Biztonságos kerékpárútért lobbiznak

Módosító javaslatot nyújtott be a Lehet Más a Politika a Fővárosi Közgyűlésben a Margit hídi kerékpárutakról. Ebben kéri a főpolgármestert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a déli járdán vezetett egyirányú kerékpárút megvalósításáért, összhangban a korábbi közgyűlési határozatokkal. A híd két oldalán biztonságos, közvetlen kapcsolatokat kell nyújtani a csatlakozó közutak és kerékpárutak felé.

2010. november 24., 13:25

A Margit híd felújítása a végéhez közeledik, ám még mindig vannak nyitott kérdések. A közgyűlés már többször elkötelezte magát az északi oldali kétirányú és a déli oldali egyirányú kerékpárút létesítése mellett. Az LMP a déli oldali kerékpárút kialakítására olyan megoldást javasol, amely figyelembe veszi és összehangolja a hidat használó gyalogosok, kerékpárosok és autósok érdekeit.

A Margit híd déli oldalán mindenképpen szükséges a menetirány szerinti kerékpáros út. Az északi oldalon épülő kétirányú kerékpárút azért nem alkalmas erre, mert az majd’ egy kilométer kerülőt és plusz két lámpás kereszteződést jelent. A főváros jelenlegi javaslata, melyben közös gyalog- és kerékpárút szerepel, rossz megoldás. Így ugyanis mindkét irányban szabályszerűen használhatnák azt a kerékpárosok, tehát ez a megoldás növelné a gyalogosok veszélyeztetettségét.

A főváros elválasztás nélküli gyalogos- és kerékpárutat szorgalmazó javaslata több szempontból is hibás. Egyrészt a szigeti bejárónál lévő gyalogátkelőnél a kétirányú kerékpárforgalom miatt nem hogy csökkenne, hanem éppen növekedne a torlódás. Másrészt az indoklással ellentétben van megfelelő szélesség „városképi, idegenforgalmi, szabadidős és esélyegyenlőségi szempontból” is. Egy forgalmi vizsgálat adatai szerint hétköznap az északi járdán óránként 300-350, a délin 120-150 gyalogos halad át a forgalmasabb irányban (Pestről a szigetre), hétvégén ez az érték a déli oldalon nem változik, az északin viszont 450-500-ra nő, egyértelműen a parkba tartók miatt. Látható, hogy a turisták – akikre az előterjesztés hivatkozik – nem használják tömegesen a déli oldalt. A nagy gyalogosforgalomra való hivatkozás pedig szubjektív érveken alapul. A hídon kialakításra javasolt egyirányú kerékpárút egyben feleslegessé teszi a tervekben szereplő 1,67 km kerékpárút erőltetett, átgondolatlan és öncélú módon a környező parkokon való keresztülvezetését, ami egyáltalán nem szolgálja a közlekedők érdekeit.

A kerékpárút kialakításának úgy van értelme, ha azok a híd két oldalán biztonságos, közvetlen kapcsolatokat nyújtanak a csatlakozó közutak és kerékpárutak felé. A hídfelújítás keretében tehát meg kell oldani a Margit körút és a Szent István körút mellett a budai és pesti rakparti kerékpárutak, valamint a többi út megközelítését is úgy, hogy az a lehető legkisebb konfliktussal járjon a gyalogosokkal és gépjárművel közlekedőkkel -áll az LMP sajtóközleményében.

Magyar Péter szerdán jelentette be, hogy tárgyalást folytatott az Európai Néppárt elnökével, Manfred Weberrel. A megbeszélésen szó esett Ukrajna Európai Uniós csatlakozásáról, az Európai Ügyészséghez való csatlakozásról, valamint arról is, hogy a Tisza Párt milyen szerepet vállalna az uniós politikában.

Megjelent a kormány oldalán az a rendelettervezet, amely a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodára szabná ki a honvédelmi vészhelyzetek idején ellátandó feladatokat. A tervezet alapján Rogán dönthet például arról is, melyik újság jelenhet meg háború idején, és milyen formában.

Egyre kérdésesebb, mi lesz az úgynevezett átláthatósági törvény sorsa: Magyar Levente, a magyar Külügyminisztérium államtitkára szerint egyáltalán nem biztos, hogy a korábban elhalasztott javaslat valaha visszakerül a parlament elé.

Zugló alpolgármesterének, Várnai Lászlónak az ügyét vizsgálják, miután egy osztálykiránduláson állítólag megütött egy 16 éves diákot. A kerület polgármestere, Rózsa András azonnal felfüggesztette az alpolgármester jogköreit, és felszólította a lemondásra. Várnai ezt visszautasította, állítva, hogy a tanuló folyamatosan provokálta őt és a fiát.