Átrendeződés előtt a médiapiac

A médiapiacon a jövőben vége lesz a hagyományos tévék fölényének, a földi sugárzás egyre inkább háttérbe szorul majd a kábelhálózatok nyújtotta digitális választék, valamint az online és a mobil tartalmak mögött. Nálunk ez legfeljebb évek múlva várható, de a fejlődés idehaza is elkerülhetetlen - legalábbis ez derült ki egy hét végi beszélgetésen, amelyen több nagy szolgáltató vezetője vett részt.

2008. szeptember 22., 11:49

A jelnleg piacvezető tévécstorna, az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens szerint a verseny máris zajlik a nagy kereskedelmi csatornák és a fő kábelhálózatok, a UPC és a Magyar Telekom között. A sajátosság az, hogy a felek ügyfelek és konkurensek egyszerre. Ugyanakkor a színen vannak már az óriások, például a Google is, ha tehát meg akarják őrízni pozícióikat, minden irányba figyelniük kell. A fő korlátot a hagyományos tévék számára az analóg hálózat jelenti. Gerkens nagy hibának tartja, hogy nem fordítottak elég figyelmet az online szolgáltatásuk fejlesztésére. Legalább két lábon szeretnénk állni, ennek megteremtése lesz az elkövetkező időszak egyik legfontosabb feladata - mondta.

A másik a digitalizációra való felkészülés. 2012-től fognak digitális műsort sugározni, amely a kábelhálózatokhoz kapcsolódva lehetséges. Szerinte itt nem kell kapkodni, akkorra legfeljebb a háztartások egyhetede lesz kész az új technikai lehetőség fogadására, igaz, hogy ők a legfizetőképesebb rétegeket képviselik majd. Addigra viszont óriási tapasztalatokat gyűjthetnek majd a nálunk fejlettebb országok, így például Nagy-Britannia és Franciaország példáiból.

A UPC Magyarország vezetője, Kovács Nimród szerint nem lehet és nem is szabad akadályozni a természetes technikai és piaci folyamatokat. A médiumok kölcsönös függésben vannak egymástól, és ha a helyzet változik, ki fog alakulni egy új egyensúly. Szerinte nem kell attól tartani, hogy egy változatlanul szűk piacért fog élet-halál harc zajlani, mert a bővülő anyagi és technikai lehetőségek, az új generációk változó igényei növekvő keresletet biztosítanak.

Úgy vélte, nyugalom és türelem kell, a feltétlen harc helyett az együttműködésre kell törekedni. Ők fizetős hálózat révén abban érdekeltek, hogy mindent kihasználjanak a fogyasztók jobb kiszolgálásáért. Ennek része a digitális műsorajánlat, amely a jelenleginél sokkal nagyobb választási lehetőséget és rugalmasságot kínál. Ez valóban kezdetben a lakosság egy kisebb, de a hirdetők szempontjából legfontosabb részét fogja érinteni, és mód nyílik szűkebb célcsoportok pontosabb elérésére is.

Miközben Brüsszelben egymás után dőlnek el a következő évek stratégiai irányai, Orbán Viktor szerint a legnagyobb veszély most nem a migráció vagy a gazdaság, hanem Ukrajna EU-csatlakozása. A miniszterelnök szerint a belépés nem szolidaritás, hanem önsorsrontás lenne, és ebben most már kétmillió magyar szavazó is megerősítette.