A Sláger hangulatot kelt

A Neo FM tulajdonosa, az econet.hu Nyrt. vezérkara megtörte a hallgatását. A minap ugyanis nyílt levélben „válaszolt” kilenc nagykövet nagy port kavart felhívására, amelyben Magyarországot a két országos rádió frekvencia kiosztása körüli „nem transzparens” viselkedés miatt figyelmeztették. Az amerikai törvényhozás alsóháza pedig nem kötelező érvényű határozatban ítélte el az ORTT rádiós műsorszolgáltatási döntését. Az econet.hu szerint a külföldieket egyoldalúan tájékoztatták.

2009. december 11., 14:33

Szerző:

„Az első és legfontosabb tény, hogy az FM1 Zrt. soha semmilyen formában nem pályázott politikai, vagy beszélgetős rádió megvalósítására, pártkötődése nincs. Kérjük, hallgassák meg műsorunkat, és ellenőrizzék: az általunk működtetett Neo FM-en kereskedelmi, zenés szórakoztató műsor hallható. Hírműsorainkban gondosan ügyelünk az objektivitás, kiegyensúlyozottság és pártatlanság alapelvének legteljesebb betartására” – áll Balázs Csaba, az econet.hu Nyrt. vezérigazgatója és Kádár Tamás, a Neo FM-et működtető FM1 Zrt. vezérigazgatójának aláírásával jegyzett nyílt levélben.

A Neo vezérkara korábban semmilyen módon nem reagált a politikai kötődésekkel és a pályázati szabálytalanságokkal kapcsolatos, nem egyszer indulatos megjegyzésekre.

– A frekvencia elnyerésekor úgy gondoltuk, nem elegáns, ha a legjobb pénzügyi ajánlattal nyertesként minősítjük a többi pályázó, illetve az azóta leköszönt elnök eljárását – mondja Balázs Csaba, az econet.hu vezérigazgatója. – Sajnos mások nem így gondolkodtak. Úgy látjuk, részben ezért született meg a kilenc nagykövet nyílt levele vagy az USA Kongresszusának hazánkat elmarasztaló határozata. Ezek fényében úgy éreztük, meg kell szólalnunk és meg kell ismertetnünk az egyoldalúan tájékozott külföldieket az érem másik oldalával.

A vezérigazgató szerint ugyanis egy kereskedelmi rádió üzleti vállalkozás, amely nem alkalmas politikai üzenetek közvetítésére. A hírműsorokra a médiatörvény előírásai vonatkoznak, így annak objektívnak, kiegyensúlyozottnak és pártatlannak kell lenniük.

– A Neo FM hírigazgatója az a Láng András, aki cégcsoportunk által működtetett radiocafé 98.6-nál is ezt a posztot töltötte be. Őt a korábbi együttműködésünk alapján mi választottuk, mert alkalmasnak tartjuk a feladatra.

A nyílt levélben a tulajdonos az FM1 Zrt. nevében „kénytelen határozottan visszautasítani a pályázaton vesztes Sláger Rádió és tulajdonosa, az Emmis Communications hetek óta tartó kampányát… Felháborítónak tartjuk, hogy a vonatkozó jogszabályok megsértése miatt egyébként többször megbüntetett Sláger Rádió magát a magyar sajtószabadság védelmezőjeként tünteti fel.”

Erős szavak.

– A Sláger ugyanis még 2001 második felében felfüggesztette a műsorszolgáltatási díj fizetését, amiért az ORTT 2002. novemberében felmondta a műsorszolgáltatási szerződését – magyarázza Balázs Csaba. – Az ügyben végül „kompromisszum” született, a műsorszolgáltatási díjat 70 százalékkal csökkentették. Ekkor a magyar adófizetők védelmében a diplomáciai kar nem szólalt meg a multi-vállalkozás ellen. Ezért hangzottak számunkra furcsán a Sláger vezetőinek sajtószabadságért aggódó nyilatkozatai. Hisz köztudomású, hogy 2008 végén éppen a Sláger és a Danubius próbálta elérni, hogy az ORTT pályázat nélkül hosszabbíthassa meg műsorszolgáltatási szerződésüket. Ehhez a médiatörvényt is módosítani kellett. Ha akkor a köztársasági elnök úr nem fordul az Alkotmánybírósághoz, ez a törekvés sikerrel is járt volna... – teszi hozzá a vezérigazgató.

Balázs ezért úgy gondolja: a Sláger Rádió aggodalmának valódi tárgya az elszalasztott jövőbeli profit lehet. Megszólalásainak valódi célja tisztán és kizárólag üzleti.

– A Sláger Rádió hangulatkeltése, félrevezető beállításai a pályázat elbírálása előtt a döntéshozatal, aztán pedig a jogorvoslati eljárások befolyásolását, és a nyertesek által indított rádiók hátrányos helyzetbe hozását szolgálta és szolgálja. Ez annak tükrében különösen visszás, hogy 12 éve tudható volt, a frekvencia legkésőbb 2009. november 18-án éjfélkor lejár. Másrészt a Sláger Rádió a pályázaton a legalacsonyabb összegű ajánlatot tette, azaz a profitját még elméletileg és részben sem kívánta a magyar adófizetőkkel a korábbiaknál lényegesen magasabb mértékben megosztani – teszi hozzá Balázs.

Az econet.hu vezérigazgatója még azt is mérlegeli, hogy peres eljárásokat indítanak.

– A pályázat győzteseként úgy látjuk, hogy az eredményhirdetés után a vesztes részéről számos jogtalan hátrány ért minket. Így előfordulhat, hogy magunk is jogi úton kívánunk elégtételt szerezni.

A Neo Fm politikai „kötődését” sokan arra alapozták és alapozzák, hogy az év első háromnegyed évében az econet.hu konszolidált vesztesége 521,7 millió forint volt, szemben a múlt év hasonló időszakának 248 millió forint veszteségével. Így kérdés, miből képesek finanszírozni az adó beindítását és a pályázatban tett financiális vállalásaikat.

– A pénzügyi válság hatásaként visszaeső reklám és szponzorációs költések csökkenése az econet.hu média befektetéseit összpontosító Est Média Groupot is érintette. Ezért növeltük a költséghatékonyságot: a szerkezeti és szervezeti átalakítás eredményeként 200 millió forint költségmegtakarítást értünk el 2009. harmadik negyedévében. Eközben, többek között, a Neo Fm-mel bővült a médiaportfoliónk, amit az econet.hu többi befektetéshez hasonlóan hitelből és tőkéből finanszírozunk. A későbbi években a működés bevételei megfelelő fedezetet nyújtanak majd a pénzügyi vállalásainkra.