Történelmi jelentőségű koncert: kiszabadultak
Észak-koreai és francia zenészek játszottak együtt a Salle Pleyel koncertteremben felcsendülő hangversenyen.
Történelmi jelentőségűnek számító koncerten játszottak együtt észak-koreai és francia zenészek: a párizsi Salle Pleyel koncertteremben felcsendülő hangverseny az elszigetelt nemzet és a nyugati világ közötti feszültség enyhülésének jegyében telt - írja a
hirado.hu .Az észak-koreai Unhaszu Zenekar és a Radio France filharmonikusainak közös koncertjét a híres dél-koreai karmester, Csung Mjung Vun vezényelte szerda este. "Történelmi pillanatnak lehetünk szemtanúi, ami reményem szerint nem csupán egyszeri alkalom lesz" - mondta a francia zenekar első hegedűse, a bolgár születésű Szvetlin Ruszev az előadást megelőzően. "Ez lehet az első építőköve egy olyan folyamatnak, ami a történelem és a világ számára is kiemelkedő jelentőségű" - jegyezte meg.
Koreát a második világháború után a 38. szélességi fok mentén kettéosztották a kommunista északra ás az amerikai támogatást élvező déli országrészre. A két terület 1950-től három évig tartó háborút vívott egymással, majd 1953-ban tűzszünetben állapodott meg, ám ezt nem követte békekötés, a félsziget megosztottsága a mai napig fennáll. Észak-Korea feszültségekkel teli kapcsolatot ápol az Egyesült Államokkal - illetve annak szövetségeseivel -, ennek hátterében elsősorban a kommunista ország atomfegyverkezési programja áll.
Franciaország azon nyugati nemzetek közé tartozik, amelyek nem állnak hivatalos diplomáciai kapcsolatban Észak-Koreával, habár a kulturális kapcsolatok erősítése végett a franciák irodát nyitottak tavaly Észak-Korea fővárosában, Phenjanban. A telt házas koncerten fellépő kilencven észak-koreai muzsikus közül sokan most játszottak először együtt nyugati zenekarral. Ruszev szerint a próbák alatt folytatott beszélgetések leginkább semleges témákat érintettek: a zenészek az utazástól való kimerültségről, az időjárásról és Párizs szépségéről csevegtek.
A hangverseny a dél-koreai születésű Csung számára is meghatározó jelentőségű volt, mivel édesanyja észak-koreai származású. A neves karmester egy hagyományos koreai dallal nyitotta meg és egy másik, elmondása szerint minden egyes koreai által ismert dallammal zárta a koncertet.