Hogyan kapjuk be a legyet?

Ötödik éve rendezi meg az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) az irodalmi-kultúrtörténeti programsorozatát, a KönyvTÁRlatot, melynek idei címe: Propaganda a XX. században. Kapcsolódik ez a könyvtár ősszel nyíló nagy kiállításához is, amely az I. világháború centenáriumára készül.

2015. szeptember 23., 15:49

A világháború a propaganda történetében is új korszakot nyitott. A politika számára létfontosságúvá vált, hogy saját ideológiáját minél szélesebb rétegekhez eljuttassa. A propaganda a háborús mozgósítás eszközévé vált.

– Azt a folyamatot is szeretnénk megmutatni, ahogy a magyar társadalom az első lelkesedéstől eljutott a teljes kiábrándulásig. A háború azzal indult: mire lehullanak a levelek, katonáink is hazajönnek. Aztán tudjuk, mi lett a vége – mondta a 168 Órának Boka László, az OSZK tudományos igazgatója.
Az előadásokban szó lesz a náci és a sztálinista ideológiai befolyásolás módszereiről is. Ezenkívül a színház, irodalom és cenzúra kapcsolatáról, valamint az egyházak, a kereskedelmi média és az internetes közösségi oldalak tömeghatásairól is.

Az első előadást – A Propaganda anatómiája – avagy hogyan kapjuk be a legyet címmel – lapunk megjelenésével egy időben Kepes András tartja, aki jelenleg a Budapesti Metropolitan Főiskola Művészeti Tanácsának elnöke. Kultúrtörténeti összeállításában szemlélteti, miként jelentek meg a propagandaeszközök már az ókori görögöknél, vagy később, a középkori egyházakban is.

– A politikai pártoktól a reklámokig lényegében mindenütt ugyanazokat a propagandatechnikákat használják. Noha aktuális közéleti párhuzamokról nem beszélek, a hasonlóságokat, aki akarja, úgyis felfedezheti – magyarázta lapunknak Kepes.
Ha a megtévesztés technikáit felismerjük, nagyobb az esélyünk, hogy tisztánlátásunkat, józan ítélőképességünket megőrizhessük. Az OSZK tudományos igazgatója szerint ebben legtöbbet a tájékozottság, műveltség és olvasottság segíthet.