Máris pert nyertek az érintettek, több száz milliót fizethet az állam a még tervasztalon sem létező M0-ás miatt

2018. október 4., 08:29

Szerző:

Sikerrel indíthatnak kártalanítási pereket az M0-ás körgyűrű nyomvonalán lévő ingatlantulajdonosok, miközben az építkezés még el sem kezdődött – írja heti számában a Magyar Narancs. Huszonnégy pilisborosjenői ingatlan tulajdonosa idén januárban indított pert a fővárosi kormányhivatal és a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. ellen. A Pest Megyei Közigazgatási Bíróság júliusban hozott ítéletében jogosnak ítélte a kártalanítási igényt. A területen elérhető ingatlanár és a jelen állapot szerinti érték közötti különbözetet 2013-ig – a nyomvonalat kijelölő kormányrendelet hatálybalépéséig – visszamenően kamatokkal együtt meg kell fizetni a tulajdonosoknak.

A fennmaradó 23 ügyben a fenti mintaper alapján kérik a kártalanítás megítélését, ami a kéttucatnyi ingatlan esetében akár több száz millió forintra is rúghat. A darabonként 20-30 millió forintot érő építési telkek gyakorlatilag eladhatatlanná váltak. Az értékvesztés értéke 95 százalékos – magyarázza Lichy József, a pilisborosjenőieket képviselő ügyvéd.

Lichyt a pernyertesség óta többen is megkeresték. S még többen jöhetnek. Az M0-ás autóút 10-es és 11-es számú főút közötti északi szakaszának nyomvonaláról szóló 2013-as kormányrendelet mellékletében összesen 887 ingatlant sorolnak fel, amelyek érintettségük okán építési korlátozás alá esnek. Ennél több a kérdőjel a nyugati szakasz körül, hiszen ott még a végleges nyomvonalat sem jelölték ki. Az eddig felmerült változatok több tízezer ingatlant érintenek.

A kormány azonban a déli szektor uniós támogatásának elnyerése miatt nem kapkod a körgyűrű bezárásával. A korább menetrend szerint 2020-ra kellene elkészülni a hiányzó két szakasz terveinek, így az építkezés számításaik szerint 2022-re be is fejeződhet. Csakhogy a nyugati szektor megvalósíthatósági tanulmányára idén áprilisban kiírt tenderben 20 hónapot szánnak a munkára, de még a pályázat eredményét sem hirdették ki. Ráadásul a kiviteli tervek megrendelése csak azután jöhet, így jó esetben csak a tervezéssel végeznek 2022-re.

A Magyar Narancs uniós és kormányzati döntésekre rálátó forrása azonban úgy látja: 2030 előtt aligha lesz az útból valami. Ha egyáltalán. Mert hiányzik mögüle a valós politikai akarat. Előbb a déli szakasz fejlesztésére és felújítására kért 38,4 milliárdos uniós támogatásról szóló pozitív döntést szeretnék kicsikarni az Európai Bizottságtól. A támogatási kérelmet pedig elsősorban a déli szakasz elképesztő leterheltségével támasztják alá. Csakhogy a körgyűrű hiányzó – északi és nyugati – szakaszának megépülésével a forgalom 30-40 százaléka arra terelődne. Ez nagy megkönnyebbülést hozhatna a zsúfolt déli pályának, de egyúttal csökkenti a fejlesztése melletti érv súlyát. A kormány tehát nem erőlteti a dolgot.