A diákok szempontjából katasztrófa az online oktatás

Az online és a jelenléti oktatás témakörében Schermann Fruzsinával az ADOM diákmozgalom szóvivőjével beszélgettünk. 

2021. szeptember 2., 16:56

Szerző:

Sajtóhírek szerint csak szeptember végéig marad  jelenléti oktatás az intézményekben, és lehetséges, hogy októbertől az iskolák újra visszaállnak távoktatásra. Schermann Fruzsina a 168-nak azt mondta, hogy az online oktatás az ADOM diákmozgalom felmérése szerint a diákság szempontjából nem sok jóval kecsegtetne. 

Mi várható az idei tanév során?

A szóvivő lapunknak azt nyilatkozta, hogy egyelőre mindenki sötétben tapogatózik. A tanítás a tanévkezdés óta a járvány előtt megszokott rendes kerékvágásban folyik. Az egyetemeken viszont már szeptemberben is van precedens arra, hogy egy-egy oktató egyéni hatáskörben a nagy létszámú órák hallgatását online formában is elérhetővé teszi. A különböző létszámú órákra eleve más és más szabályok érvényesek. Schermann Fruzsina szerint az is újra fontos szempont, hogy az idősebb oktatók milyen egészségügyi állapotban vannak. 

Hozzátette, hogy az ADOM diákmozgalomhoz is futottak be nem hivatalos információk arról, hogy mikor szűnik meg újra a jelenléti oktatás. Schermann azt mondta, hogy az informális beszélgetések során elhangzottak szerint szeptemberben még minden marad a régiben, de ha valóra válnak az októberre és novemberre előrejelzett járványügyi adatok, szinte biztosan átallnak az iskolák online oktatásra.

A jelenléti oktatás pótolhatatlan

Az ADOM diákmozgalom még 2020-ban készített egy felmérését a diákok és a tanárok körében az online oktatással kapcsolatban. A szóvivő elmondta, hogy a rengeteg megkérdezett diák közül csupán egyharmaduk tudott bármilyen pozitívumot megjelölni a távoktatással összefüggésben. Ők szinte mindannyian a kényelmet jelölték meg az online oktatás egyetlen kellemes hatásának. A tanárok a 2020-as felmérés során azt emelték ki, hogy a diákok többsége együttműködő, és az új eszközök használatának alkalmával segítőkész is volt.  

Schermann Fruzsina szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy az online oktatás semmilyen formában nem pótolja a jelenlétit – a szóvivő felhívta lapunk figyelmét egy online oktatással foglalkozó OECD felmérésre is, mely szerint a diákok hatvan százaléka közepesen vagy egészen rosszul képes digitális információkat feldolgozni, és emiatt az online formában megszerzett tudás sem lesz megfelelő minőségű.

A közösségi élet hiánya

Schermann beszélgetésünk során kiemelte, hogy az oktatási intézmények közösségi életét is érintette a járvány miatti online oktatás. Személyes tapasztalatait megosztva hozzátette, hogy tavaly kezdte az egyetemet gólyaként és a közösségi élet  nullára csökkent a járvány időszakában. A szóvivő szerint, mivel a tanulás közösségi élmény is, az online oktatás ettől is megfosztotta a diákokat.

Az ADOM diákmozgalom szóvivője szerint nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a koronavírus-járvány, milyen pszichés károkat okozott a tanulók számára. A diákok magányosabbá, elszigeteltebbé és szorongóbbá is váltak. Az ADOM 12 pontos petíciójában ezért is követeli, hogy legyen végre minden iskolában iskolapszichológus.

„Több volt a családtag, mint az eszköz”

A felmérések szerint Magyarországon az anyagi egyenlőtlenségek miatt minden ötödik gyerek kiesett az online oktatásból. Borsod megyében minden harmadik tanuló járt így. Az ADOM szerint ezt a problémát mindenképp orvosolni kell, amennyiben jelenlétiről újra online oktatásra állnak át az intézmények. A szóvivő hozzátette: az online oktatás esetében is elengedhetetlen, hogy a diákok egyenlő esélyekkel vágjanak bele a tanulásba.

(Kiemelt kép: Tar Csanád, a Zelk Zoltán Általános, Angol és Német Kéttannyelvű Iskola negyedikes tanulója online nyelvtanórán vesz részt nyíregyházi otthonában 2021. március 8-án. Fotó: Balázs Attila / MTI)