Akarod tudni a halálod napját?
Reklám dübörög a Cool TV műsorán: „Meddig fogsz élni? Tekintsd meg várható legmagasabb életkorodat. Születési dátum kiszámít, elhalálozási dátum. A tudás hatalom! Küldd el a „nap” szót a 17634-re”. Elküldtük.
Alig pár másodperc múltán válaszüzenet érkezik a telefonunkra: „Hamarosan megkapod az első hangot (480Ft/fogadott sms). Köszönjük az előfizetést.” Plusz ügyfélszolgálati telefonszám, és egy honlapcím.
S hogy mégis milyen előfizetés?
A weblapra kattintva felsorolást találunk: Csibe, Hills, Shop, Malac, Mars. Mind újabb jelszó, amelynek elküldésével egy-egy szolgáltatásra fizetünk elő. Ezek között található a halálos dátumra vonatkozó „Nap” szó is, mellette a szöveg: „Előfizetnél? Küldd el a NAP szót a 17634 számra. Előfizetés lemondása: küldd el a NAP STOP kifejezést a 17634 számra. 480 Ft/sms, max 6 hetente (=3 db termék) Az SMS szolgáltatás díját vezeték nélküli telefonja számlájára terheljük, vagy levonjuk az egyenlegéből. A felhasználó által küldött (kimenő) sms-ek esetében a vezeték nélküli telefonszolgáltatók szöveges üzenetekre vonatkozó díjszabása alkalmazandó. Internet hozzáféréssel rendelkező készülék szükséges. A szolgáltatások igénybevevője kizárólag 18. életévét betöltött, jogos előfizető lehet.”
De hol található a „várható legmagasabb életkorom”? A megadott nyolcvanas számot hívjuk.
Géphang köszönt: „Üdvözöljük az Artiq Mobil ügyfélszolgálatánál. Telefonkezelőnket azonnal kapcsoljuk.” Várunk.
És egyszer csak élő hang köszönt.
- Jó napot kívánok. Legyen kedves a mobilszámot, akkor azonnal tudom, miről van szó – kezdi tört magyarsággal a telefonkezelő hölgy.
Diktálunk.
- Igen, látom. Meg lett rendelve a Nap nevű szolgáltatás. A termék pedig el lett küldve. Azon kívül ingyenes információs sms-t is kapott. Az egész addig fog futni, míg Ön le nem mondja. Ez azt jelenti, hogy hetente 6 wap-linket kap, darabját 480 forintért. Mindenképp számlázásra kerül attól függetlenül, hogy továbbküldi másoknak, letölti vagy egyszerűen letörli.
S hogy mit is töltünk le?
- Előfizetés mobiltelefonos csengőhangokat.
Hoppá. Nem erről nem volt szó. Csak szajkózzuk: azért fizettünk, hogy megtudjuk: „meddig fogunk élni.”
- Történt egy kis technikai hiba, már egy másik ügyfél is jelezte, nem azt kapta, amit megrendelt. Ez a termék még nincs a listán, már foglalkozunk az üggyel. Addig is leállítom a szolgáltatást Önnek, ha kéri, és majd küldöm újra az sms-t, ha meglesz a másik. Persze azt akkor már ingyen.
Az ügyfélszolgálatos hölgynek amúgy fogalma nincs arról, hogy a „termékben” milyen kalkuláció alapján számítják ki az üzenetet küldő halálának napját. De készséggel megadja a hollandiai székhelyű szolgáltató e-mail címét, ahonnan, biztos benne, minden szempontból kielégítő válaszra számíthatunk.
Már küldjük is az érdeklődő elektronikus levelet, melyre rövid időn belül automatikus e-mail érkezik: „Tájékoztatjuk, hogy üzenete megérkezett az Artiq Mobile postaládájába. Kérdésére lehetőség szerint egy munkanapon belül válaszolunk.”
Várunk ismét.
És tovább kutakodunk. A megadott honlap alján a milliméteres betűvel szedett részt nagyítózzuk. Megtudjuk: „A magyarországi lebonyolítást az IKO New Media kft. végzi.”
A vállalat az RTL Klub üzemeltetőjéhez kötődik. A cég honlapja szerint: „az IKO–T-Com Média Holding száz százalékos tulajdona, ami 31 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az RTL Klub-ban.” A Cool TV-t pedig az RTL Klubban is résztulajdonos IKO-csoport tag, az IKO Kábeltévé Kft. üzemelteti.
Úgy tudjuk: az IKO New Média Kft. az előfizetéses szolgáltatás technikai hátterét biztosítja, a tartalomhoz nincs köze. A holland cég csak telefonvonalakat bérel a New Média Kft-től. Az együttműködés pedig évek óta tart a két vállalat között.
A Magyarországra vonatkozó egyedi feltételek szerint a szolgáltatásokat az Artiq Mobile Hollandia nyújtja. A több millió eurós bruttó nyereségű mobiltartalom szolgáltató üzleti modellje igen „profi”. Ahelyett, hogy emelt díjas üzenetünk után világosan látnánk, meddig vághatjuk a centit, tudtunk nélkül emeltdíjas szolgáltatásra szerződünk vele. Nem is akármilyenre. Csengőhangok letöltésére. És arra, hogy akár heti 6 SMS-t küldjenek nekünk, kéretlenül, amiért egyenként kifizetjük a 480 forintos tarifát. Ez havi 11 520 forint.
Az eljárás jogilag is kétes. A húsz másodperces tévéreklámban ugyanis pillanatokra és szinte olvashatatlan betűkkel közlik a fogyasztóval a „szükséges tudnivalókat”. Az általunk látatlanban elfogadott, több oldalas általános szerződési feltételeket a weboldal alján található apró betűs részről tölthetjük le, a különleges szerződési feltételekkel, az angol nyelvű „eredeti” dokumentumokkal és az etikai kódexszel együtt. Saját példányunk ugyan nincs, a szolgáltató rendszere viszont mindent dokumentál.
15 nap elég a kijózanodásra
- A jog erre az esetre hozta létre a távollévők közötti kereskedés szabályozását. Törvény szerint a fogyasztó 15 napon belül jogosult elállni a szerződéstől, amely innentől kezdve érvényét veszti, de erről írásban kell nyilatkoznia – mondja Magyar György ügyvéd. – Ha valaki észre sem vette, és máris thaiföldi sorsoláson vesz részt, vagy épp halálának időpontjára vár, ez a 15 nap elég lehet a kijózanodásra.
Magyar hozzáteszi: Ha az általános szerződési feltételek között bármilyen jog- vagy alkotmánysértő rendelkezést találunk, célszerű keresetet indítani, mert a bíróság kötelezheti a szolgáltatót a tisztességtelen feltételek megváltoztatására. De a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is érdemes jelentkezni. Ráadásul az sms-ben történő szerződéskötést illetve bontást – írásos dokumentum hiányában – a bírói gyakorlat el is fogadja bizonyítékként. De csak hosszadalmasabb bizonyítási eljárás után: hisz az üzenetnek nyoma van, kinyomtatható, a cellainformációk alapján pedig lekövethető, ki küldte és mikor.
- A „Meddig fogsz élni” reklám a gazdasági szélhámosság határát súrolja, mert sok tekintetben nagyon is alkalmas a másik fél megtévesztésére. Márpedig, ha valaki jogtalan haszonszerzés végett mást szándékosan tévedésbe ejt vagy abban tart, és ezzel kárt okoz neki, az csalás vétségét követi el. A jelentős üzletszerű vagyonszerzéssel pedig átlépheti a polgári jog és a büntetőjog közötti határt.
Ráadásul a vállalat a mobilszámon kívül semmilyen más információt nem kér, így azt sem ellenőrzi senki, ha poénból a haragosunk számáról küldjük el a „Nap” szót.
- Ez olyan visszaélés, aminek az érvényessége vitatható, de ilyenkor a telefon tulajdonosának kell bizonyítania, nem ő küldte az üzenetet. – teszi hozzá Magyar György.
Mi pedig közben megkapjuk az ügyfélszolgálatos hölgy üzenetét: „Előfizetésed megszűnt. Ha újra elő szeretnél fizetni, kérjük, küldd el a NAP szót sms-ben a 17634-es számra.”