Pár szavas sorsok

Keres, kínál, közhírré tesz – legyen szó bármelyikről, az internet és legfőképp a közösségi oldalak széles körű elterjedése előtt az emberek az újságok apróhirdetés rovatában hívták fel a figyelmet eladó zongorájukra, parlagon heverő szakértelmükre, elveszett háziállatokra, sőt, még házastársat is itt kerestek. A röpke szövegekből a huszadik század története is kirajzolódik.

2021. január 13., 09:33

Szerző:

„Már az óegyiptomiak is hirdettek papirusztekercsen, nálunk viszont csak a XX. század fordulójától vált tömegessé az apróhirdetés a sajtóban, főként a Pesti Hírlap hasábjain” – olvasható Závada Pál előszavában. A Minden megoldás érdekel című kötet Vince Mátyás alapos válogatásában vonultatja fel a legkülönfélébb újságok apróhirdetéseit 1900-tól egészen 1999-ig. Minden év két oldalt kapott, amelyet egy-egy jellemző szalagcím nyit, így viszonylag könnyű belőni, hogy milyen politikai, közéleti állapotok uralkodtak az adott időszakban. A hol megdöbbentő, hol komikus, hol pedig szívszorító apróhirdetések a maguk tömörségében rajzolnak ki egy-egy emberi sorsot, amit aztán tovább lehet gondolni, hogy például mit is jelenthetett 1926-ban az a felhívás, hogy „Itt a tavasz, ki szeret sétálni a budai hegyekben? Csak korrekt, komoly szándékú fiatalemberek válaszát várjuk »Turisztika« jeligére, egy szőke és egy barna leány”.

Persze néha ennél jóval komplikáltabb helyzetekbe is beleshetünk: „Az urammal vagyok és maradok. Elválás ki van zárva. Egyéb stiklijük semmi. Maga jön, vagy ő szökik. Slussz!” – állt a különös üzenet az 1907. decemberi Budapesti Hírlapban. Az az 1931-es álláskereső apró sem minden áthallástól mentes, miszerint: „Diplomás, nőtlen fiatalember jó pénzért bárhol bármire kapható”. Azon is el lehet mélázni, hogy mi lett azzal az ebbel, akit a következőképpen hirdettek meg 1959-ben: „Csauszerű kutyát találtam, tulajdonosa v. állatbarát átveheti”. Ebben az 1977-es hirdetésben pedig már egy komplett horrorsztori szendereg: „Porcelánfejű babát veszek (sérültet is), külön fejet is”.

Persze akadnak kifejezetten szívszaggató apróhirdetések is, az első és a második világháború alatt egy egész rovat volt fenntartva Ki tud róla? címmel azoknak, akik valamiféle hírt szerettek volna hallani a csatatérre került rokonaikról. Az is árulkodó, hogy egyes történelmi időszakokban mire volt kereslet. 1916-ból például ezt találjuk: „Sokan viselnek ma fekete gyászruhát! A ruhaszövet nagyon drága, ajánlatos tehát festendő ruhákat minden községben összegyűjteni, és a híres kassai, 1810. év óta fennálló Haltenberger-féle ruhafestőgyárban befestetni”. De lehetett háborús imádságoskönyvet is vásárolni. 1944-ből pedig a következőt olvassuk: „Előírásos sárga csillag Börzsönyinél”.

A szöveges mellett grafikai hirdetések is helyet kaptak a kötetben. Ezek még ritkán voltak képesítve (a mozifilmek sem a saját, vagy a méltán híres hazai plakátjukkal kerültek az újságoldalakra), inkább minimális grafikai elemekkel, változatos betűtípussal hívták fel a figyelmet, hogy egy fél buszjegy áráért lehet rugalmas az arcbőr (1958), hogy a cigaretta a „legkedvesebb ajándék” (1959), hogy a Sunlight szappan „annyira tiszta, hogy még a legdrágább ruhában sem tesz kárt” (1905), hogy a 168 Óra „a politizáló ember hetilapja” (1991), hogy az összegyűjtött Márka-kupakokkal nyerni lehet (1988), vagy hogy az erdélyi nyereménykölcsön „szerencsés pénzelhelyezés” (1941).

A válogatás a teljesség igénye nélkül vonultatja fel a hirdetéseket és reklámokat, igaz, hiányérzetünk nem nagyon van, hiszen egy 1999-es apróban még Klapka György is vásárolna „műtárgyat, régiséget, festményt, hagyatékot”. A kötet tipográfiája és mérete pedig ügyesen idézi az újságoldalak világát.

(Minden megoldás érdekel, 208 oldal, Kossuth Kiadó)

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.