Sokan rosszul tudnak németül
Németországban egyre több fiatal jut el az érettségiig, illetve a felsőoktatásba, de százezrével vannak bevándorló családokból származók, akik megfelelő képzés, ezen belül nyelvtudás híján nehezen tudnak elhelyezkedni. Ez tűnik ki az oktatás helyzetéről készült jelentésből, amely az óvodai oktatás fontosságára is felhívja a figyelmet.
A független szakemberek munkájával rendszeresen készülő idei jelentés rámutat: évről-évre több fiatal szerez középfokú végzettségét, immár minden második. Ezt elősegíti, hogy negyedük egész napos iskolában tanul. A felsőoktatásban is folyamatosan nő a hallgatók száma, évente kereken félmillióan kezdik meg tanulmányaikat. Miután nem korlátozzák adminisztratív eszközökkel a hallgatók számát, a kutatók szerint a következő években további 300.000 diák számára kell helyet teremteni az egyetemeken és a főiskolákon. Az érdeklődés változatlan, miután a felsőfokú végzettséggel rendelkezők elhelyezkedési lehetőségei jók.
Kevésbé előnyös a helyzet a bölcsődékben, az óvodákban és az alsó fokú oktatásban, ahol tovább növekszik a bevándorolt családokból származó gyermekek száma. A 24 év alattiak közül minden ötödik németországi fiatal nem német anyanyelvű családból származik, míg az egy év alattiaknál már minden harmadik. A felmérések szerint a 3-6 éves gyerekek negyedének német nyelvi ismeretei hiányosak, ami azután kihat további életükre is. A bevándorlóktól származó ma 30-.35 évesek tíz százaléka nem végezte el a középiskolát és 37 százalékuk szakmát sem szerzett. Ezek általában csak 20 éves koruktól tudnak munkát találni s a mintegy 300.000 képzetlen ember tartós gondot jelent. Ezekben a nemzedékekben sokkal többen hagyják ott az iskolát,. A szakképzést, mint az előttük járó generációkban. Jóllehet a legtöbb gyerek jár óvodába, azok személyzete általában nem képes arra, hogy nyelvileg is képezzen kicsiket, akikkel otthon nem beszélnek németül.
Érdekes, hogy Kelet-Németországban, a volt NDK területén, csaknem minden második 3 év alatti kicsit viszik gyerekintézménybe, a nyugati tartományokban csak minden ötödiket. A szakértők mindenképpen ajánlják az óvodát: a vizsgálatok szerint az oda járó gyereket írásban-olvasásban az iskola 3.-4. osztályában átlag egy évvel vannak előnyben.