Már kaszál a rettegett traffipaxrendszer

Működésük első két órájában már majdnem száz szabálysértést rögzítettek a fix traffipaxok, amelyek éles üzeme kedd reggel 8 órakor kezdődött. A kamerák drága fényképeket készíthetnek, mert a sebességmérés mellett – a többi között – forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak.

2016. április 5., 14:21

Mivel szupertraffipaxokról van szó, a kamerák nemcsak a gyorshajtások kiszűrésére alkalmasak, hanem forgalomszámlálásra, torlódás felismerésére, a biztonsági öv használatának figyelésére, a záróvonal átlépésének észlelésére, valamint rendszámfelismerésre is.

A rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedés-ellenőrző pontot foglal magában, 134 útszakaszon – írja az MTI. Része még a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszer, valamint a külföldiek megállítására beszerzett nagy teljesítményű elfogó autók.

A rendszer naponta átlagosan egymillió autót ellenőriz. A traffipaxok pontos helyét a rendőrség honlapján térképes és táblázatos bontásban is

közzétették.

Budapesten hat új traffipaxot helyeztek el: kettőt-kettőt az M3-as és az M5-ös autópályánál, valamint az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszánál. Borsod-Abaúj-Zemplén és Veszprém megye tíz, Zala kilenc, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye nyolc-nyolc új kamerát kapott. Baranya és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád, Heves, Somogy, Komárom-Esztergom, Tolna és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében hat-hat, Győr-Moson-Sopron, Vas és Nógrád megyében öt-öt új szupertraffipaxot szereltek fel. Pest megyében négy új kamera van.

A rendszer működésének első két órájában kevesebb mint száz jogsértést dokumentált a 365 eszköz, az új fixtelepítésű traffipaxok „beváltották a hozzájuk fűzött reményeket – adott gyors tájékoztatást Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője.

A főosztályvezető közölte: a keddi ”éles" indulást több mint két év munka előzte meg, az előkészítés azért igényelt ennyi időt, mert összetett informatikai rendszerről van szó, rendkívül bonyolult informatikai eszközök összehangolását kellett elvégezni.

A kamerák által tetten ért szabálysértők adatai az automata rendszeren keresztül Vásárosnaményba és Szombathelyre kerülnek, az ottani informatikai bázison dolgozzák fel az információt és az objektív felelősség elve alapján postázzák a csekket a jármű tulajdonosának vagy üzembentartójának. Az automatizált rendszert azonban ügyintézők is felügyelik, így igyekeznek kiszűrni a tévedésen alapuló megalapozatlan bírságokat.

Az ezzel kapcsolatos korábbi kétkedő hangokra utalva Óberling József elmondta, hogy a jogsértések feldolgozását el tudja látni a rendőrség, mert az eszközök helyét jól választották ki és jól sikerült az ahhoz kapcsolódó tájékoztatás. Már a tesztüzem tapasztalatai is azt mutatták, hogy kevés jogsértés történt, az eszközök környezetében jellemzően mindenki betartja a közlekedési szabályokat. Óberling József ugyanakkor kiemelte, fontos, hogy ne csak a Véda-rendszer elemeinél, hanem mindenütt tartsák be a szabályokat a közlekedők.

Annál is inkább, mert a beruházással kapcsolatos kifogásik egyik hangsúlyos eleme az, hogy a balesetek többségéért az úgynevezett relatív gyorshajtás a felelős. Ez azt jelenti, hogy az okozó a megengedett sebességhatáron belül, de nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezetett.