A "CRUISER" aláírású irományokról

Tegnap olvastam idei 29. számukat, s bár nemigen szoktam megírni véleményemet, most mégis kikívánkozik belőlem. A Mozaik rovatban megjelent "Légzsákot mindenhová?" című "CRUISER" aláírású irományról van szó. Ennek színvonala olyannyira távol van - lefelé - az Önök lapjának megszokott (magas) színvonalától, hogy nem tudom, hogyan is kerülhetett bele? (Vagy ez nyári szabadságolások számlájára írható csupán?)

2008. augusztus 29., 15:45

Az első megjegyzésem az, hogy az Önök újságjában meglehetősen ritka - vagyis szinte sosem fordul elő -, hogy valaki a nevével (vagy legalább monogramjával) ne vállalná írását. Itt nincs név, bár lehet, hogy ez csak azt jelzi, hogy némi önkritika azért szorult "CRUISER"-be, s szégyellné valódi nevét közhírré tenni. Szerintem szerzőjük nem csak nem ért ahhoz, amiről ír, de a mondatok szövése is meglehetősen nehezen megy neki. Gunyoros stílusa is furcsa.

A légzsákok feladata nem az, hogy bizonyos sebességgel bekövetkező ütközéskor megsimogassa az autóban ülőket, hanem az, hogy a baleset következményeit jelentősen enyhítse! Sajnos - akár a gyógyszereknél - itt is van nemkívánatos "mellékhatás", vagyis a légzsák nélküli balesetekhez képest nagyságrenddel kisebb sérülés bizony előfordulhat. Légzsák "ütésétől" még nem halt meg senki, ha az előírások szerint használták azt.

Nem a függönylégzsák miatt nem esünk ki a kocsiból - hiszen az ellen a bekapcsolt biztonsági öv véd - hanem a függénylégzsák védi meg pl. fejünket a nagyobb sérüléstől, ha az az oldalüvegnek, vagy a kocsi ajtajának csapódna, ill. a baleset esetén esetleg szétrobbanó oldalüvegek szilánkjaitól.

A kérdés "De vajon hányan haltak meg azért, mert elhitték: lehetnek vakmerőek, hiszen biztonságban vannak?" annyira erőltetett, hogy az már szinte fáj. Az ABS-szel ill. a többi "hárombetűs" az autók stabilitását és biztoinságos kormányozhatóságát vezérlő elektronikus rendszerrel kapcsolatban sokkal inkább
felmerülhetne ez a kérdés. De az, amiről szerzőjük azt írja, hogy akkorát üt, amekkorát "még önmagában sem szívesen szeretne kapni az ember", a belehalásról, retinaleszakadásról nem is beszélve, vajon kit csábítana száguldásra?

Az utolsó bekezdés sincs teljesen rendben: a legtöbb balesetet (vész)fékezés előz meg, aminek következtében a járművek sebessége általában jelentősen lecsökken, vagyis a laboratóriumi teszteknek elég "sok köze van" ahhoz, ami pl. az autópályán történhet. (Az ütközési tesztek "koreográfiája" szakemberek több évtizedes munkájával alakult ki.)

Ha valamitől kellene is rettegnie azoknak, akiknek nincs a kocsijában "7-8-9 légzsák", az nem az, hogy a "légzsákerdővel" felszerelt autósok halhatatlanoknak hinnék magukat.

Tisztelettel kérdezem, van-e rá esély, hogy ilyen írások (és ilyen szerzők) a jövőben ne forduljanak elő lapjukban?

Üdvözlettel:
Pánczél János

U.i.: a 31. szában megjelent "CRUISER" opusz "A kémmarketing visszaüt" is inkább csak helykitöltőnek jó. Muszáj "CRUISER"-nek az Önök lapjába írnia? Vagy hadd írjon, talán majd belejön. De addig legalább nem kellene megjelentetni...

Miközben Brüsszelben egymás után dőlnek el a következő évek stratégiai irányai, Orbán Viktor szerint a legnagyobb veszély most nem a migráció vagy a gazdaság, hanem Ukrajna EU-csatlakozása. A miniszterelnök szerint a belépés nem szolidaritás, hanem önsorsrontás lenne, és ebben most már kétmillió magyar szavazó is megerősítette.