Húsz év után vált az Österreich Werbung magyarországi igazgatója

Búcsúebéd, búcsúvacsora, búcsúbeszélgetés, közben egy kis csomagolás, számlák rendezése, papírok aláírása, és nem utolsósorban felkészülés az új megbízatásra. Nagyjából így telnek Kapus György- Georg Kapus (oly sok szakmai ismerősének egyszerűen csak Kapus Gyuri) napjai március második felében. Szerencsére az Österreich Werbung távozó budapesti igazgatója a sok elfoglaltsága közepette is szakít egy kis időt a Szervuszausztria.hu számára.

2010. március 31., 17:02

Csaknem húsz év telt el az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal első magyarországi képviseletének megalapítása óta - emlékezik a kezdetre. 1990. szeptember 1-je volt, alig egy évvel a rendszerváltás után, éppen csak kikiáltották a köztársaságot, a szovjet csapatok még nem vonultak ki. Senki nem tudta, mi hogyan működik majd, csak sejteni lehetett, hogy a feltételek alaposan változnak, ami aztán be is következett. Új jogi helyzet, a korábbitól eltérő számlázási szabályok - és hogy miként alakul az idegenforgalom, azt aztán végképp nem lehetett előre látni.

Kapus mindenesetre tudta – hiszen volt már tapasztalata utazási irodákkal -, hogy csakis megbízható, korrekt, hozzáértő partnerekkel lehet eredményesen dolgozni. Márpedig Magyarországon akkortájt nem volt idegenforgalmi törvény, s bár még léteztek a korábbi nagy irodák, az újak fekete pénzváltóként működtek, hiszen alapításukat nem kötötték szakmai feltételhez. 1991 januárjában 15 utazási iroda részvételével megalakult a máig is kitűnően működő Ausztria-klub, amely egyebek között hozzáférést biztosított tagjainak ismeretekhez, a professzionalizmushoz. Ekkor már Kapus kezdeményezésére létezett az Österreich Werbung sajtó törzsasztala, olyan újságírók részvételével, akik valóban az idegenforgalommal foglalkoztak, és értettek is ehhez a területhez.

Most, csaknem húsz évvel később, mind a törzsasztal, mind az Ausztria Klub tagjai fájó szívvel és sok szeretettel búcsúztatják Kapust. Ő pedig, ha valaki megkérdezi, mit tekint e két évtized legnagyobb sikerének, nem sokat gondolkodik, amikor válaszol: a folytonosságot, azt, hogy mindvégig autentikus maradt a szakmai körökben, s hogy az iroda elért egy bizonyos színvonalat, amit meg is tudott tartani.

A mai állapot kialakulásához tíz év kellett. Nagyjából ez alatt teremtődtek meg a jogi, számviteli feltételek, emellett az idegenforgalom színvonalát jelentősen emelte az utazási irodákra vonatkozó törvény. Mára már bekövetkezett a nemzedékváltás, a nagy irodákból (Ibusz, Express, Coopoturist, stb.) kikerült szakemberek helyét átvették azok, akik már a korszerűbb ismereteket sajátították el, szakvizsga, pénzügyi garancia nélkül nincs irodaalapítás.

Kapus, aki magyar-brazil vegyesházasság gyermekeként ugyan Brazíliában született, de gyerekkorában éveket töltött Magyarországon, majd egyetemistaként és utána Ausztriában élt, felismerte, mennyi minden függ attól, hogyan szólítja meg a magyarokat. Utóbbiakat a rendszer negyven évig tömegként kezelte. Az individuum nem létezett, ezért ő erre helyezte a hangsúlyt. Elsőként alkalmazta direkt mail módszerét, és persze segítette a gyorsan kiépülő kapcsolatrendszere.

S hogy mi volt a legnehezebb? Megtalálni az egyensúlyt. Példa erre, amikor az osztrák központ a Habsburgok nyomában jelszóra építette fel marketingjét. Nem ártott tudni, hogy ennek Magyarországon más a hangzása – mondja. Nem állítja, hogy mindig minden sikerült, de szerencsére jó természete van, nem töri le a kudarc, inkább tanul belőle.

Persze ennyi idő alatt rengeteg tapasztalatot szerzett. Tudja például, hogy a magyarok kritikus utazók, s annak idején sem azért ették a hazait, jóféle kolbászt és májkrémet, mert ragaszkodnak a megszokotthoz, hanem mert nem volt pénz semmire. Később erre nem volt szükség, így kielégíthették a kíváncsiságukat. Ma a magyar turistára ez a jellemző: nyitottság, érdeklődés, kulturális igény és tanulni vágyás. Ausztriában ezt egyre inkább értékelik, ma már háttérbe szorul a Gorenje-korszakban kialakult lenézés – ami mellesleg csak a keleti országrészre volt jellemző, Salzburban, a többi nyugati tartományban mindig is becsülték és kedvelték a magyar vendéget. Ma évente jó négyszázezren rándulnak át a határon, a vendégéjszakák száma meghaladja a másfél milliót. Sokat lendített a forgalmon az EU–csatlakozás, majd a Schengen–tagság.

Moszkváról, jövendő állomáshelyéről szót ejtve nemigen bocsátkozik jóslásokba a forgalom növelhetőségéről. Ma jó 1,2 millió körül van az orosz és ukrán vendégéjszakák száma, s bizonyos, hogy mennének többen, de körülményes a vízum beszerzése. Kell még pár év, amíg ez az akadály elhárul. Az oroszok számára Ausztria igen vonzó, nekik mindig is ez volt az első igazi nyugati célország. A kihívás mindenesetre izgalmas. Az utód egyébként az eddigi moszkvai igazgató, Emanuel Lehner, a csere igencsak zökkenőmentesnek ígérkezik.

Nagyon sok szakmai barátot hagy itt – de a kapcsolat nem szakad meg. Családja egy része itt marad, megtartja tehát a budapesti „támaszpontot”, mint ahogy működik magyar mobilja, e-mail címe, szóval, aki akarja, megtalálja.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon