A Közgépé lehet a csongrádi gát is

Egy építőipari cég arról panaszkodott fideszes politikusoknak, hogy az állam többször is úgy írt ki közbeszerezési eljárást, hogy azzal a Közgépnek kedvezzen. Példaként a csongrádi Tisza-gát felújítását említették, amelyre két év alatt ötször írtak ki közbeszerzést, három kiírást a fideszeseknek panaszkodó cég kifogásai miatt semmisítettek meg. A tendereket kiíró vízügyi igazgatóság szerint alaptalanok a vádak.

2012. július 13., 19:18

Szerző:

Csongrád városában az elmúlt években a Tiszán levonuló árvizek miatt a száz éves gát régi téglaburkolata tönkrement, a töltés több helyen megcsúszott. Az EU és a magyar állam közösen finanszírozná a felújítást, a gátnak azonban csak az egyik része készült el, a maradék 680 méteres szakaszt annak ellenére sem sikerült felújítani, hogy két éve rendelkezésre áll az ehhez szükséges 1,2 milliárd forint. A késlekedés oka, hogy a felújítást koordináló Alsó-Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ati-Vizig) négy közbeszerzési eljárással sem tudta kiválasztani a megfelelő beruházót. Az idő viszont sürget, ha július végéig nem sikerül szerződést kötni a kivitelezővel, elveszhet az uniós támogatás.

A sikertelen közbeszerzések miatt a korábbi tendereken többször is induló KÉSZ cégcsoport vezetői májusban levelet írtak több fideszes politikusnak. A csongrádi polgármesternek küldött levélben a cég vezetői leírják, hogy három korábbi tender azért hiúsult meg, mert azokban szabálytalanságokat talált a közbeszerzési eljárások jogvitáinak rendezésére létrehozott Közbeszerzési Döntőbizottság. Megemlítik, hogy két vizsgálat a KÉSZ kezdeményezésére indult.

Keményebben fogalmaznak a cég vezetői a Bohács Zsolt fideszes képviselőnek írt levélben, aki Csongrád megyében szerzett egyéni mandátumot. Az

Indexbirtokába került három oldalas levélben az olvasható, hogy a korábbi tenderek azért hiúsultak meg, mert az Ati-Vizig szabálytalan eljárásokat írt ki azért, hogy a közbeszerzések végeredménye előre kiszámítható legyen. A cég szerint így egy olyan tendencia figyelhető meg, amely „bizonyos kiemelt üzleti körök állami megrendeléshez jutását nemcsak segíti, hanem kötelező jelleggel biztosítja”. Ezzel a KÉSZ szerint a többi piaci szereplő és az állam érdekei is sérülnek.

A KÉSZ nem nevezi meg az üzleti kört, az ügy leírásából azonban kiderül, hogy a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép B Kft.-ről van szó. A két cég ugyanis különböző konzorciumok részeként mind a négy meghiúsult közbeszerzésen részt vett, a tender kiírója pedig több esetben csak a két cég közös pályázatát fogadta be.

Bohács az Indexnek azt mondta, hogy megkapta a cég levelet, az üggyel azonban nem kíván foglalkozni, parlamenti képviselőként ugyanis nem tartoznak a kompetenciájába a különböző közbeszerzési viták. A csongrádi polgármester pedig azt közölte, nem válaszolt a KÉSZ levelére. Kőrösi szerint ugyanis a levél tájékoztató jellegű volt, ráadásul a tendereket nem a település írta ki, így annak részleteit sem ismeri.

A KÉSZ vezetői nem kívántak nyilatkozni, a cég ügyeit közelről ismerő forrás viszont azt mondta, azért fordultak fideszes politikusokhoz, mert fel akarták hívni az ügyre a figyelmet. Az Ati-Vizig válaszában alaptalannak nevezte azokat a felvetéseket, hogy kedveztek volna bármelyik pályázónak.

A portál szerint a Közgép és a KÉSZ-csoport között más közbeszerzések miatt is volt már vita. A Szegedi Tudományegyetem tavaly írt ki közbeszerzést 800 millió forintért arra, hogy különböző épületre napelemeket helyezzenek el. Az augusztusi eredményhirdetésen a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyert, ezt azonban megtámadta a Közgép többségi tulajdonába tartozó E-OS-csoport, amely eredetileg az utolsó helyen szerepelt az érvényesnek talált pályázatok között. A Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálata után az E-OS-csoporttal kötött szerződést egyetem.

A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Simicska Lajosnak az érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. A Jobbik kezdeményezésére az ellenzéki pártok úgynevezett oligarcha bizottságot akartak létrehozni, amely többek között a Közgép állami megrendeléseit vizsgálta volna, a Fidesz azonban ehhez nem járult hozzá. Az LMP aktivistái szerdán ülődemonstrációt tartottak a cég telephelyén.

A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek továbbra is kapnak megbízásokat.