Túléléséért küzd a British Airways
Elkeseredett lépésre szánta el magát a British Airways: a csőd elkerülése érdekében arra kéri alkalmazottait, hogy egy darabig dolgozzanak ingyen. A kérést e-mailen juttatták el a cég több, mint harmincezer dolgozójához. Azt kérik tőlük, hogy lehetőségeikhez és körülményeikhez mérten egy-két hétig dolgozzanak ingyen, vagy vegyenek ki fizetés nélküli szabadságot. A cég vezérigazgatója, Willie Walsh bejelentette: ő maga egész júliusban ingyen dolgozik majd, lemond havi 61 ezer fontos fizetéséről.
Minderre azért van szükség, mert a cég pénzügyi egyensúlya nagyon megrendült. Néhány hete tették közzé a tavalyi mérleget, e szerint a cég rekord nagyságú, 401 millió fontos veszteséget szenvedett, részint a magas üzemanyagárak, részben a gyenge font és egyéb költségek emelkedése miatt.
A BA 1987-es privatizálása óta nem produkált ilyen rossz eredményt. Egyedül az üzemanyag ára 44%-kal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, ehhez jöttek az árfolyamveszteségek és a korábbi elbocsátásokhoz kapcsolódó végkielégítések. Így hát nem csoda, hogy most drasztikus lépéseken gondolkoznak.
A légitársaság szerint a cég több száz dolgozója pozitívan reagált a szokatlan kérésre. A csomagrakodók és egyes légi utaskísérők azonban elítélték az ötletet. “Nagyon szívesen kivennék egy hónap szabadságot, de nem engedhetem meg magamnak, hogy egy hónapig ne keressek semmit” – mondta a Heathrow-i reptér egyik rakodómunkása. Néhány szakszervezet pedig úgy vélte, fontosabb lenne a cég vezetésén javítani, mint ilyen akciókat szervezni.
A vezérigazgató szerint viszont a cég a túléléséért küzd, és minden tétel számít. "Azt szeretném, ha a vállalat minden egyes részlege hozzájárulna a túlélési tervünkhöz. Muszáj pénzt megspórolnunk" – tette hozzá. A vállalat tárgyalásokat kezdett a szakszervezetekkel is további lehetséges költségcsökkentő lépésekről.
Más légitársaságok is hasonló intézkedésekre kényszerülnek.
A recesszió kezdete óta több brit vállalat is kérte dolgozóit: ha nem akarják elveszteni munkahelyüket, segítsenek a cég talpon maradásában. A Honda egyik brit szerelőüzeme például hetekig zárva volt. Több brit autógyár csökkentett munkaidőben üzemel, másutt pedig a dolgozók fizetését mérsékelték. Mindegyik kompromisszum azt szolgálta, hogy a leépítéseket el lehessen kerülni, mert az átmeneti fizetéscsökkentés még mindig jobb, mintha valaki a munkahelyét veszti el.