Budapest beintett: saját buszokkal pótolják a 3-as metrót

Hiába kérte a kormány, mégsem szolgáltatásmegrendeléssel szervezik a 3-as metró felújítása idején a metrópótlást. A főváros a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) útján gondoskodik a vonal infrastrukturális felújítása miatti szerelvénypótlásról – döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés.

2016. október 26., 14:35

A testület 23 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadta el a javaslatot.

d_mtz20160427007-1024x575A Fővárosi Közgyűlés felkérte a főpolgármestert, hogy a BKV és a BKK vezérigazgatója útján gondoskodjon a 3-as metró felszíni pótlásáról a metróvonal infrastruktúrarekonstrukciójának kezdő időpontjáig, és a végrehajtás érdekében szükséges intézkedések haladéktalan megtételéről.

A járműpótlást a BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és -felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával teszi meg.

A testület kimondta azt is, hogy a járműpótlás ne a korábbi közgyűlési határozaton alapuló, új szolgáltatás megrendelése útján valósuljon meg.

A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor egyetértett azzal, hogy a BKK – az ajánlatkérői jogsértés hiányának megállapítása és a bírság eltörlése érdekében – kezdeményezzen jogorvoslatot a Közbeszerzési Döntőbizottság pótlóbuszok tenderét megsemmisítő határozatával szemben. Ha a feltételek adottak, a BKK él majd a közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítésének igényével is.

Az előterjesztés nem hivatalosan „fuckofftervezet” néven futott a városházán az Index információi szerint, mert elfogadásával a főváros beint a különböző fideszes érdekcsoportoknak, amelyek miatt már hosszú hónapok óta húzódik a metrópótló buszok ügye.

Tarlós István a napirend vitájában azt elmondta, kezdettől fogva nem a szolgáltatásvásárlást támogatta, és abba akkor mentek csak bele, amikor a kormány átvállalta az ebből származó többletköltségeket. Nem tud tovább várni, ez lelkiismereti kérdés is – hangsúlyozta, megjegyezve azt, hogy olcsóbb is a városnak, ha "összeszedik" a buszokat.

Megjegyezte, fél évet vártak arra, hogy a kormány magyar buszgyártással kapcsolatos elképzelései érvényesülhessenek, ez azonban maradéktalanul nem sikerült.

Tarlós István azt mondta, hogy a szolgáltatásvásárlás a főváros szempontjából "kockázatos, kalandos" és rendkívüli módon időhúzó.

A főpolgármester visszautasította, hogy a város hibázott volna a pótlóbuszokra vonatkozó kiírásoknál, és – mint mondta – a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) "képtelen határozata" kapcsán nem a BKK követett el hibát.

Tokody Marcell (Jobbik) azt mondta, hogy a közgyűlés most jutott el oda, ahol már februárban is tartott, akkor arról volt szó, hogy a BKV buszokat vásárol. Novembertől megindulhatott volna a felújítás, de a kormány miatt ez csak jövő márciusban következhet be.

Horváth Csaba (MSZP) jelezte: azzal értenek egyet, hogy nem várhatnak tovább, ugyanakkor kérte, hogy konkretizálják, miként biztosítják a megfelelő számú pótlóbuszt. Nem egy biankó csekkről akarnak szavazni - fogalmazott.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a BKV és a BKK tudja a 3-as metró szerelvényeit pótolni. Forgalomszervezéssel, megkötött szerződések opcióval, használt buszok felújításával megoldható a szerelvénypótlás - közölte.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója a KDB említett határozatát szakmailag nonszensznek, megalapozatlan nevezte.    Elmondta, a 3-as metró műszaki meghibásodása miatti felszíni pótlásra tizenhárom különböző forgatókönyv készült, ebből kettő a teljes vonal pótlására vonatkozik. A vezérigazgató közölte: a déli szakasz felújításának megkezdéséhez körülbelül 70 pótlóbuszra lenne szükség. Ezt a feladatot minden bizonnyal meg tudják oldani - tette hozzá.