Hacacáré jobbra, hacacáré balra… – Kombinéügyek kompenzációja?
A színésznőnek, aki már fél évszázaddal Honthy Hanna előtt „az én édes kis közönségem” folytonos emlegetésével bűvölte a nézőit és csikarta ki a szeretetüket, aki fél évszázadon át a közönség bálványa volt, most a nácikkal való együttműködés, a fasiszta múltja miatt kellett felelnie. Sajátos kitérői voltak ennek a színészlegendának, valószínűsíthetjük, hogy mind főként a hiúságának, az olthatatlan sikervágyának volt köszönhető.
![](/data/articles/185/1850/article-185015/nyitokep_fedak_sari_fit_800x10000.jpg?key=3d720600fbf88fbbbde231e67c9d5d77)
Kellér Andor nyílt levelet írt a már előzetesben lévő primadonnának. „Az önvizsgálat szigorú óráiban, a magány gondolatérlelő csöndjében bizonyára rádöbbent arra, hogy csacska politizálásának alapja mindig hálószobai sérelem volt. Nem is tudom, ki írta, hogy a nők soha nem jó filozófusok és bohócok. Nem is jó politikusok... És eljött egy kor, amikor a politikai élet forrósága nem parlamenti tintatartócsatákban robbant ki, hanem védtelen és ártatlan tömegek megkínzásában és halálba hurcolásában. Maga pedig a kombinéügyek kompenzációját akkor sem szüneteltette.
A magyar világ utolsó ötven esztendejének legnépszerűbb neve Fedák Sári volt.
Soha nem véletlen, ha egy cipőpasztát jobban lehet eladni egy színésznő nevével, mint anélkül. Romba dőlt Pestünk annak idején a Maga oldalán bontakozott ki. Az Andrássy út esti fényei, a budai oldal gyengéd bája, a Körút fülünknek oly kedves zsivaja, a városligeti gyermekkocsik épp annyira tartoztak Pest képéhez, mint az, hogy a primadonna: Fedák Sári. A többiek jöttek-mentek, Maga lassanként nemzeti intézmény lett. …. Ha a népbírósági tárgyaláson azzal védekezik, hogy nem gyilkolt; igaza lesz. Maga nem oltott ki emberéletet. Nem. Művésznő csak három pesti nemzedék emlékeit ölte meg. Az agyrostokban és a sejtekben elraktározódott szép élményeket, olyasmiket, amikre az elalvás előtti szendergéses pillanatokban szoktunk gondolni – s ez sem kevés.”
Igen, az író joggal érezte, hogy a primadonna elárulta a közönségét, a polgári Budapestet. És nem egyszer. Hiszen Fedák Sári tizenkilencben (éppen április 3-án, a tárgyalás kezdeti napján) még a kommunisták zászlóját hordozta körbe a városon, hogy Szamuely Tibor felkérésére a Vörös Hadseregnek toborozzon katonákat. Nem egészen húsz évvel később viszont Nürnbergben tűnt fel egy náci pártnapon, kabátja hajtókáján a horogkeresztes sajtójelvénnyel, ahol elmondhatta, hogy Hitlerről ír könyvet. (Ezt tagadta a bíróság előtt).
Még a börtönben is állandóan interjúkat adott, rengeteg magyar lap volt kíváncsi minden idők legnagyobb magyar sztárjára.
![](/data/articles/185/1850/article-185015/fedak_plakatok_1943_fortepan_botar_angela_adomanya_57885_fit_800x10000.jpg?key=047bf1b7915fb49a539eb420865a4c61)
Fedák Sári az 1081-es számot kapta a Markóban. Együtt ült Bárdossyval, Imrédyvel, Hómannal, Jaross Andorral és az egész Szálasi-kormánnyal. Zárkája szűk ablakából nézte végig a kivégzéseket. Közben naplót írt. Arckrém helyett disznózsírt kent az arcára. Néha Ady- és Petőfi-szavalóestet rendezett a rabtársnőknek. A teljesen meglepődött fegyőr kezébe nyomta a cókmókját, hogy vigye utána, mintha csak egy elegáns hotelben utasítaná a londinert. „Borzasztó, tudja, amit az újságok össze tudnak firkálni. Folyton üldöztek engem, folyton! 1919-től a májamat rágták, hogy én kommunista vagyok, aztán meg, hogy németrajongó vagyok, meg Szálasi-imádó. Szálasit sohsem láttam! Én nyilas voltam? Mikor? Egy nyilast sem ismertem... Antiszemitizmus? Ugyan kérem! Amikor apám megbetegedett, a beregszászi zsidók mind imádkoztak érte. Ennyi antiszemitizmus sem volt bennem soha, nézze, ennyi, ni!... Nem számítok büntetésre. Fel fognak menteni!” – nyilatkozta egy napilap munkatársának.
A népbíróság nem engedte meg, hogy saját ügyvédet válasszon, a bírói tanács rendelt ki védőt. A művésznő, akit korábban repülőgépen hoztak haza, és még elegáns mosómedvebundában érkezett a budaörsi repülőtérre, most egy kis bőrkabátban akarta volna elkápráztatni édes közönségét, akik eljöttek ide is, ebbe a szokatlan „színházterembe”. A bőrkabátot még 1922-ben vásárolta New Yorkban.
Fedák itt is telt házat csinált. A nézők be se fértek a nagyterembe, sokan csak a folyósóról próbáltak belehallgatni a produkcióba. Volt, aki fizetett is egy jobb helyért. Eljöttek a kíváncsi pályatársak, ott volt Zerkovitz Béla, Komlós Vilmos, Békeffy Gábor, a Pódium kabaré igazgatója. Feld Mátyás is eljött tanúnak. Kürthy Sári, a nagy ellenlábas is tanúskodni jött, állítólag ő tett följelentést a primadonna ellen, és később ő jelentette a hatóságnak, hol található Fedák vagyona, amit a bíróság előtt letagadott. Mint minden vádat. Azt meg végképp, hogy háborús uszító lett volna.
![](/data/articles/185/1850/article-185015/fedak_sari_fit_800x10000.jpg?key=4d8072d35e9618fc4c7bf92b293193fb)
Fedák, aki korábban Molnár Ferenc felesége is volt, már állt bíróság előtt. Még Amerikában, amikor hamis tanúzás miatt nem ítélték el. Molnár Ferenc nevének presztízse megmentette az amerikai börtöntől.
Zsazsa – ez volt az egyik vádpont – beleszeretett Hitler eszméibe, és Szálasiért is rajongott. Amikor Nyugatra menekültek a nyilasok, ő is velük ment, és a nyilas sajtófőnök, Fiala Ferenc kérésére a Dunausänder bemondója lett, havi ezer márka fizetéssel. A rendőrségen Kürthy Sári, Békeffy László, Lajos Árpád, Pajor Istvánné és Téglássy Fanni színésznő is súlyosan terhelő vallomást tett Fedák ellen.
– Miért foglalkozott politikával? – kérdezte az elnök.
– Sohasem foglalkoztam politikával.
– De a vádirat kimutatja, hogy a német uszító politika minden jelszavát átvette.
– Hol, kérem?
– Például a frontszínházban.
– Nem felel meg a valóságnak – védekezett Fedák.
A termet zsúfolásig megtöltő közönség méltatlan moraja zúgott fel.
Az elnök csendet teremtett, azután megkérdezte Fedáktól:
– Miért menekült el?
– Nem menekültem, csak elmentem, mert féltem a kommunista és jobboldali fenyegető levelek miatt.
– De ha ön nem volt németbérenc, akkor miért félt és miért menekült el?
– Szerződésem volt a soproni színházzal.
– És ezért alakította át nyilas jelszavakká a Vén diófa és a Tokaji aszú szövegét a színpadon?
– Ez nem felel meg a valóságnak.
Gálfalvy elnök ezután arról faggatja Fedák Sárit, hogy miért távozott Sopronból Bécsbe.
– Sopront sorozatosan nagy bombatámadások érték, és nekem olyan házban kellett laknom, ahol a hó rám esett. Kérem, én – tárta szét a kezét színpadiasan – ekkor hatvanöt éves voltam.
– Hát bizony ez nagy idő – válaszolta gunyorosan a tanácselnök.
– A háborús évek pláne duplán számítanak – válaszolta nevetve Fedák.
A népbíróság Gálfalvy-tanácsa végül két év börtönbüntetésre ítélte a primadonnát. Az ítéletet a Népbíróságok Országos Tanácsa is helybenhagyta a képviselőházban megrendezett júliusi tárgyaláson, megfejelve azzal, hogy a primadonnát három évre eltiltotta a színpadtól.
Szabadulása után Fedák Sári a komornája kíséretében visszavonult Nyáregyházára. A ház megtetszett a helyi termelőszövetkezetnek, és az idős művésznőt kitették egy egyszobás, faluszéli épületbe.
1954-ben a Déryné Színház felkérte Csiky Gergely: A nagymama című darabjának címszerepére, amit el is vállalt, de egy súlyos agyvérzés megakadályozta az újrakezdést. 1955. május elején elhunyt.