Az egyik háborúzik, a másik robbantana
Az RTL Klub és a TV 2 hiába kérte, hogy az ORTT engedje el éves koncessziós díjuknak felét, egy-egymilliárd forintot. Állítólag e pénzen múlik a köztelevíziók, így az MTV sorsa is. A Marketing & Média szaklap rangsora szerint Magyarország legbefolyásosabbnak választott médiaszemélyisége, az RTL Klub vezérigazgatója azt javasolja: spóroljanak a közmédiumok. Úgyis pazarlóan működnek. LAMPÉ ÁGNES interjúja.
Példátlan büntetés készül az RTL Klub ellen: a Mónika-show egyik márciusi adásában tárgyalt pedofil téma miatt a csatornát tizenkét órára is elsötétítheti az ORTT.
Ami nemcsak Magyarországon példátlan, hanem egész Európában, sőt bárhol a világon. Már az is meglepő, hogy az ORTT az új műsorszolgáltatási szerződésünk hatálybalépésének napján rótta ki a szankciót. A dokumentum ilyen esetekre a korábbiaktól eltérően pénzbüntetést helyez kilátásba. Éveken át épp a médiahatóság akarta megszüntetni az elsötétítéseket, azt kérte, inkább fizessünk. Bírósághoz fordulunk.
Majtényi László, az ORTT elnöke azt nyilatkozta: „Túl vagyunk az egyeztetésen, a csatornáknak elég idejük marad arra, hogy eldöntsék, mi legyen a délutáni showműsorokkal. Ha szeptemberben azt látjuk, hogy tovább folytatódik a Mónika-show és a Joshi Bharat törvénysértő versengése, mi is tovább folytatjuk a szankciókat. Azt kell megértenie mindkét csatornának, hogy ebben a harcban ők csak vesztesek lehetnek. Én nagyon elszánt vagyok. A szolgáltatóknak nincs törvényes eszközük a háborúhoz.” Mit lépnek erre?
Nem hiszem, hogy háborúznánk. Az lenne jó, ha a testület végre az egyenlő elbírálás elve szerint működne, és nem próbálna egyéni harcokat kezdeményezni. A Mónika-show-nak kilenc év alatt másfélezer adása volt, méghozzá egyre kevesebb incidenssel. Az utóbbi időben azért kellett kissé keményíteni rajta, mert a TV 2-s Joshi Bharat is ezt tette, ami meglátszott a nézettségi adatokon. A médiahatóság viszont semmit nem lépett a konkurens műsorral szemben. Ezzel maga okozta a jelenlegi helyzetet, amely most felháborítja. Az egyenlő elbírálás amúgy nemcsak a TV 2-re, hanem a reklámszabályozást folyamatosan megsértő MTV-re és mindenki másra is vonatkozik.
Tehát nem változtatnak a kifogásolt műsoron?
Az ORTT talán azt javasolja, ne beszéljünk olyan fontos társadalmi problémákról, mint a pedofília? Vagy a forma bántja? Nagyon szubjektív ez az ítélet. A „háborút” az ORTT kezdte. A tizenkét órás elsötétítés – vicc. Ráadásul a nézőt bünteti! Mert az nem igaz, hogy milliókat vesztenénk, hisz a reklámokat később is leadhatjuk. A testület annak idején a Pokémon című japán animációs rajzfilmet is azzal támadta: árt a gyerekek lelki fejlődésének. Erre kötelezettséget vállaltunk: nem vetítjük többet. Ha a testületi tagok nem szeretnek valamit, vegyük le műsorról? Mi lesz, ha legközelebb a futball nem tetszik nekik? Ne mutassuk be, ha a szurkolók egymásnak esnek a stadionban? Mi lesz a következő? Ezért ahelyett, hogy megpróbálnánk eligazodni a testületi tagok döntéseiben, az önszabályozást választjuk. A németországi talk-show-k gyakorlatát és kódexét vesszük át, ezt tekintjük magunkra nézve kötelezőnek.
Nem lehet véletlen, hogy néhány nappal az RTL Klub után a TV2 is félnapos büntetést kapott az ORTT-től. Az indok, a téma és még a műsor típusa is ugyanaz.
Majtényi elnök úr nyilván igyekszik megszabadulni a két talk-show-tól.
A történtekkel egy időben a két kereskedelmi csatorna azért lobbizott, hogy az ORTT a jelenlegi összeg felére csökkentse éves koncessziós díjukat. A TV 2 és az RTL estében ez nagyjából egy-egymilliárd forintot jelentene. A javaslatot az ORTT szabad demokrata delegáltja tette az asztalra, az MSZP-s támogatta. Úgy tudni: cserébe a kereskedelmi televíziók vállalták, hogy a választások előtt nem lesznek túl kritikusak e két párttal.
Még a feltételezést is visszautasítom! Soha nem volt, és nem is lesz ilyen alku. Talán azt hiszik, többet mutatjuk az egyik pártot, mint a másikat? Ilyet soha nem teszünk. Minden pártnak ugyanannyi felületet adunk. Egyébként logikus volt díjcsökkentést kérnünk, hiszen változott a piac: több a csatorna, nagyobb a kínálat, és jóval kevesebb az egy adóra jutó néző. Frekvenciánk ma nem ér annyit, mint tizenkét éve, mégis ugyanannyit fizetünk. Mindenki megértette az érvelésünket, Majtényi László kivételével. Ráadásul az elnök úr a szavazáskor otthagyta az ülést, mondván: túl késő van. Ilyet életemben nem hallottam! Amikor a kereskedelmi rádiók nálunk jóval nagyobb arányú díjcsökkentést kértek, nem volt felháborodás. Ők egy ponton megtagadták, hogy fizessenek. Mi fizettünk. Pedig a magyarországi a legmagasabb koncessziós díj egész Európában.
Az ORTT elnöke és a testület ellenzéki tagjai addig húzták a két kereskedelmi csatorna kérelmének elbírálását, míg lejárt a május 30-i fizetési határidő – és maradt a régi tarifa.
Be is fizettük. Késedelmi játékot űztek velünk.
Van helye az önöktől befolyó pénznek.
Nyilván. Számomra az a kérdés, miért a kábelpiacot, a közszolgálati televíziókat és a helyi rádiókat, tévéket támogatja belőle az állam. Ideje volna ezt megbeszélni. Rossz, demagóg megközelítés az, hogy ha egymilliárddal kevesebbet fizetünk, akkor nem tudják működtetni a Duna Televíziót, a helyi adókat vagy épp az egyébként évi 36 milliárdból működő MTV-t.
Medveczky Balázs, az MTV alelnöke szerint a közmédium bízik abban, hogy „az ORTT ellenáll a két nagy külföldi tulajdonú kereskedelmi csatorna folyamatos nyomásgyakorlási kísérleteinek”.
Alelnök úr tudhatná, hogy az RTL Klub Magyarországon bejegyzett, itt adózó, részben magyar tulajdonú cég, magyar dolgozókkal, akik itt fizetik a közterheket. Én is Magyarországon vagyok alkalmazott, itt fizetek sok adót, amelynek egy része az MTV-hez kerül. Mi történik vele? Az igazi kérdés az, miért működnek olyan rettenetesen drágán. Miért van háromszor-négyszer több emberre szükségük, mint az RTL-nek? Miért kell hatalmas összegért új székházba költözniük? Kész vagyok a nyílt vitára. Sőt, szívesen adnék tanácsot Medveczky úrnak, hogyan lehet nagyságrenddel kevesebb közpénzből minőségibb televíziót működtetni.
Az alelnök szerint önök jutalékért cserébe több kis csatorna reklámidejének értékesítését végzik. Profitjuk a piac változásával és a tematikus csatornák megjelenésével pedig évről évre nő.
A jutalék nem kompenzálja, amit a nézőszám és a bevétel csökkenésével veszítünk, ne hasonítsuk össze a bevétellel. Beszéljünk profikhoz méltóan. Akadnak jó példák Európában arra, hogyan lehet együttműködni olyan minőségi közszolgálati adóval, mint a BBC vagy a ZDF. Mi is összehasonlíthatjuk a köztévével: mi a célcsoport, mennyi a bevétel. Ha az MTV-t jól működtetnék, nem az én egymilliárdom számítana. Ötször ennyit spórolhatnának. Mondom: állok a vita elé.
A díjcsökkentés ügye kínosan emlékeztet a 2005-ös koncessziós szerződés meghosszabbítása körüli huzavonára. Akkor is választás előtt álltunk, és akkor is az SZDSZ és az MSZP támogatta a frekvenciák pályázat nélküli meghosszabbítását. Keresztül is vitték az akaratukat.
Mindig valamilyen választás előtt vagyunk. Az igazi nyomás valóban május végén volt, de véletlenül, semmi köze az uniós voksoláshoz.
Az is véletlen, hogy az RTL a digitális átállási folyamatot veszélyeztető módon sokáig elzárkózott attól, hogy belépjen a digitális platformra, majd a májusi határidő lejárta előtt néhány héttel aláírta a szerződést az Antenna Hungáriával, és rendezte korábbi nézeteltéréseit és peres ügyeit?
Épp ellenkezőleg: nemhogy gátoltuk, hanem megnyitottuk a digitális átállási folyamatot. Elsőként írtuk alá a szerződést. Megjegyzem, az Antenna Hungária igyekezett visszaélni a május végi határidővel, és megpróbált rossz szerződést tukmálni ránk. Miként az 1997-es induláskor, amikor azzal zsaroltak: ha nem írjuk alá, visszavonják az engedélyünket. Most viszont nincs tizenkét évünk arra, hogy elfogadhatatlan feltételeket tegyünk magunkévá.
Megteheti, hogy ellenáll a politikai nyomásnak – idén másodjára a legbefolyásosabb médiaszemélyiségnek választotta a szakma. Tárgyal politikusokkal?
Az ilyen kapcsolatokat nálunk magyar kollégáim kezelik. Én nem értek a magyar politikához. A befolyásom abból fakad, hogy az RTL a legnagyobb magyarországi médium.
Mekkora a média szerepe? Szakemberek között vita zajlik arról, hogyan jelenjen meg a szélsőjobb. Több kereskedelmi médium részéről elhangzott: a Magyar Gárda bemutatása veszélyes.
A tévé és az írott sajtó hatalma csökken, az interneté nő. A hírek esetében az online a győztes.
Vona Gábor nemrég azzal fenyegetőzött: a földdel teszi egyenlővé az RTL Klub és a TV 2 székházát.
Majtényi háborúzik, Vona robbantana. De félre a tréfát, kérdése visszavezet kezdeti témánkhoz, a Mónika-show-hoz. Kell beszélni a pedofíliáról? Vagy tegyünk úgy, mintha ezek a dolgok nem léteznének? A szélsőjobb bemutatására sincs egyértelmű válasz. Plakátjaikkal tele volt az ország, és tévé nélkül is sokakat elértek.