Megtört ölelések

2009. október 3., 20:43

Mint Lenin et. mondta: „gyanakodni, gyanakodni, gyanakodni”, ha ilyen címet adnak egy filmnek. Különösen, ha egy Almodóvar-filmnek. Ott jogos a sanda gyanú, ölyvként.

Melodráma van beígérve általa. Egy vak ex-filmrendezőnek a sikeréért feláldozza magát nője, aki két hányás közben tűri, hogy aggastyán szeretője, amúgy a film ernyesztő producere (Ernesto, „a mocsok”, a befektető) két álló napig gyakorlatozzon rajta, áldozatot hozva így a művésznek és talán a művészetnek is.

Minden e világtalan körül forog: neki jönnek elő szép hosszan ágyról szakadt szerelmei és ellenségei, hajdani tanúk és jelenlegi utódok, neki áztatja el filmjét a vetélytársi bosszú, s neki van arra is módja a forgatókönyv engedékenysége miatt, hogy vakon újravágja az egyszer már bukott produkciót, és hamarost örökösre is leljen. (Komolyan mondom, csak filmfőhősnek lenni érdemes!)

Természetesen a színészek nagyszerűek. José Luis Gómez öreg milliomosa kivált. Jobb figura, mint az alteregóként működő, szipogtató sorsú rendező, Lluís Homar előadásában. A sokarcú Penélope Cruz keresztjét bárki férfi magára próbálná. De még az epizodisták is kacérkodhatnak egy sort a felejthetetlenséggel, legyenek bár agonizáló rákos atyák vagy özvegy anyák a történetben.

Szép, régi, érzelmes filmek emlékeire ismerhetünk a műben, csak az ironizáló, önreflexióit is intelligens távolságtartással szemlélő Almodóvar hiányzik. Nekem legalábbis.

Marad az elérzékenyülés, a melankólia, az önsajnálat. A könny és a kikezdhető titok. Amelyből a sztori többet ígért, mint amennyit körülményeskedve kibontott. A végén a kávéházi gyónás már-már kínos. Aztán felderít az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén önidéző remek remake-je, és lelomboz a lapos zárómondat. Az eredmény tehát elegyes – mondják a megtört nézők.

De ne legyünk telhetetlenek! Hiszen még a jeles Julius Caesar sem állta ki a szúrópróbát.

Történelmi időutazásra hívjuk mindazokat, akik hisznek a zene világformáló erejében. Augusztus 21-én, Budapesten a Budai Vár – Szentháromság térnél olyan este bontakozik ki, ahol nem márványból vagy bronzból, hanem hangjegyekből és érzelmekből épül emlékmű. Egy este, ahol a múlt emlékei és a jelen dallamai egyetlen lélegzetbe olvadnak össze, és minden hang, minden akkord a szabadság iránti örök, olthatatlan vágyat zengi – egyszerre emlékezve és a jövőbe mutatva, ahol a zene válik a közös üggyé. Egy teljes zenei életpálya emelkedik diadalívként a közönség elé. A világhírű zeneszerző, szövegíró, producer és előadóművész, Leslie Mandoki visszatér Budapestre legendás formációjával, a Mandoki Soulmates-szel, hogy közösen írják tovább a szabadság zenéjének történetét. Az est méltó jelmondata: 50 év szabadságvágy, mely Leslie életútjának hitvallása.