Az igazságkeresés drámája
Hagyományosan a Thália Színházban zajlik a Vidéki Színházak Fesztiválja szeptember 7–13. között, ahol most nyolc előadás versenyez és egy öttagú zsűri bírál.
Sztarenki Pál színész-rendező, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház művészeti vezetője a 168 Órának arról is beszélt, különösen szükség van e szakmai szemlére: A színházi alkotók sajnos egyre kevésbé tudnak egymásról. Kellenek az alkalmak a találkozásra, amikor láthatjuk, ki hol is tart a pályán, mások milyen színházat képzeltek el. Másfelől a kritikusoknak sokszor nincs pénzük vidéki előadásokra utazni, holott a vidéken játszó színészeknek fontos megmutatkozni a szakmai közönség előtt is.
A fesztivál alatt szeptember 12-én látható a zalaegerszegi színház produkciója: Tasnádi István Közellenség című darabját – alcíme: Zenés uszítás – Sztarenki Pál vitte színre.
– Tasnádi darabja Heinrich von Kleist kisregénye, remekműve, a Kohlhaas Mihály alapján készült. A lócsiszár jogkövető állampolgár, de sérelem éri az állam részéről, amikor lovait elkobozzák. S mivel nem talál jogorvoslatot, igazságkeresésében az önbíráskodást választja. Tasnádi István – aki „házi szerzője” a zalaegerszegi színháznak, hiszen többször is játszottuk darabját – ravasz dramaturgiát talált ki: a Közellenséget a lovak szemszögéből írta meg. Ők a mesélők, a fejük fölött zajlik a harc a hatalom és a lázadó Kohlhaas között – mondja Sztarenki.
Kleist maga úgy vélte: Kohlhaast „a világnak áldott emlékezetűként kellene számon tartania, ha egyik erényében a végletekig nem csapongott volna. De a jogérzék gyilkossá tette őt.”