Nem igazán törődik a kormány a helyiek aggályaival a debreceni akkumulátorgyár kapcsán
Debreceni civilek hívták fel a figyelmet arra, nem csupán munkahelyeket, hanem mérhetetlen károkat is hozhat az új akkumulátorgyár. A kormány eddig meg sem hallgatta őket.
„Debrecen alapvető ökoszisztémáját azok a Tisza felől táplált réteg- és talajvizek határozzák meg, amelyek az évtizedek óta halogatott Civaqua-program hiányában elapadóban vannak. Erre a helyzetre egy nagy vízigényű gyár telepítése nem megfelelő lépés, hiszen a mai ismereteink alapján veszélyezteti Debrecen vízkészletét, elszívva a lappangó rétegvizeket” – így fogalmazta meg Gondola Zsolt Zoárd, a Civil Fórum Debrecen Egyesület képviselője a kínai CATL helyben épülő akkumulátorgyára kapcsán felmerült félelmeket.
A civilek aggodalmairól író Mérce azt is közölte, eddig a környezet- és egészségkárosodásra és a vízhiány ipari létesítményekkel való súlyosbítására vonatkozó aggályok nem igazán érdekelték a kormányt.
„A debreceniek joggal érezhetik, hogy a fejük felett döntöttek egy olyan beruházásról, amelyikről alig tudunk valamit. Pontosan ez a hiány okozza azokat az aggodalmakat, amelyek egyre erősebben jelennek meg a városban” – fogalmaztak közleményükben, hangsúlyozva, Magyar Levente államtitkár már kész tények elé állította a debrecenieket a kínai üzem megépülése kapcsán, társadalmi konzultációra semmilyen formában nem került sor.
A helyi Debreciner cikkéből kiderült az is, nem csupán a lakosokat, de Debrecen – többségében fideszes – önkormányzati képviselőit is váratlanul érte a CATL odaköltözése, láthatóan ők is meglepődtek azon, hogy senki nem szólt nekik előre a dologról.
Egy ellenzéki, MSZP-s városházi képviselő, Madarasi István levelet is írt az ügyről Papp László polgármesternek, ebben arra kérte, az augusztus 18-i közgyűlésen végre adjon számot arról, mit tud ő a beruházásról.
„A beruházás nagysága Debrecen város jövőbeni működésére is komoly hatással bír. Mind a beruházás technológiai hátteréről, az infrastrukturális hatásokról, a foglalkoztatási létszámról csak hallomásból szerezhettünk ismeretet. Ezidáig a beruházás megvalósításának városunkra gyakorolt hatásáról sem pozitív, sem negatív értelemben valós tájékoztatást nem kaptunk.” – írta ő.
A tájékoztatás hiányával, és a várható környezeti károsodással kapcsolatban az LMP és a DK is aggodalmát fejezte már ki. A CATL akkumulátorgyár ugyanis az eddigi ismert adatok szerint óránként kétszer akkora vízigénnyel működne majd, mint a teljes város vízigénye, nem látni viszont, honnan lehet ezt biztosítani.
(Kiemelt kép: A kínai CATL logója. Fotó: MARTIN SCHUTT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)