Nincs itt semmi látnivaló, tessék továbbmenni: tíz évre titkosak a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításának részletei

2020. április 1., 18:32

Szerző: Árpási Bence

Semjén Zsolt nagyon aktív: nem csak a kormányfő-helyettes jegyzi azt a törvényjavaslatot, amiből végül visszavonják a polgármesterek politikai gyámság alá helyezését, de a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló törvényt is ő nyújtotta be.

Gazdasági racionalitása nem igazán van a beruházásnak, amit rendkívül drágán (590 milliárd forintból) újítanak fel. A projekt 85 százalékát kínai vállalatok hitelezik. Az egyik legfontosabb kormányzati érv a beruházás mellett az, hogy így gyorsabban érnek fel Kína termékei a görögországi Pireusz kikötőjéből. Ehhez fontos lenne, hogy a szerb főváros után is továbbépüljön a vonal, ne csak az odáig tartó szakasz.

A megtérülésről eltérő számítások vannak. A Figyelő című hetilap úgy számolta, 2400 éven belül nem terül meg, de optimistább becslések is 100 évet számolnak. 

Az alvállakozók között pedig természetesen ott találjuk Mészáros Lőrinc különféle építőipari cégeit.

Vasúti határzár a déli határon. Egy ilyen kapun is áthaladna a vonal. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

A törvényjavaslat így fogalmaz: 

"A Beruházással összefüggésben megkötött szerződésekben és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatok megismerése Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeinek illetéktelen külső befolyástól mentes érvényesítését veszélyezteti, azok megismerése iránti igény teljesítését annak keletkezésétől számított

tíz évig meg kell tagadni. "

A javaslat azt is kimondja, hogy ezen adatok kiadásáról – Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeit mérlegelve – a külgazdasági ügyekért felelős miniszter dönt. Vagyis Szijjártó Péter fog mérlegelni egy esetleges adatkikérés kapcsán.