Van, ahol az autósok 49 százaléka rálóg a járdára a belvárosban

Nem nagyon izgatja a belvárosban az autósokat a járda fogalma: gyakorlatilag minden második autós szabálytalanul parkol. És senki nem bünteti.

2024. július 11., 10:39

Szerző:

2023 decemberében az Újlipótvárosért Egyesület felkérésére A járda a gyalogosoké csoport átfogó felmérést készített Belső-Újlipótvárosban. Bejárták a Szent István körút–Váci út–Victor Hugo utca–Újpesti rakpart által határolt terület utcáit, és ellenőrizték a járdák, valamint a parkolás helyzetét. A felmérés nyomán megállapították, hogy a részben járdán kijelölt, ferde felállású parkolóhelyeknél a legrosszabb a helyzet: az itt parkoló autósok 49 százaléka szabálytalanul parkol – írja a Telex.

Ez az arány negyvenszer magasabb, mint az egyéb módon kijelölt parkolóhelyek esetén – vagyis gyakorlatilag szinte minden második autóvezető szabálytalanul, a járdára túllógva parkolt ezeken a szakaszokon.

A felmérésben közlik, hogy az önkormányzat elkezdte ugyan a járdák felszabadítását, de a fennmaradó részek helyreállításának ütemezése nem készült el. A megoldáshoz a járdán kijelölt ferde felállású parkolóhelyeket legkésőbb 2026 decemberéig meg kellene szüntetni. Az átmeneti időszakban egy átfogó tájékoztató és nevelési kampányt, valamint zéró toleranciás büntetési rendszer bevezetését tartja indokoltnak a szervezet. A felmérés során a csoport Belső-Újlipótvárosban harminc olyan utcaszakaszt is talált, ahol a közútkezelő sem fizikai akadállyal, sem az előírt folytonos fehér vonallal nem jelzi a járdán parkolás határát.

Ezeken a helyeken a KRESZ szerint egyáltalán nem lenne szabad a járdára parkolni, mégis évtizedek óta folyamatos a járdán parkolás, és az önkormányzat sem bünteti ezt. Ez az állapot a szervezet szerint a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak sem felel meg, ezért a helyzet azonnali felülvizsgálata szükséges. Fel is kérték az önkormányzatot a hiányzó táblák, útburkolati jelek azonnali pótlására. Megállapításaik szerint a városrészben túl nagy a parkolási igény, amit csökkenteni kellene. 

Ezt az önkormányzat által készített Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2022-es beszámolója is elismeri, aszerint a kiadott ingyenes parkolási engedélyek száma minden évben meghaladja a ténylegesen rendelkezésre álló parkolóhelyek számát. A szervezet szerint a megoldás érdekében csökkenteni kell a lakossági parkolási keresletet a lakossági kedvezmények racionalizálásával. A befolyó többletbevételből pedig alternatív lehetőségek támogatásával kell ösztönözni a lakosságot a közlekedési szokásaik megváltoztatására, mint Józsefvárosban és Újbudán. A felmérés szerint jellemző probléma a városrészben a szabálytalanul csak rövid ideig megálló, várakozó gépjárműveké. Ezt a problémát az önkormányzat is felismerte, és több, koncentrált rakodóhely kijelölését tervezte – írja a lap.

 

(Fotó: A járda a gyalogosoké Facebook-oldala)