Takaró Mihály az új Nemzeti alaptantervről: az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény

2020. március 3., 11:47

Szerző:

A 2020-as tantervi módosítás lényege pontosan az, hogy visszaállítja az eredeti egyensúlyokat, amit már harminc éve meg kellett volna tennünk a rendszerváltozás után

– mondta Takaró Mihály a Magyar Nemzetnek adott interjújában. Az irodalomtörténész szerint a magyar irodalmi kánon nagyjait illetően nincs semmiféle vita, így nem kérdés, hogy Petőfi, Arany, Jókai vagy Vörösmarty műveit tanítani kell.

Nemzeti összetartozás napja - Megemlékezés a Fejér megyei K
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Takaró úgy véli, „nincs baloldali vagy jobboldali irodalom, csak jó és rossz irodalom van”, valamint megjegyezte, hogy nem az a dolguk, hogy megmondják, mi az irodalom, hanem hogy megmutassák, egy adott korszakban mit tartottak irodalomnak.

 Annak szabad bekerülnie a tananyagba, amiről bebizonyosodott, hogy valódi értékközvetítő funkcióval rendelkezik

– szögezte le.

Az irodalomtörténész egyebek közt arról is szólt, hogy „soha ekkora nem volt még a pedagógusok szabadsága, mint amennyit most biztosít a tanterv”, valamint szerinte „a NAT újra megerősíti a tanár pozícióját, hangsúlyozza a pedagógus személyiségének, egyéniségének döntő szerepét”.

Én nem értek egyet azzal, hogy mindegy, mit olvas a gyerek, csak olvasson. Az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény, hanem az a feladata, hogy átörökítse a nemzeti kultúrát

– véli Takaró, aki úgy gondolja, személyiségfejlesztésről, érzelmi fejlesztésről van szó, nem csak ismeretátadásról, így, mint mondta:

„Az Egri csillagok például nem kerülhető ki, ezt nem lehet akármire leváltani. Nem lehet kérdés, hogy Egri csillagok vagy Harry Potter. Ez a magától értetődő kategória.”

Az új Nemzeti alaptanterv készítésében az irodalomtörténész és felesége is közreműködött.