Bánki Gergely: A regnáló rezsim kísérleti laborrá változtatta a magyar társadalmat

Bizonyos értékek mellett hitet tenni, másokat pedig kétségbe vonni, az nem politizálás, hanem a színház egyik alapfeladata – nyilatkozta a 168 Órának Bánki Gergely, aki nemcsak színészként, hanem íróként és rendezőként is terveket szövöget. Ma már ki tudja mondani – ha rákérdeznek –, hogy ő színész, nem pedig rajzszakkörös vagy filozófus. Beszélt arról is, hogy kissé szétszórt, amivel még a Krétakör alapítóját, Schilling Árpádot is fel tudta bosszantani. A kré­­ta­­körös időszakát valóságos csodának tartja, mégis fel­­sza­­badulásként élte meg a tár­­sulat feloszlását. Főszereplésével ezen a héten mutatták be a He­­tedik alabárdos című filmvígjátékot.

2017. szeptember 26., 20:20

Szerző:

– A Hetedik alabárdos című vígjátékban egy vidéki segédszínész bőrébe bújik. Ezt a kategóriát azonban a pályája során kihagyta, soha nem volt epizodista. Hogy csinálta?

– Az biztos, hogy szerencsés vagyok, másrészt igyekeztem is, hogy megússzam a statisztálást. De néha magam is elcsodálkozom, hogy a pályám során jórészt főszerepek találtak meg. Az okot nem tudom, képtelen vagyok magamat reálisan megítélni, és ha erre kérnek, általában értelmetlen, egymásnak ellentmondó dolgokat szoktam megfogalmazni.

– A vidéki színészlétről sincs saját tapasztalata. Ez nem volt hátrány a Hetedik alabárdos forgatásakor?

– Nem éreztem. Igaz, hogy ez számomra ismeretlen terep, de a rendező, Vékes Csaba otthonosan mozog ebben a közegben, korábban több vidéki színházban is dolgozott színészként. Akármennyire abszurd szituációk szerepelnek is a filmben, Csabától tudom, hogy mindegyiknek valós alapja van. Sőt néhány sztorit én is hallottam már korábban a kollégáktól.

– Ön nem szerzett diplomát, az alternatív színházi közegből vált ismertté. Ennek az útnak az előnyei vagy a hátrányai a meghatározóbbak?

– Ezen sokat gondolkoztam, de nem tudnék egyértelmű választ adni. Az biztos, hogy nem azért keveredtem az alternatív színházi közegbe, mert kiszorultam a kőszínház világából. A magam választása volt. Ugyanakkor nagyon sokáig, ha megkérdezték, mivel foglalkozom, nem tudtam azt mondani, hogy színész vagyok. Kifejezetten zavarban voltam, ha valaki rákérdezett a foglalkozásomra. Emlékszem egy esetre, amikor mi, krétakörös színészek nyelvtanfolyamra mentünk. Az első órán a tanár megkérdezett mindenkit, hogy mi a foglalkozásunk. Négyen ültünk ott a csoportban színészek, de mind a négyen valami mást mondtunk. Én például filozófusnak vallottam magam, pedig csak két évet tanultam filozófiát egyetemen. Ezek után a tanár belenézett a papírjába, és közölte: de van itt köztünk négy színész is, álljatok fel, kérlek. Roppant kellemetlen volt. Előfordult az is, hogy a Centrál Színházban tartottunk próbát a Krétakörrel, és amikor mentem befelé, a portás megállított. Kérdezte, hova megyek, mondom, próbálni jöttem. Ja, hogy maga is a krétaszakkörösökhöz tartozik. Akkor menjen nyugodtan. Szegény portás bácsi nem hallott még a Krétakörről, azt hitte, valamilyen kézműves foglalkozásról lehet szó.

– Még mindig titkolja, hogy színész, ha rákérdeznek?

– Ma már nem vallom magam filozófusnak.

– Későn érő típusnak tűnik.

– Abszolút. Budai értelmiségi családból szár­­mazom, a szüleim mindent megpróbáltak, hogy kordában tartsanak, de a gyerekéveimet teljes anarchiában töltöttem. Már akkor is irtóztam a kötöttségektől, az iskolás időszak permanens kudarcsorozat volt, még a gimnáziumba is csak őrületes protekcióval jutottam be. Ki is rúgtak a Rákócziból, megbuktam vagy hat tárgyból. A Vörösmarty gimnázium fogadott be, ott le tudtam érettségizni, de jellemző volt a hozzáállásomra, hogy csak a szóbeli érettségin ismertem meg az osztályfőnökömet. Addig azt sem tudtam, hogy ki az.

– Ez elég hihetetlennek tűnik.

– Pedig így volt. Nem voltam én rossz gyerek, csak éppen kizárólag azzal voltam hajlandó foglalkozni, ami érdekelt. A mai napig szétszórt vagyok a hétköznapi életben.

– Ez a színpadon nagy hátrány.

– Csakhogy ott képes vagyok koncentrálni. Ma már. Mondjuk, a Krétakörben a próbák alatt még akadtak velem fegyelmezési problémák, gyakran elkéstem, állandóan poénkodtam, amivel azért szét lehet trollkodni a munkát. Süsü (Schilling Árpád) egyszer annyira kiakadt, hogy remegő szájjal azt mondta nekem: ha nem maradok nyugton, fizetéslevonással fog büntetni. Korábban soha nem volt erre példa a Krétakörben, úgyhogy hatott. Egyébként a gondolkodásomban jóval összeszedettebb vagyok, mint a valós élethelyzetekben. A filozófiában való elmélyülés, a rendszerekben, összefüggésekben való gondolkodás soha nem okozott gondot, miközben magam körül folyton széthullik a világ.

 


Bánki Gergely


1974-ben született Budapesten. Gyerekkorában a Cilinder Gyermekszínpadon ismerkedett meg a színjátszással. A Vörösmarty gimnáziumban érettségizett, aztán az Új Színház stúdiósa lett.

Filozófiát tanult a miskolci egyetemen, közben a Stúdió K-val dolgozott, majd Schilling Árpád hívására lett egyik alapító színésze a Krétakörnek, és 14 éven át, a társulat feloszlásáig tagja maradt. A Krétakörben a legnagyobb sikereit a Leonce és Léna, a Woyzeck (Munkáscirkusz), a Feketeország és a Sirály című előadásokban aratta. Fontos szerepekben láthattuk a Fekete kefe, a Buhera mátrix, a Vakszerelem, az Etetés, az Oda az igazság és a Brazilok című filmekben, az RTL Klubon futó A mi kis falunk sorozatban Lacit, a polgármester öccsét alakítja. Tavaly mutatták be a Trafóban első rendezését, a Proton Színházzal színpadra állított 1 link című produkciót.


 

– Azt nyilatkozta egyszer, hogy a Krétakör maga volt a csoda, mégis felszabadult, amikor 2008-ban vége lett. Miért?

– Azért volt fantasztikus, mert szerintem színházat úgy érdemes csinálni, ahogy a Krétakörben tettük. Olyan elképesztő műhelymunka folyt, amely minden résztvevőtől folyamatosan kreativitást követelt, a teljes személyiséget igénybe vette. Úgy éltünk, mint egy szekta, amelynek tagjai közös lelkesedéssel szolgálják ugyanazt a célt. Nagyon mások voltunk, de az energiáink összeadódtak. Mégis felszabadulásként éltem meg a végét. Egyrészt azért, mert, akármennyire szabadak voltunk is, a Krétakör idővel mégiscsak intézménnyé vált, ami elkezdett nyomasztani. Ráadásul másodhegedűsnek éreztem magam a társulatban. Nem tudtam kibontakozni teljes mértékben a nagy formátumú színészkollégák – Nagy Zsolt, Mucsi Zoltán, Csákányi Eszter – mellett. Valószínűleg nem voltam elég érett a Krétakörre. Én ugyanis mindig két lépéssel a korom mögött járok, le vagyok maradva ahhoz képest, ahol aktuálisan tartanom kéne. A Krétakör tagjaként is érzékeltem, hogy egy fantasztikus dolognak vagyok a részese, de a súlyát igazán csak utólag fogtam föl. Amikor vége lett, a magam urává váltam, nagyobb lett a felelősségem saját magammal szemben. Szabadúszóként nem vesz körül egy olyan társulat, amely akkor is kiváló előadást hoz létre, ha én netán halványabb vagyok. Most minden egyes produkcióban a maximumot kell kihoznom magamból, nincs alattam védőháló.

– Lehet, hogy nem is alkalmas a társulati létre?

– Félek, hogy ha ezt kijelentem, akkor nem is fognak hívni sehova. Nem akarom magam alatt vágni a fát, mert lehet, hogy előbb-utóbb mégiscsak ki­­kö­­tök egy társulatnál. De nem biztos, hogy az hosszú távon nekem való. Amikor az Örkény Színházba hívtak egy szerepre, nagyszerű társulatban dolgozhattam, engem egy idő után mégis feszélyezett a kőszínházi kötöttség. Másfelől viszont a projektjellegű színházaknak, amelyekben én is játszani szoktam, nem jósolok fényes jövőt. Egyre kevesebb a pénz, az alternatív színházak lassan kilátástalan helyzetbe kerülnek. Mostanában egyre többször úgy készülnek az előadások, hogy előre kijelentik: díszletre-jelmezre nincs pénz. Ez olykor elmegy, de a díszlet és a jelmez szerves művészi része egy-egy produkciónak. Az biztos, hogy amióta a Krétakörnek vége lett, még egyszer sem éreztem azt, hogy le kéne szerződnöm egy kőszínházhoz.

– Nem klausztrofóbiás?

– Sok mindentől félek, például a bezártságtól is. Meg a magasságtól. Valójában nem is félek, hanem szorongok.

– A jövőtől is tart? Mennyire látja előre a sorsát?

– Semennyire. De attól például nem félek, hogy egyszer csak nem fog megcsörrenni a telefon, és többé nem hívnak dolgozni. Ha ez mégis bekövetkezne, akkor én hoznék tető alá egy előadást. Most is van egy konkrét tervem: Királyhegyi Pál önéletrajzi írása, az Első kétszáz évem alapján rendezek hamarosan egy produkciót a Jurányiban.

– A Brazilok című film bemutatója után – amelyben egy katolikus papot alakít – azt mondta, rengeteg kibeszéletlen társadalmi probléma vesz körül minket. Mennyire izgatja a közélet?

– Nagyon. Nemcsak a híreket követem, de a véleménycikkeket is elolvasom, megfontolom.

– Szereti, ha egy színházi előadás reflektál az aktuális közéleti problémákra?

– Izgalmas időszakot élünk. A regnáló rezsim kísérleti laborrá változtatta a magyar társadalmat, olyan folyamatokat tanulmányozhatunk élőben, amit korábban csak a történelemkönyvekből ismerhettünk. Ez egyrészt elkeserítő, másfelől rendkívül inspiratív megfigyelni, hogyan épül fel egy új rendszer, és erre hogyan reagálnak az emberek.

– Nem válik didaktikussá mindez a színpadon?

– Miért válna? A drámairodalom gyöngyszemei mind olyan alkotások, amelyek a legélesebben reagáltak a saját koruk problémáira. Csak rímeltetni kell ezeket a mi korunkra. A közönség érettségétől, érzékenységétől is függ, hogy mi válik túl direktté. Én imádom a finom, rejtett utalásokat, de azt utálom, amikor azok nem jutnak el a nézőhöz. Egyre kevésbé finom a helyzet, amiben élünk, egyre kevésbé árnyalt. A színházi előadásnak is alkalmazkodnia kell ehhez a fekete-fehér világhoz. Bizonyos értékek mellett hitet tenni, másokat pedig kétségbe vonni, az nem politizálás. Az a színház egyik alapfeladata.

 


Alabárdos az inkubátorból


A Hetedik alabárdos az első olyan játékfilm, amely a Filmalap által a pályakezdő filmrendezők támogatására létrehozott Inkubátor Program keretében készült. A Vékes Csaba rendezte vidám karriertörténet egy vidéki kőszínház mellőzött színészéről szól, aki egy váratlan felkérésnek köszönhetően az „örök statiszta” szerepből a teátrum vezető rendezőjévé válik. Innentől nem csak saját álmaiért küzd, hanem a társulat megmaradásáért is. A napjaink színházi világában játszódó, szürreális elemekkel tarkított szatíra arról szól, mit tud kezdeni a főhős a számtalan buktatót rejtő új megbízatással, és kiderül az is, hogyan reagálnak a váratlan sikereire a kollégái. Bánki Gergely mellett a főbb szerepekben Sárközi-Nagy Ilona, Bezerédi Zoltán, Ujlaki Dénes, Mohai Tamás, Nagy Ervin, Murányi Tünde és Pálos Hanna látható.

 

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.