Máris javítani kell a tavaly átadott 28 milliárd forintos utat, amelyen még Orbán Viktor hajthatott át először

2019. december 23., 13:29

Szerző:

Máris problémák akadtak a 8-as útnak a Várpalotát elkerülő szakaszán, amelyet a tavalyi országgyűlési választások előtt még maga Orbán Viktor adott át. A kétszer kétsávos út 28 milliárd forintból épült, egy fölötte átívelő hidat most alá kellett állványozni – írja a Magyar Narancs.

Az ünnepélyes ceremóniát a választások előtt egy hónappal tartották, az útszakaszt az átadást követően a miniszterelnök próbálta ki először.

A 2018-as átadás
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy ez nem egy Patyomkin-átadás, ez tényleg megépült. A kormányfő Kontrát Károly belügyi államtitkárral hajtott végig egy kisbusszal a szakaszon, miközben arról mesélt, hogy régen volt az első éjszaka joga, most pedig az első út joga.

A lap megkérdezte a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t, hogy miért kellett aládúcolni a hidat.

„Az őszi esőzéseket követően társaságunk szakemberei vízmegállást tapasztaltak a hídon, az okok vizsgálata folyamatban van. A javítási technológia a vizsgálat lezárását követően határozható meg. A meghibásodás javításának ütemezését, időigényét a szükséges beavatkozás mértéke és az időjárás is befolyásolja. A munkálatok várhatóan legkésőbb jövő tavasszal elvégezhetők lesznek. Mivel a meghibásodás a jótállási időszakban történt, minden felmerülő költség a vállalkozót terheli”

– válaszolta a NIF.

Az Orbán-kormány 28 milliárd forintot adott a 9,4 kilométer megépítésére, amit az SDD Konzorciuma, a Dömper Kft. cseh és szlovák érdekeltségű partnereivel, a Subterra-Raab Kft.-vel illetve Pannon-Dobrastrav Kft.-vel végzett el.

Az SDD a 2014-ben kezdett beruházás mindkét ütemét elnyerte, a 2016-ban kezdett másodikat, amelyre most a javítás esik, hirdetmény nélküli közbeszerzési eljáráson vitték el. A konzorcium utólag kétszereplőssé vált, a Pannon-Dobrastav 2018. májustól ugyanúgy Abronits (Abronics) Róbert érdekeltségébe tartozik, mint a Dömper Kft. is.

A Magyar Narancs megjegyezte, hogy azért is furcsa a híd mostani aládúcolása, mert korábban azért méltatták a kivitelezőt, hogy kiváltotta a vizes agyagos talaj legfelső rétegét. Acélhálós georácsot alkalmaztak, amit állítólag nagy teherbírású kővázzal töltöttek fel. A munkálatok leírása szerint pedig mélyszivárgó-rendszerrel vezették el a talajvizet, hogy ne kerülhessen víz a pályaszerkezetbe és az útalapba.

 

Május 1-jén a délutáni órákban 24 Celsius-fok körüli csúcshőmérsékletre van kilátás. A hét második felében változékonyabbá válik az időjárás, többfelé kell élénk, erős szélre és esőre készülni, emellett kissé visszaesik a hőmérséklet is – derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.