Bliccelők ideje: meghátrál a BKV?
Ígérete ellenére nem emel hétfőn kordonokat, és nem állít biztonsági őröket sem a 4-es, 6-os villamos megállóiba a BKV – tudta meg a 168ora.hu. Legalábbis addig nem, míg alaposan meg nem vizsgálják a bliccelők ellen kitervelt szigorítás technikai hátterét. A tervezetet fővárosi ellenzéki politikusok is kritizálták.
Kihátrál saját kordonjaiból a BKV?
Lefújták a bliccelők elleni felszíni akciót
Hétfőre tervezte, de elhalasztotta a felszíni bliccelés ellen indított újabb akcióját a BKV. A cég illetékesei korábban bejelentették, szeptember 22-én a 4-es, 6-os villamos, 29-én pedig a 7-es busz néhány megállójában állnak majd kordonok és biztonsági őrök a bliccelők útjába. Úgy tűnik azonban a kivitelezés nem olyan egyszerű – vagy hatékony -, mint amilyennek gondolták, néhány nappal ezelőtt ugyanis ugyancsak a cég illetékesei jelezték, csak a végállomásokon lesznek szigorítások.
A 168óra.hu megtudta, ebből sem lesz semmi, legalábbis nem hétfőre. Igaz, nem azért halasztják el az akciót, mert több városházi politikus és civil szervezet is támadta az ötletért a BKV-t, hanem egészen egyszerűen azért, mert az új vezérigazgató, Kocsis István az eddiginél alaposabb átgondolást, a kivitelezés újra tervezését kérte kollégáitól. Információnk szerint azonban a tervet nem veszik le a napirendről, legfeljebb néhány nappal később húzzák ki a szalagkordonokat, s még az sem biztos, hogy csak a végállomásokon.
Egyes ellenzéki politikusok szerint az akció idejére a BKV-nak közterület használati díjat kellene fizetnie a kordonok által lezárt területért, ám ez – mint kiderült – tévedés, a megállók ugyanis a BKV tulajdonában vannak.
Sokkal életszerűbb azonban a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) érvelése, amely szerint ennek az akciónak akkor sincs sok értelme, ha a kordonokat egyszerre több megállóban is kihúzzák, mert azok annyira közel vannak egymáshoz, hogy még egy kevésbé elszánt bliccelő is könnyedén elsétál a legközelebbi ellenőrizetlen pontra, s ott száll villamosra.
Pedig a szolgáltató ettől az akciótól legalább akkora sikert és naponta több millió forint pluszbevételt vár, mint a metrókba állított ellenőri blokádtól. Már csak a technikai megoldást kellene megtalálni.
Szintén a bliccelés csökkentésére lenne kísérlet az elsőajtós felszállás, amelyet kisebb forgalmú vonalakon próbálnának ki, a BKV reményei szerint mihamarabb. Ehhez azonban a felszíni kordonoknál is komolyabb technikai hátteret kell teremteni. Ráadásul zsúfolt vonalakon csúcsidőben elképzelhetetlen, hogy csak egy ajtón lehessen felszállni. A bliccelés megállítását, vagy drasztikus csökkentését – becslések szerint jelenleg az utasok 30 százaléka nem fizet a szolgáltatásért - a csipkártya bevezetésétől várja a cég, ám hosszú éves előkészítés után sem sikerült még lefolytatni egy sikeres pályázatot. A társaság egyelőre ehhez is keresi a rendszer kiépítéséhez szükséges pénzügyi hátteret, a finanszírozási megoldásokat.