A terror a parkolóórában lakik
Mától átlagosan 27 százalékkal kell többet fizetnünk a parkolásért Budapesten. A 290 forintos BKV jegy árhoz viszonyított áremelésről is szóló rendeletet szinte egyhangúan fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.
A főváros hat zónája közül a Budai vár és a Margit-sziget a legdrágább, ezeken a területeken óránként 580 forintot kell dobni az automatába. De a többi régióban is nőnek a tarifák: a mostani 345 forintos zónában óránként 435 forintra, a korábbi 300 forintosban 365 forintra, a 265 forintos 290-re, de a legolcsóbb, külső területek 115 forintos óránkénti díja is 145 forintra emelkedik. A 220 forintos óradíj nem változik.
Egerfai József (MSZP) javaslatára az eddig P+R parkoló rendszerben működő 13. kerület rakparti részein is fizetni kell majd. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes pedig befogadta előterjesztésébe Pokorni Zoltán 12. kerületi polgármester javaslatát, hogy a városrész magasabb díjfizetési zónába kerüljön.
A rendelet szerint kibővülnek a fizetőövezetek, családonként pedig csak két kerületi parkolási engedélyt adnak ki, ebből az egyikért a teljes ár felét kell fizetni. „A koncepció bővíti és az átjárhatóság érdekében egységesíti a jelenlegi zónákat. Az eddigi 9 helyett 6 övezet lép életbe, a tarifákat pedig a 290 forintos BKV jegy árához viszonyítva állapítja meg. A változások átlagosan 27 százalékos emelést takarnak. A kerületek többsége egyetértett a díjemeléssel, sőt az V. kerület a progresszív tarifa bevezetését javasolja, amely a parkolási idővel párhuzamosan emelkedő parkolási díjat jelentene. A kijelölt övezetekkel kapcsolatban a kerületek több változtatást is szeretnének, illetve felvetődött még az is, hogy a belső kerületekben este 8 óráig tartson a parkolási díjfizetési időszak” – áll a Fővárosi Önkormányzat sajtóközleményében.
A parkolási bevételek a „fővárosi nagy kalap” helyett nyártól külön erre a célra elkülönített keretbe folynak majd. A tervek szerinti 3-5 milliárd forintot egy tíz civil szervezetet tömörítő tanács felügyeli. A pénzt P+R parkolók, kerékpárutak építésére fordítják.
„Hagyó Miklós hangsúlyozta, hogy megbízható, ésszerű és átlátható parkolási rendet szeretne a főváros, és a parkolás minden területén véget akar vetni a visszaéléseknek. Az új rendnek egyik alappillére az a Parkolásfejlesztési Alap. Az alapot a Fővárosi Önkormányzat költségvetésén belül különítenék el, a felhasználását pedig meghatározott célhoz kötnék, amelyre egy tanácsadó testület tenne javaslatot. A testületben a főváros és a kerületek képviseltetnék magukat” – írja a Fővárosi Önkormányzat a közleményében.
A rendelet nem okozott osztatlan sikert.
”Autósbarát parkolási rendeletet ígért - erre megszületett egy korrupcióbarát, visszaélésbarát, kifosztásbarát parkolási rendelet!” – áll az Emberibb Parkolásért Mozgalom Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek címzett nyílt levelében.
”Mielőtt parkolási díjat emelnek, mielőtt övezetet bővítenek, mielőtt parkolók ezreit megszüntetik, mielőtt BKV járatokat törölnek, illendő lenne az alternatívát megteremteni, és a P+R parkolók számát jelentősen bővíteni. Mielőtt a lakóparkok építésére engedélyt adnak, mielőtt fontos közlekedési utakat lezárnak, (Piarista köz, Pozsonyi út, Nagymező utca, Felső rakpart az MTA-nál, Szabadság tér, Nyugati téri balra kanyarodás, Opera környéke) illendő lenne a forgalom elvezetésére a közúti hálózatot fejleszteni. Talán ha ésszerűen szerveznék és bővítenék az úthálózatot, nem lennének forgalmi dugók, és szmogriadóra, behajtási díjra sem lenne szükség! Vagy talán pont ez a cél? Hogy ebből is profitáljanak?! Hogy újabb bőrt nyúzzanak le az autót munkaeszközként használókról!” – folytatódik a nyílt levél.
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom szerint ugyanis megengedhetetlen, hogy a Budapesten 14 év éve létező fizető parkolási rendszerből befolyó milliárdok továbbra is magántársaságok profitjává váljanak.
- Miközben mást se hallunk, csak hogy nincs pénz parkolóra, úthálózat-fejlesztésre. A mostani rendeletben a korábbi ígéretek ellenére sem változott semmi. Kizárólag a szigorítások valósultak meg. Ez az autósok terrorizálása és boszorkány üldözése – mondja Legin István, az Emberibb Parkolásért Mozgalom alelnöke.
Legin szerint számtalan javaslatot tettek az asztalra arról, hogyan lehetne megelőzni a parkolóőrök korrupcióját és a visszaéléseket, de ezzel kapcsolatban semmilyen intézkedés nem történt.
- Parkolási Alap sem garancia semmire, hisz az önkormányzatoknak tetszés szerinti összeget kötelező befizetni.
Az alelnök úgy látja: az egyeztetéseken a mesterséges dugó demagóg koncepciója mellett abszurd módon az is felmerült, az eddiginél is több parkolót szüntessenek meg, hogy az autósok mélygarázsban parkoljanak, és ne menjenek be a városba.
- Az ötlet nem rossz ötlet, csak épp a sorrend fordított: előbb szigorítanak, terrorizálnak, de nem teremtik meg a feltételeket: nincs elkerülő út, elég körgyűrű, megfelelő úthálózat.
Legin szerint a beígért P+R parkolókat pedig olyan jelentéktelen számban akarják növelni, aminek nincs jelentősége, hisz tízezres nagyságrendre lenne szükség.
- Ehhez képest, ha már az előző tarifát a fizetésekhez viszonyítottuk, a világ egyik legdrágább parkolási rendszere volt a budapesti. Most még inkább az lett.