,5 milliárd forint volt, a cégek egyenként 80-100 dolgozót foglalkoztatnak. A fővárosnak a megállóhasználati engedélyekből évi 50-60 millió forint bevétele keletkezik – mondta Toldi Annamária.
Közölte: mindegyik cég elindulna a pályázaton, akár közösen is pályáznának, ami azonban a pályázati feltételek és műszaki előírások ismerete nélkül nehéz. Szeretnék elérni, hogy az új szabályozás ne csak közlekedési szempontokat vegyen figyelembe, hanem egyéb, speciális szakmai követelményeket is, ezek között említette, hogy szabályozni kellene, hogy a buszokon hány nyelven kell idegenvezetést tartani.
Kitért arra, hogy sajtóinformációk szerint az új szabályozás 2017. januárral lépne életbe, a BKK tenderkiírása pedig húszéves koncesszióban hosszú távra egyszereplőssé tenné a városnéző buszok piacát. Ez szerintük több száz fővel csökkentené az ágazatban foglalkoztatottak számát és rontana a szolgáltatás színvonalán is.
A járatok számának maximálásával egyetértenek. A járműpark fejlesztésének gátja, hogy a cégek maximum egy évre kapnak járatengedélyt – tette hozzá.