Merkelék is aggódva figyelték Magyarországot
A hvg.hu birtokába jutott a német kormány válasza egy februári parlamenti interpellációra „Az emberi jogok korlátozása Magyarországon” címmel. A szövegből kiderül, hogy a Merkel-kabinet számos ügyben komoly aggodalommal figyeli a magyar törvényhozásban történteket.
A részletes – tizennégy oldalas – válasz „előzetes megjegyzéseiben” a német kormány felhívja a figyelmet, hogy „ismételten aggodalmát fejezte ki a Magyar Köztársaság belpolitikájának alakulása miatt, legutóbb dr. Guido Westerwelle szövetségi külügyminiszter 2012. február 7-én Berlinben Martonyi János magyar külügyminiszterrel folytatott beszélgetése során, valamint a szövetségi kormány szóvivője a 2012. január 4-én megtartott szövetségi sajtókonferencián”. Majd megjegyzik, hogy már korábban is számos esetben figyelmeztették Magyarországot – írja a
hvg.hu.„A szövetségi kormány üdvözli, hogy az Európai Bizottság mint a szerződések őre 2012. január 17-én három kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen”, egyben „nyomatékosan üdvözli, hogy az Európai Bizottság kinyilvánította, vizsgálatait nem korlátozza törvénytechnikai részletekre, hanem a vizsgálat az európai alapértékekre is kiterjed”. A német kormány „ugyancsak üdvözli, hogy a magyar kormány kinyilvánította készségét, hogy kötelezettségszegési eljárások gyors befejezésével az Európai Bizottság kétségeit eloszlassa”. Azt is megjegyzik, hogy az eljárások során a Bizottság jogi álláspontját követhetőnek tartják, a kötelezettségszegési eljárásokat „korlátlanul, és feltétel nélkül” támogatják.
A válasz kitér a Velencei Bizottság vizsgálataira is: az Európa Tanács irányítása alá tartozó testület néhány hete járt Magyarországon, mivel nyolc kérdésben is (az igazságügyre, a vallásra, az országgyűlési választásokra, az állampolgárságra, a családvédelemre, az információ szabadságára, az Alkotmánybíróságra és az ügyészségre vonatkozóan) vizsgálódnak. Bár egy magyar kormányzati szereplő „derék jogászembereknek” nevezte a testületet, melynek ajánlásait addig „nem kell komolyan venni, amíg az Európai Bizottság írásba nem adja, hogy magáévá teszi álláspontjukat”, az interpellációra adott válaszból egyértelműen kitűnik, hogy a német kormány „abból indul ki, hogy Magyarország folytatja a párbeszédet az Európa Tanáccsal, és figyelembe veszi a Velencei Bizottság ajánlásait”. Ráadásul nem csak a felsorolt nyolc pontban, hanem a médiatörvényt illetően is.
Az Alkotmánybírósággal kapcsolatban úgy fogalmaz a válasz: sérti az alkotmányos szervek működési rendszerét a magyar Alkotmánybíróság kompetenciájának korlátozása költségvetési és adóügyekben mindaddig, amíg az állam teljes adósságállománya meghaladja a GDP 50 százalékát. A német kormány a különadókkal kapcsolatban is fenntartja korábbi kritikáit diszkriminatív jellegük miatt, mint írték, „folyamatos kritikával illették” a magyar jogalkotás „egyes aspektusait”. A szöveg részletesen ismerteti ezután a magyar igazságszolgáltatási reformot, és az Ab összetételének, hatáskörének változásait, megjegyezve, hogy a bírók nyugdíjkorhatárához kötődő uniós eljárást tárgyszerűnek ítélik, és várják a magyar kormány válaszát, az Ab-vel kapcsolatban úgy fogalmaznak, hogy a testület kibővítését négy új taggal nem tudják megítélni.
A szöveg ezután részletesen ismerteti a magyar médiatörvényt ért kritikákat, és a törvény módosításait, megemlíti a Klubrádiót, majd ismét rátér a kötelességszegési eljárásokra, majd azt az általános következtetést vonja le, hogy „bár a magyar kormánynak a magyar Országgyűlésben meglévő kétharmados többsége a választóktól kapott világos felhatalmazás az ügyek intézésére, ám az a szövetségi kormány felfogása szerint nagy körültekintést és különös érzékenységet követel azokat az alapjogokat és értékeket illetően, amelyek iránt mi Európában elkötelezettek vagyunk“.
A fentiek tükrében egyértelmű, hogy az EU legerősebb tagállama minden, a magyar kormány lépéseit vizsgáló testületet teljes mértékben támogat. Így könnyen elképzelhető, hogy ezen vizsgálatok eredménye még akkor is az Európai Bizottság hivatalos álláspontjává válik, ha esetleg (elsősorban a Velencei Bizottság esetében) azok nem tartoznak szervezetileg az EU-hoz – írja a hvg.hu.