Nem ússzuk meg a drágulást, hiába a rezsicsökkentés
A hvg utána számolt.
A magyar kormány azt állítja, hogy nem fogjuk megérezni az energiaárak piaci drágulását, de ez nem válik be – állítja a hvg. A lap szerint ugyanis ez csak akkor igaz, ha csakis az otthoni rezsiszámlákat vesszük be a számításba, és a benzinár növekedését sem vesszük figyelembe. Az ipar és a mezőgazdaság áraiban óhatatlanul megjelenik, hogy a termelők drágábban jutnak energiához, a csomagolás és a szállítás is drágul. Egy átlagos magyar fogyasztó havi kiadásainak közel kétharmadát jelentik azok a termékek, amelyeknek az árába beépülhet a globális energiadrágulás.
A hvg.hu emlékeztetett arra, hogy a Fidesz egyszer már nyert választást úgy, hogy a rezsicsökkentés volt a központi üzenete, és most újra elővette ezt a témát. Mint írják, a befagyasztott rezsi lehet jó politikai fogás, az árakban igenis látszik a világpiaci drágulás. A lap szerint a probléma alapja viszonylag egyszerű: világszerte elszállnak az energiaárak, de érdemesebb azt írni, hogy óriási árfolyam-ingadozásokat várnak a befektetők, megtippelni is nehéz, nem kezdenek-e valamikor belátható időn belül ugyanígy esni az árak.
Az, hogy Magyarországon nem lehet megérezni az energiaárak növekedését, csakis akkor igaz, ha az energiaárakba semmi mást nem számítunk be, mint azt a vezetékes gáz-, áram- és távhőárat, amit a háztartások fogyasztása után kifizetnek. A lap emlékeztet arra is, hogy ez az állítás már akkor sem igaz, ha azoknak a kiadásaira gondolunk, akik palackos gázzal, tűzifával vagy szénnel fűtenek. Aki autóval közlekedik, az is nagyon könnyen észreveszi a saját pénztárcáján az olajár növekedését: a jármű üzemanyagok ára lassan már az 500 forintos szintet közelíti. Még a KSH szerint is egy átlagos magyar háztartás a jövedelme 12 százalékát közlekedésre költi, ennek nagyjából kétharmadát adja a benzinpénz. De ennél is többeket érint az, hogy az iparban nő a rezsi, ez pedig óhatatlanul megjelenik a termékek árában.
(Kiemelt kép: Visonta, 2020. július 8. A Mátrai Erőmű Zrt. visontai üzeme 2020. július 8-án. MTI/Szigetváry Zsolt)