Sötét rejtély, miért költött el 130 millió forint közpénzt egy holland festményre Matolcsy György jegybankja

2019. január 22., 16:40

Szerző:

„Célja az elmúlt történelmi periódusokban különböző okok miatt külföldre vagy külföldi tulajdonba került magyar vagy külföldi művészek által alkotott, jelentős művészeti értéket képviselő műkincsek minél nagyobb hányadának visszaszerzése Magyarország részére, valamint a hazai hagyatékokban fellelhető legfontosabb műkincsek megvásárlásával azok szétszóródásának megelőzése.” A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Értéktár programja ekként írja le saját tevékenységét, eszerint azonban rejtély, miért adtak 400 ezer eurót (128 millió forintot) a holland Jan Van Der Heyden (1637−1712) Városlátkép, avagy Tér sétáló alakokkal című festményért, amikor a mű

soha nem volt magyarországi gyűjteményben.

Bár az Értéktár program honlapján feltüntették, hogy a festmény egykor Thyssen-Bornemissza báró rohonci gyűjteményének része volt valójában Heinrich Thyssen-Bornemissza – August Thyssen német iparmágnás fia − 1920-ban vásárolta meg a festményt Amszterdamban,

Rohonc (Rechnitz) viszont ekkor már Ausztriához tartozott

– írja a Népszava.

Van Der Heydennek ez a festménye csak tíz évig volt a rohonci gyűjtemény része. A kollekció több mint négyszáz műtárgyát az Alte Pinakothekban mutatták be 1930-ban. Amint a müncheni képtár történetét feldolgozó kötetből is kiderül: a kiállítás finoman szólva sem aratott osztatlan sikert. Akadt olyan művészettörténészi szakvélemény is, amely szerint

a kollekció legalább száz festménye hamisítvány. 

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!

A rendező arra vágyik, hogy a munkája valamiféle hatást keltsen, ellenkező esetben nem sok értelme van bármit csinálni. Hogy a politika a jelenlegihez hasonló szintű feszültséget kelt majd a színházban arra nem számított – többek között derült Réczei Tamás Dobd be magad! című, exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható műsorából, melynek vendége Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője volt. Ne hagyja ki!

Bár édesanyja személyes ambícióját valósította meg azzal, hogy balettot tanult, ezt egyáltalán nem bánja. Hiszen rengeteg mindent tanult a tánctól, amit a szakmai pályafutása során is kiválóan képes hasznosítani. Többek között erről beszélt a Réczei Tamás vezette Dobd be magad! című műsor vendégeként Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője. Az aktuális epizód exkluzív módon csak a 168-on tekinthető meg, ne hagyja ki!

Székely Kriszta az első diplomáját klasszikus balett szakon szerezte, majd 2015-ben színházrendezőként végzett Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. A budapesti Katona József Színház rendezője kalandos életpályát tudhat maga mögött, amiről a kizárólag a 168.hu felületén látható, Dobd be magad! című műsorban beszélt részletesen. Ne hagyja ki!