Hatvanévnyi hitelesség – A lengyelség filmes szószólója
– Hol a helye Andrzej Wajdának a filmtörténetben?
– Kezdem egy idézettel. A hetvenes évek elején a híres lengyel filmkritikus, Bolesław Michałek megkérdezte Wajdát: „A lengyel film Mickiewicze lennél?” Ezzel ki is jelölte a helyét. Ha Mickiewiczről azt mondják, hogy műveiben a lengyelség élete szinte enciklopédikus teljességgel jelenik meg, akkor ez a megállapítás vonatkozhat Wajdára is, aki már az ötvenes évek végén letette névjegyét a Hamu és gyémánttal és a Csatornával, de még legutolsó filmjét, az Emlékképeket is Oscar-díjra nevezte be a lengyel filmszakma. Hatvanévnyi folyamatos jelenlét és hitelesség! És nem beszéltünk még színházrendezői munkásságáról, pedagógiai, kultúrdiplomáciai és kultúraszervezői tevékenységéről, mely utóbbi színtere az általa létrehozott krakkói Manggha-ház. Véleményem szerint ő lesz az a lengyel filmrendező, akinek – képletesen szólva – „szobra lesz a Marszałkowskán”, valahol Mickiewicz és Chopin között.
Pörös Géza Fotó: Kovalovszky Dániel
– Mi fogalmazódik meg ebben az életműben?
– Mindenekelőtt az, hogy mit jelentett lengyelnek lenni az elmúlt bő száz évben, amelynek kezdetekor még nem volt független lengyel államiság, volt viszont egy honvédő háború két ellenség szorításában, hatalmas véráldozattal, majd egy diktatúra, végül esély a szabadság kivívására. Wajda nem csak tanúságtevő krónikása volt az időnek, egész életében vállalta a nemzeti filmművész státusát. Hitvallása szerint a rendező a néző képviselője, mindig azt tette, amire az általa képviselt közösségnek szüksége volt. Az ígéret földjében elbeszélte nekünk a lengyel kapitalizmus megszületését, a Nyírfaligetben, a Pan Tadeuszban és A wilkói kisasszonyokban a vidéki Lengyelország életformáit mutatta meg, míg a Lotnában, a Korczakban és a Nagyhétben azt, hogy mik az ember lehetőségei akkor, amikor a szabadság természetes adottságból ismét kivívandó feladattá vált. A személyiség válságának a Minden eladóban történt felidézését követően A márványemberrel, A karmesterrel és az Érzéstelenítés nélküllel a rendező megérkezett a kortárs politikum szintjére, hogy végül e ciklust, ha nem is esztétikailag, de politikailag mindenképpen A vasember koronázza majd meg. Az imént említett filmek azt bizonyítják, hogy pan Andrzej a mindenkori jelen ábrázolója, és ha ez a misszió politikai aktivitással is jár, akkor annak kockázatát is vállalja. A márványember Krzysztof Zanussi Védőszínekjével együtt „az erkölcsi nyugtalanság mozijának” nyitányát alkotta. Az 1977-es gdański filmfesztivál programjában mindkét mű szerepelt, s a hatalom kísérletet tett a két szerző szembeállítására: a nagydíjat a „kisebbik rossznak”, Zanussinak adták, Wajda csak az újságírók díját kaphatta meg. Aztán jött a hadiállapot, Wajda persona non grata lett a hatalom szemében, 1983-ban leváltották a Lengyel Filmművészek Szövetsége elnöki tisztéről, az általa vezetett X Stúdiót pedig megszüntették. Tudni való, hogy ez a stúdió a benne készült jelentős filmek révén egyike volt a társadalmi ellenállás szellemi bázisainak. Rendezőnk ekkor Párizsban leforgatta a Dantont, de három év múlva már ismét otthon készítette el a Szerelmi krónikát. 1986-ban Ember Judit és Bán Róbert társaságában magam is ott lehettem a gdański fesztiválon. Ültünk az étteremben, és egyszer csak bejött a Mester. Judit így szólt: „Gyerekek, más lett a levegő.” Hihetetlen sugárzás áradt belőle. Rendkívül jó érzéke volt a szituációkhoz, tudott bánni az emberekkel.
– Rendezőként nem is egy, hanem sok „kézjegye” volt.
– A filmtörténészek gyakorta megjegyzik, hogy műveinek nincsenek visszatérő formai ismérvei. Ez azért van, mert művészete sokalakú és sokszólamú. Különböző műfajokban és különböző hangokon volt képes megszólalni. Lehet, hogy ez a sokhangúság összefüggött azzal, hogy Wajda eredetileg képzőművészként indult, kitűnően ismerte a kifejezési formákat. A Pan Tadeuszt, a lengyel irodalom egyik csúcsát kifejezetten szépre akarta komponálni, mondta is Wojciech Kilarnak, a zeneszerzőnek, hogy „írjál nekem valami szépet”. Hogy a színészek a zenére tudjanak mozogni, Kilar előre megírta a polonézt, amely annyira gyönyörűre sikerült, hogy azóta a szalagavató bálokon erre táncolnak a diákok.
Hamu és gyémánt
– Ha jól tudom, többször is forgatott Wajdával.
– 2001-ben felkértük, hogy a Duna Televízióban tervezett Tíz este Andrzej Wajdával című sorozathoz válassza ki a tíz legjobbnak tartott filmjét, és mondjon mindegyikhez bevezetőt. Az ötlet annyira megtetszett neki, hogy utólag elkérte a muszterkazetták másolatait, majd a Lengyel Televízió részére ugyanígy felvezette a lengyel iskola darabjait. Egy másik találkozásunkkor, valamikor a kétezres évek elején éppen nem volt filmje Gdyniában, de mondta, hogy lenne néhány megjegyzése a világról. Azon tűnődött el, hogy milyen lelketlen is az élet. Nowa Huta Lengyelországban olyan volt, mint nálunk Sztálinváros, ahová egykor sok falusi fiatalt telepítettek be, hogy legyen sok munkáskéz a kohókban. Aztán telt-múlt az idő, megtörtént a rendszerváltozás, ezek az emberek beleépítették életüket a kohókba, megöregedtek, és most várják a halálukat a lakótelepeken. Ki törődik velük– – kérdezte. Nem várt választ.
Fotó: MTI
– Filmjeinek képi világa, színészei örökre emlékezetesek maradnak.
– Mert formát tudott adni közössége, nemzete érzéseinek és gondjainak. Egy ízben arról beszélt, hogy amikor a Csatornát forgatták, senki sem tudta, hogy milyen lehetett az élet a föld alatt a varsói felkelés idején, ennek drámai szerkezetét és látványvilágát ki kellett találni. Ma a Csatorna képei jelennek meg a varsói felkelés említésekor az emberek képzeletében. Ugyanígy az ellenállót, a Honi Hadsereg katonáját, a felesleges áldozatot Maciek viharkabátos alakja testesíti meg számunkra. Ebben a filmben vele együtt siratjuk el a Honi Hadsereg nagyszerű fiait és lányait. Elhangzik benne a híres dal, a Czerwone maki na Monte Cassino (Vörös pipacsok a Monte Cassinón). Amikor pan Andrzej 75 éves volt, felhívott Pap Pál, a Varsói Magyar Intézet akkori igazgatója, hogy a Lengyel Televízió azt kéri, készítsünk egy videoüzenetet a közelgő születésnapra. Ebben Jancsó Miklós így üzent neki: „Kedves Andrzej! Ha majd ott fekszem a halálos ágyamon, a Czerwone maki sorait dúdolom magam elé.” Ez eredetileg menetdal volt, Wajda azonban zseniális váltással egy dizőz szájába adta, ettől fájdalmas siratóvá változott. Az elpusztult hősök miatti fájdalom hatja át azt a híres beállítást is, amikor Maciek meggyújtja az asztalon lévő vodkákat… Ami pedig a színészeket illeti, Wajda minden korszakának megvannak a maga emblematikus csillagai. A hatvanas években Zbigniew Cybulski meghal, ezért a Minden eladóban már Daniel Olbrychski a főszereplő. Aztán A márványember ismét korszakos óriásokat indít el a pályán, Krystyna Jandát és Jerzy Radziwiłowiczet, de fontos szerepeket játszik el ekkor már Bogusław Linda, Zbigniew Zapasiewicz és Maja Komorowska is.
Márványember
– Wajda filmesként is „közéleti személyiség” volt.
– A közéletiség szervesen következik a választott szerepből, abból, hogy ő a közösség képviselője, a lengyelség gondjait és örömeit ábrázolja filmjeiben. Mivel a hetvenes évektől Lengyelhonban folyamatosan kizökkent az idő, vállalni kellett a közéletiség kockázatát. A rendszerváltozás euforikus pillanatában Andrzej Wajda még politikusnak is elszegődött a jó ügyek képviseletében, szenátor lett. Két évig bírta… Szerencsére visszatért a filmkészítéshez, és ismét csodálatos alkotások kerültek ki a keze alól: Pan Tadeusz, A bosszú, Katyń, Tatarak, A remény embere, végül pedig az Emlékképek. Ez utóbbi voltaképpen egyszerre tekinthető a pálya lezárásának és egy világnagyság krédójának. Ennek hőse, egy festőművész, azt mondja ki a véglegesség megemelt hangsúlyával, hogy a művésznek soha, semmilyen körülmények között sem szabad megalkudnia. Akkor sem, ha tudni való, hogy az igazsághoz való hűség sokszor kegyetlen áldozatokkal jár.
– Miként hatott Wajda a magyar filmesekre?
– Sokan szerették őt Szabó Istvántól Enyedi Ildikóig, Lugossy Lászlótól Dárday Istvánig vagy Mészáros Mártáig, a nála idősebb Jancsó Miklós pedig a mesterének tartotta. A legenda szerint ha Wajda Budapesten járt, Jancsóék borozóból borozóba kísérték. A vele való szolidaritás jele volt, hogy színészeit több magyar rendező is foglalkoztatta. Pola Raksa szerepelt Kósa Ferenc Hószakadásában, Olbrychski Jancsó két filmjében is, Krystyna Jandának Szabó István adott fontos feladatot a Mephistóban, Bogusław Linda Gazdag Gyula, Lugossy László és Xantus János filmjeiben tűnt fel, Jan Nowicki pedig Mészáros Mártánál. 1976-ban Kósa Ferenc Balczó-filmjét, a Küldetést a Lengyel Filmművész Szövetség Vektor-díjjal tüntette ki, a díjat Wajda adta át a magyar rendezőnek. Amikor Gábor Pál 1979-ben elkészítette az Angi Verát, Wajda meleg hangú levelet írt neki. Tarr Béla tőle vette át a Szabadság-díjat. Az Andrzej Wajda Mesteriskolának évekig Enyedi Ildikó volt az egyik tanára. Folytassam– Andrzej Wajda beépült az életünkbe, örökké helye lesz a szívünkben.