Az ellenzék facebookozik

A Twitteren sereghajtók a magyar politikusok, a Facebookon viszont élénken reagálnak. A Szegedi Tudományegyetem Politológiai Tanszéke kutatócsoportjának legújabb tanulmányából azt is megtudhatjuk: vizsgált képviselőink kétharmada ír rendszeresen hozzászólásokat a Facebookra, a női politikusok gyakrabban, mint férfi kollégáik.

2015. augusztus 14., 17:48

Csupán egyetlen kérdést tettek fel a szegedi politológia szakos hallgatók még 2011-ben 386 képviselőnek: „Mi a kedvenc tévéműsora?” A megkérdezetteknek alig több mint 20 százaléka válaszolt az egyetemisták e-mailjére. Később, 2013-ban nemzetközi lett a kutatási projekt, amelybe Kanadától Új-Zélandig már tíz országot vontak be. A vizsgálat nemrég zárult.

– Feltételeztük, ha nem e-mailen, akkor a közösségi oldalakon, a Facebookon és a Twitteren tartják a kapcsolatot a politikusok választóikkal. Arra voltunk kíváncsiak, miről és hogyan beszélnek a közösségi médiafelületeken – mondta a 168 Órának Merkovity Norbert, a szegedi egyetem tudományos munkatársa, a kutatás vezetője.

Kiderült: a Facebookon profillal rendelkező és a vizsgálatba bevont magyar politikusok kétharmada használja a „csevejt”, vagyis beszélget követőivel. Ebben a kategóriában a tíz vizsgált ország közül a legjobbak a magyarok: a hazai mintában szereplő politikusok írták a legtöbb hozzászólást a Facebookon, ugyanakkor a Twitteren egyet sem. A követőikre reagáló politikusok csoportjában a harmadik helyezett lett a hazai csapat. A szegedi kutatók tanulmánya szerint az aktivitás alapján az ellenzékiek viszik a pálmát, míg a kormánypárti honatyák visszafogottabbak.

Lemondott Tompos Márton, a Momentum elnöke, utódja Rózsa András zuglói polgármester lett. Mindeközben a párt egykori vezetője, Fekete-Győr András szerint a Fidesz pénzt ajánlott a pártnak, hogy induljanak a 2026-os választáson.